Utlandsregistrerade flygplan i Sverige

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av Dimme, 21 September 2018.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 2 medlemmar.
  1. Dimme

Dimme Aktiv medlem

Jag letar efter regelverket som beskriver hur länge ett utlandsregistrerat flygplan får vistas i Sverige. Någon som vet var det står skrivet?

2. Merf

Merf Aktiv medlem

En sökning tog mig till https://www.transportstyrelsen.se/g...--och-allmanflyg/kompendium-privatflygare.pdf
    I det dokumentet finner man följande:
    "Observera att möjligheten att använda ett utlandsregistrerat luftfartyg i Sverige vid privatflygning är begränsat, eftersom luftfartslagen 1. kap. 6§ säger att ”ett luftfartyg som inte används vid tillståndspliktig luftfart och som stadigvarande används inomsvenskt område ska vara registrerat i Sverige"

Orkade inte gå till luftfartslagen 1. kap. 6§ för att kolla närmare om de hade några konkreta tidsgränser.. men jag gissar att så inte är fallet utan att det handlar om en bedömningsfråga.

3. Dimme

Dimme Aktiv medlem

4. hans_p

hans_p Moderator Flygfyren Operations

Ja, jag svarade först samma sak men insåg att det inte besvarar frågan. För UL vill jag minnas att det finns en gräns på 90 dagar i TSFS. Men det stod en danskregistrerad Cessna i vår hangar i närmare 2 års tid utan att det ledde till några problem så jag misstänker att rörande EASA-luftfartyg är svaret helt beroende på vilken myndighet du frågar.

5. Christian Guldberg

Christian Guldberg Ny medlem

Utifrån ett nationellt perspektiv är registreringslandet inte så väldigt intressant. Viktigast är nog den fiskala aspekten, att ägaren kan visa att denne gjort rätt för sig med avseende på moms och tull. Vidare inför eventuellt återinförande av förmögenhetsskatter det av intresse för myndigheterna att veta vilket skatteunderlag som finns.
    /Christian Guldberg

Laddar...

Dela sidan