Undersökning - Klass 2

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av hamilton, 26 Juni 2012.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 7 medlemmar.
  1. hamilton

    hamilton Ny medlem

    Hej,

    Jag kommer börja en utbildning för PPL i höst och kommer i förberedande syfte inför utbildningen göra läkarundersökningen "Klass 2" på måndag och är därför lite nervös inför detta då det kan sätta käppar i hjulet för min största dröm, att kunna flyga.

    Är det någon som kortfattat kan berätta vilka delar som gås igenom på läkarundersökningen? Jag har försökt söka, men hittar inget tydligt svar.

    Bland annat vet jag syn är en del av undersökningen. Då jag har glasögon misstänker jag att jag (om jag har otur) kan misslyckas på denna punkt. Dock vet jag inte vart gränsen går för PPL och vilka krav det är. Någon som råkar ha ett bokmärke på en bra länk till detta? :)

    Ha en fortsatt fin sommar allihopa och tack för eventuella svar!
     
  2. johans

    johans Ny medlem

    Hej

    Känner du dig "normalt" frisk, är en klass 2 inget att vara nervös för. Glasögon är normalt heller inget problem. Rent praktiskt vill jag minnas att det innebär aatt du skall ha med dig ett par extra när du flyger. Finns säkert andra som har glasögon själva som har bättre koll på detta.

    Lycka till med din utbildning, och grattis till ett klokt val.
     
  3. pasj66

    pasj66 Medlem

  4. hamilton

    hamilton Ny medlem

    Tack för svaret, känns lugnare att veta detta :)
     
  5. hamilton

    hamilton Ny medlem

    Tack för länkarna Patrik, visar exakt vad som testas, perfekt!
     
  6. JonnyS

    JonnyS Ny medlem

    Jag är i samma situation som du, Hamilton. Jag ska också gå flygkurs i höst och tänker göra läkarundersökningen snart för att se om jag ska ge upp redan nu.

    Om du inte har några speciella synfel eller väldigt dålig syn är det inga problem. Kan man korrigera med glasögon till normalsyn så är det ok, om inte felet är större än (+/- 3 eller vad det var).

    Själv är jag inte orolig för synen, utan lite ålderskrämpor som dykt upp på senare tid. Jag gjorde en klass 2 för 10 år sedan när jag tänkte ta UL-cert.

    Ett tips: skriv ut den första blanketten i pasj66:s lista och fyll i redan nu det du ska svara på - namnuppgifter och vilka sjukdomar du haft mm. Annars blir doktorn sur om tiden går till det. :laugh
    Glöm inte gå till optikern och skaffa synintyget så du kan ge det till doktorn.
     
  7. hamilton

    hamilton Ny medlem

    Där ser man.

    Jag fick glasögon för 2,5 år sedan. Då hade jag 1,5 i brytningsfel enligt den synundersökningen och förhoppningsvis är det inte sämre idag. I så fall kanske jag har tur och klarar mig.

    Hur gick din undersökning för 10 år sedan? "Klarade" du allt? Vet du om man får misslyckas på någon fel, eller om man har dispans? Jag tänker till exempel på om t.ex. järnvärdet i blodet är för lågt, eller om man t.ex. inte hör 500 hz på ena örat? Eller måste man vara perfekt på alla punkter? :tupX2

    Tack för tipset. Jag fick inga instruktioner alls när jag bokade undersökningen, vilket jag tyckte var lite konstigt, hade ingen aning att jag förväntas fylla i blanketten och ta med synintyg. Får ringa imorgon och kolla så det inte är något mer :)

    Hoppas det går bra på din undersökning Jonny! Vilken klubb satsar du på att börja i?

    Vänligen,
    Albin

     
  8. JonnyS

    JonnyS Ny medlem

    Albin, jag tror inte det blir några problem för dig, du ser inte sämre än jag och många jag känner (som flyger). Och känner du dig frisk är det lugnt. Du svimmar inte okontrollerat eller har hjärtproblem och dabetes? Vet inte de de exakta värdena på allt men det går ut på att du ska vara i "normalt" fysiskt och psykiskt skick. Om t ex något blodvärde är konstigt kommer man titta närmare på varför, det kan ju vara något tillfälligt. Det är ju ingen astronaut-uttagning. :)

    Rutinerna kan ju ha ändrats sen sist. När man fyller i blanketten finns det frågor om sjukdom i släkten mm så det kan vara bra om man slipper ringa mamma och fråga från doktorns mottagning, kanske tar 5-10 min att fylla i annars. Synintyget kanske man kan skicka direkt till LFV men doktorn vill säkert kolla på det, han/hon skickar det vidare.

    Jag klarade alla tester utan problem då (kanske inte nu). Man ska inte låta TV-soffan förstöra sin kropp... :p

    Det läggs ner flygplatser på löpande band här i stockholm och jag vill gärna börja flyga på ett asfaltfält som inte ligger flera timmar bort så det blir på Stockholms flygklubb (Bromma).

    Var blir det för dig?
    Lycka till på måndag

    /Jonny
     
  9. hamilton

    hamilton Ny medlem

    Tack Jonny, nu känns det mycket lugnare :D

    För mig blir det Göteborg.

    Vänliga hälsningar,
    Albin
     
  10. Adam

    Adam Aktiv medlem

    Något som inte nämnts här (men säkert står i de länkar som listats) är att fullgott färgseende är ett krav. Jag gissar att det finns gott om tester på nätet om du vill kolla det innan.
    (inom parentes kan jag rekommendera den sköna filmen "Little Miss Sunshine"; kan tyvärr inte avslöja hur den relaterar till ämnet då det skulle spoila en del :))
     
  11. Hylander

    Hylander Aktiv medlem

    Färgseende är inget krav för PPL. Bara om du ska flyga mörker. Antagligen IFR också, men det har jag inte helt koll på.
     
  12. Adam

    Adam Aktiv medlem

    Såpass! Då får jag anse mig som korrigerad. Jag har alltid trott att det var ett av de hårdaste kraven.
     
  13. hamilton

    hamilton Ny medlem

    Jag har nu varit på undersökningen och kan ge en uppdatering på vad som gicks igenom (för de som eventuellt läser denna i tråd i framtiden med samma fundering som jag).

    Syn (även om du har med synundersöknings-papper), hörsel, färgseende, kolesterol, reflexer, järnhalt i blodet, EKG, blodtryck, vikt, längd.

    Jag hade ganska dålig hörsel på höga frekvenser, men det gick att bortse från. Min syn (var som väntat) inget hinder.

    Nu är jag enormt peppad på lektionerna! :tupX2
     
  14. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Kul att det gick bra. Lycka till med flygandet! :)
     
  15. JonnyS

    JonnyS Ny medlem

    Grattis!

    Nu kan du koncentrera dig på det roliga. :e
     
Laddar...

Dela sidan