Tvåsitsiga IFR-maskiner

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av Dahlbäck, 13 Juli 2017.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 10 medlemmar.
  1. Larscho

    Larscho Moderator

    Problemet är väl att det är ganska få inflygningar som är görbara helt utan ADF... Den används ju ofta som locator.
     
  2. Adam Frisch

    Adam Frisch Aktiv medlem

    I USA är GPS godkänd som ersättning för DME. Är det inte det i EASA?
     
  3. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Nej, det är den inte.

    De två största riskerna är att
    • Det kan finnas en annan fyr (t.ex. en NDB) på annan plats men med samma ID som DMEn. Risken är att man läser avstånd till fel fyr i GPSen. (Det var troligen det som hände i Dundee.)
    • En del DME är kalibrerade för att visa ett kortare avstånd än det verkliga. I så fall blir GPS-avståndet fel. T.ex. kan en DME vara placerad vid en rullbanas mitt och kalibrerad så att den visar 0 vid båda bantrösklarna.
    Det här har diskuterats en del i EuroGA och där kom vi väl fram till att inget av detta förekommer i USA.
     
  4. Towpilot

    Towpilot Ny medlem

    Jo det är den visst!! Adam har helt rätt!

    Sen 16 juli 1998 kan man ersätta både ADF och DME med en IFR-godkänd GPS som är uppdaterad senaste 28 dagarna (en handhållen GPS är alltså inte godkänd) för att utföra en instrumentinflygning i USA! Enda undantaget, och det är väldigt få sådana kvar, är för en ren NDB-inflygning som saknar en GPS overlay!
     
  5. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Ingen har påstått annat. Adam frågade "Är det inte det i EASA?" och svaret på den frågan är helt enkelt: Nej.
     
    • Gillar Gillar x 1
  6. durandal101

    durandal101 Ny medlem

    Jag skolade till PPL i en Liberty XL-2 och det är ett riktigt roligt flygplan, och i en helt annan klass än en 152 eller Tomahawk. Enda nackdelen jag kan se är att den inte är den stabilaste IFR-platformen, men å andra sidan bjuder den på en skön flygkänsla i gengäld.
     
  7. Larscho

    Larscho Moderator

  8. Dahlbäck

    Dahlbäck Aktiv medlem

    Nu blev det en Europa Trigear istället för min del, endast VFR. Men vad gäller tvåsits-IFR så har det börjat röra på sig. Tecnam har uppgraderat P2002 JF till version mk II och IFR-certifierat den. Bara att snyta fram dryga 1,5 mille så...
    https://www.tecnam.com/aircraft/p2002jf-mkii-ifr/
     
  9. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Kostar den faktiskt inte med i IFR-version? Exklusive moms, antar jag?
     
  10. Dahlbäck

    Dahlbäck Aktiv medlem

    Jo, jag höftade utifrån vad de välutrustade VFR-varianterna kostade. Men lyckades hitta det sedan. 223 000 EUR + moms tar de för IFR-versionen.

    Men det är väl iofs fortfarande ett hyfsat pris för en sprillans ny IFR-utrustad maskin.
     
  11. Dahlbäck

    Dahlbäck Aktiv medlem

    Har fått bekräftat från den svenska agenten att IFR-versionen inte finns att köpa riktigt än men fortfarande är på g. Lät som typ nästa säsong.
     

Dela sidan