Tull på flygplan

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av Martenare, 31 December 2017.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 8 medlemmar.
  1. odeheim

    odeheim Medlem

    Jag tycker checklistorna är bra.
    "Bara" följa uppifrån och ned och se till att alla dokument finns och att bilagorna är ifyllda.
    Går även bra att ringa TS vid frågor och de är väldigt hjälpsamma enligt mitt tycke.

    Är en del att hålla redan på men det är väl samma sak med import av bil gissar jag? Därför köper jag en bil som är svenskreggad för att slippa bekymret :)
     
  2. Merf

    Merf Aktiv medlem

    Jo visst är det jättebra att de i alla fall har checklistorna. Sen kunde det varit länkar (iaf den för Annex II är en PDF) till blanketterna, men ändå.

    Det är ju just det här med att tröskeln blir lite högre. Syssla med pappersexercis är skittråkigt, och flyga för mig är en hobby (något som skall vara roligt) så det tar liksom emot att göra. Tyvärr är utbudet på den lokala marknaden lite begränsat vad gäller flygplan verkar det som (eller så vet jag bara inte var jag skall kolla någonstans). Det finns inga firmor som sysslar med att underlätta import? Liksom som för en kostnad fixar allt det där tråkiga med pappren? Det skulle kanske kunnat vara en affärsidé för någon som orkar med sådant?
     
  3. Larscho

    Larscho Moderator

    Ja, jag såg nu att det var lite motstridigt i samma inlägg. Hur som helst:

    Vill man ha ett flygplan så måste man köpa det. Det finns en del kunskap här på forumet som kan vara till hjälp, sedan finns det också kunskap runt om i landet. Det är inte sällsynt att man importerar ett Annex II-flygplan. Skapa en ny tråd med ett exempel på ett flygplan du skulle vilja köpa så är jag säker på att du kommer få tips om hur du kommer i mål med allt.
     
    • Gillar Gillar x 1
  4. sobjerke

    sobjerke Aktiv medlem

    Jeg har vært gjennom denne prosessen tilbake i 2011, da vi importerte en C182 fra England til Norge. Visst er det en del å tenke på, men på ingen måte uoverkommelig. Når det gjelder import til Norge, så er det mest komplekse å overføre eierskapet til nye eiere på norsk register. Norges Luftfartøyregister krever en notar-bekreftet bill of sale på engelsk, som til slutt må påføres apostille. I vårt tilfelle løste vi det ved å først registrere flyet på en av oss på engelsk register. Etter å ha fått flyet hjem ordnet vi overføring til norsk register på vinteren da flyet uansett ikke ble brukt så mye (regn med at omregistrering tar noen uker). I og med at vi da var oppført som både eier og kjøper, så var prosessen mye enklere å håndtere. Hva som kreves for å få flyet inn i svensk register, kjenner jeg ikke til.

    I Norge er det viktig å få betalt moms med en gang etter at flyet er kommet hjem. I utgangspunktet skal det skje ved at første landing skjer på en toll-flyplass og moms betales på stedet før flyet evt flys videre (dersom hjemme-basen ikke er toll-flyplass). Vi fikk imidlertid godkjent å fly direkte til hjemme-base og betale innen 3 dager. Igjen så vet jeg ikke om det er vesentlige forskjeller til Sverige her.

    I tillegg til registrering, så er det jo andre papirer som også skal ordnes:
    - Forsikring
    - Luftdyktighetsbevis (CoA)
    - ARC (Airworthiness Review Certificate), utstedt basert på anbefaling fra CAMO (avtale må gjøres med en CAMO)
    - Støy-sertifikat (for standard normal-klasset fly er dette en formalitet)
    - Radiokonsesjon (kan ikke overdras, ny eier må søke ny konsesjon)
    - Vekt- og ballanse-rapport

    Vi valgte å se etter fly kun i EASA-området med bakgrunn i at da skal i prinsippet alt av obligatorisk vedlikehold være utført. Kjøper man f.eks fra USA, så blir det en helt annen jobb med å ettergå tilstanden på flyet, ettersom vedlikholdsregimet ikke er det samme. Det hadde i alle fall ikke jeg gjort uten bistand fra en profesjonell part. I tillegg så kommer jo utfordringen med transport av flyet hjem. Både ferry-flight og container-frakt har sine opp- og ned-sider.

    Dersom det er praktiske spørsmål, så skal jeg prøve å svare ut fra den erfaringen jeg har. Annex II har jeg ingen erfaring med.
     
    • Gillar Gillar x 2
  5. Merf

    Merf Aktiv medlem

    Måste det vara ett specifikt flygplan? Det är ju det som är lite problemet med att veta om det är aktuellt eller ej. FÖrsökte förut med en tråd om vad man behöver tänka på vid köp av flygplan, men det tog aldrig fart riktigt i den. Får hitta något lämpligt exempel på planecheck och se om det blir bättre fart på det hela då!

    Det där verkar väldigt smart! Just när det gäller normalklassat flyg kan man ju få hem det och allt och det hela borde vara frid och fröjd. Man borde till och med kunna drista sig till att flyga med det på den ursprungliga registreringen medans jobbet med att föra över den pågår. Bra tips, det tackar vi för!
     
  6. sobjerke

    sobjerke Aktiv medlem

    Inntil omregistrering starter, kan man fly på originalt register, men første del av omregistrering, er å avregistrere flyet i landet det importeres fra, og så snart den prosesen er påbegynt, er ikke flyet luftdyktig før det er registrert med alle papirer i orden på svensk register. Merk at svenske myndigheter sannsynligvis vil ha dokumentasjon på avregistrering før de starter registrering i Sverige.

    Det er jo også en mulighet å beholde opprinnelig registrering, men da må man forholde seg til det landets luftfartsmyndigheter. (Moms må man uansett betale). På vår flyplass er det flyeiere med fly registrert både i England og Tyskland.
     
  7. Larscho

    Larscho Moderator

    Nej, men för att kunna spekulera rimligt nära sanningen så behöver man nog åtminstone veta om det är ett EASA-luftfartyg eller ett Annex II och om det ska importeras från EU eller utanför. :)
     
  8. Airbornejakob

    Airbornejakob Ny medlem

    Hej Christian!
    1) Vad jag har förstått gäller det du skriver i tredje stycket för "begagnade" flygplan, bilar och båtar. För nya dito måste "vanliga dödliga" betala svensk moms (varvid rimligtvis det säljande landers moms inte läggs på). Det krävs dock inte så mycket begagnande, timmarna för exempelvis en ferryflygning (av ett propellerplan) från USA lär räcka.

    2) Vilka EU-länder har idag (som Danmark förr) noll i moms på flygplan?
     
  9. Airbornejakob

    Airbornejakob Ny medlem

    Beaktansvärt! En klubb bör således inte köpa ett begagnat flygplan från annat EU-land med lägre moms. Antingen bör momsregistrerat bolag inrättas som sedan hyr ut till medlemmar och debitear moms, eller så bör någon enskild klubbmedlem står för importen och sedan överlåta planet till klubben.
     
Laddar...

Dela sidan