Vägen till ATPL

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av MarcusG, 17 Augusti 2016.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 6 medlemmar.
  1. MarcusG

    MarcusG Ny medlem

    Hej!

    Jag har i princip bestämt mig att gå vidare och utöka mitt PPL till ett ATPL. Har cirka 60 blocktimmar loggade och undrar vilken som blir den smidigaste vägen in i branschen för mig. (är 25 år och har ett bra jobb men går jämt och dagdrömmer om att få flyga stora turbinkärror).

    Ska jag läsa teori på t.ex. flygteoriskolan och sedan varva det med timebuilding på typ airways i västerås? Hur hade ni gjort? Några här som håller på eller har gjort denna resa och kan dela med er lite bra tips/info? Jag bor för övrigt i Stockholm.

    Tack på förhand.
     
  2. control

    control Välkänd medlem

    Beror på är tyvärr svaret, vad är din prio tid/kostnad?

    Billigast blir förmodligen att göra något liknande det jag gjorde (utan att ha en plan för det)
    Ta det modulärt, börja med ATPL teorin, ta sedan SEIR och se till att flyga billigt privat samtidigt så att du har timmarna inför CPL, ta slutligen CPL och MEIR samtidigt, tror fortfarande du kan kapa en del timmar på så sätt.
     
    • Gillar Gillar x 1
  3. Dimme

    Dimme Aktiv medlem

  4. Larscho

    Larscho Moderator

    Allt är relativt. Man får inte glömma att räkna in resekostnader och boende om man inte bor på pendlingsavstånd. Jag läste också där och tyckte det var bra men jag tror att många fick de nog dyrare än om de skulle läst någonstans närmare hemmavid.
     
  5. Spacemani

    Spacemani Aktiv medlem

    Vill man spara på pengar så är det modulärt som gäller precis som control skriver. Dock ser jag inte poängen med att ta ett SEIR separat.

    Så som jag hade gjort det, och även som jag gjorde det är att först bygga timmar i klubbmiljö etc. billigt.
    Parallellt påbörja ATPL så du har minst minikravet flygtimmar för att påbörja CPL utbildningen (ca 150 om jag inte missminner mig) när du planerar att vara klar med ATPL teorin.
    Sedan shoppa runt efter en paketutbildning, innehållande alla de resterande modulerna, alltså CPL, MEP, ME/IR. Ju fler tvåmotortimmar du kan lägga vantarna på desto bättre, endel skolor nyttjar uteslutande tvåmotor i utbildningen, den jag gick hade endast enmotor för första delen CPL (10h eller så för att hålla ned kostnaden).

    Skolor som erbjuder sådant paket kanske även erbjuder ATPL teori.

    I slutändan är det research och beslutsamhet som är avgörande och pengarna som eventuellt sätter riktningen.
     
  6. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Poängen är att utbildningstiden för SEIR bidrar till de 150 timmarna som krävs för att börja CPL-utbildningen. Att ta ett SEIR + komplettering till MEIR kräver inte flera utbildningstimmar än att ta ett MEIR direkt.
     
  7. Spacemani

    Spacemani Aktiv medlem

    Tack för svar, men bara så jag förstår vad ni menar;
    Jag antar att ni då menar att påbörja flygträningen för modulärt IR, men dock inte ta IR (alltså IR uppflygning, och få inskrivet i cert), vilket kräver slutförd IR eller ATPL teoriutbildning.

    Man får inte heller glömma att 200 timmar total tid, 100 timmar PIC, mm. krävs för att få utfärdat CPL (om man läser modulärt skall tilläggas).
    Så det går säkert att spara timmar, men det resulterar då sannolikt att man står klar med utbildningen men med för lite timmar för att flyga upp för CPL, vilket då ger ett glapp som måste fyllas, och tar det glappet lång tid på sig kanske man rent av behöver fräscha upp sina färdigheter igen innan man flyger upp.
     
Laddar...

Dela sidan