Ultralätt i Norge

Diskussion i 'Allt om ultralätt' startad av Lai, 10 Juni 2016.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 3 medlemmar.
  1. Lai

    Lai Ny medlem

    Är det någon som har koll på vad som gäller för att flyga svenskt UL i Norge?
     
  2. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

  3. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Nja, man skall nog läsa ordentligt vad som som står på den där webbplatsen! Under rubriken "Microlight airplane" finns hänvisning till sidan 5 i norska Luftfartstilsynets VFR-guide. På den sidan står att särskilt tillstånd krävs från Luftfartstilsynet vid varje besök i Norge med UL. Sådant tillstånd är förmodligen inte svårt att få.

    Generellt gäller att om man har ett flygplan som inte har ett luftvärdighetsbevis enligt ICAO-normer (t.ex. UL och hembyggen) så krävs tillstånd för att flyga utanför det land där flygplanet är registrerat. Det kan dock finnas överenskommelser mellan olika länder att slippa det. T.ex. får man flyga med bl.a. svenska hembyggen i Norge utan tillstånd, men alltså inte med UL.

    Tulldeklaration skall vad jag vet inte behövas inom EES-området.
     
    Senast redigerad: 11 Juni 2016
  4. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    Norge kräver fortfarande tillstånd för UL. Maila in flygplanspapper, (nat o reg, luftvärdighet, miljö och försäkring) samt certifikat och medial till deras luftfartsmyndighet. Jag brukar göra det varje år när mitt nya luftvärdighetsintyg kommit med begäran om tillstånd för hela perioden för luftvärdigheten, vilket jag också fått. Och det gäller då för alla flygningar du vill göra under perioden.
    Sen är det bara att skicka färdplan som för vilken flygning som helst, med ett viktigt tillägg att tullen skall meddelas om ankomst minst 4 tim före du sätter hjulen i backen på Norsk mark.
     
    • Gillar Gillar x 1
    • Håller med Håller med x 1
Laddar...

Dela sidan