Vänta med radioutbyte? (8.33 kHz)

Diskussion i '090 Flygradiotelefoni' startad av lindspöjken, 16 Maj 2016.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 9 medlemmar.
  1. lindspöjken

    lindspöjken Aktiv medlem

    IAOPA i Skandinavien jobbar på att vi ska slippa byta flygradio "för 20 millioner €uro":
    Hela texten finns här:
    http://www.iaopa.eu/contentServlet/iaopa-europe-enews-may-2016#More7
    ...men du får skrolla en bra bit ner bland rubrikerna...)


    Pan‐Scandinavian Exemption From 8.33 Proposed

    AOPA Finland reports that it supports other Scandinavian GA organization’s proposal to exempt 8.33 kHz channel spacing requirement in Scandinavia.

    Finnish CAA, Trafi, has received the proposal positively and is planning to coordinate with other Scandinavian civil aviation authorities in a near future to have the exemption as wide as possible in Scandinavian countries.


    According to proposal aircraft operators may operate in Scandinavian airspace where carriage of radio is required, even though the aircraft radio equipment does not have the 8.33 kHz channel spacing capability, provided that the aircraft does not operate above a pre-assigned maximum altitude, FL095, and that the radio transmitting power is 10 Watts or less.

    The pre-assigned maximum altitude may be reduced by the competent authorities in certain areas, whenever strictly required for frequency co‐ordination purposes.
 Assuming that 60 percent of the Scandinavian fleet is yet to be converted, the total cost of replacing radios within this segment adds up to 20 million euros.
     
    • Gillar Gillar x 3
  2. Erik Berglund

    Erik Berglund Aktiv medlem

    Hur blir det med internationell luft? Det hade varit tråkigt om man inte kunde flyga till Gotland på grund av en för gammal radio. Illa nog att man inte kan flyga till Polen och Tyskland.
     
  3. Dimme

    Dimme Aktiv medlem

    Gotland borde inte vara några problem, du lämnar inte Sweden FIR så det är fortfarande skandinaviskt luftrum.
     
    • Gillar Gillar x 1
  4. Larscho

    Larscho Moderator

    Det finns väl inte ens ett radiokrav när man åker till Gotland? :)
     
  5. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    Det här dök nyss upp från TS: https://aro.lfv.se/Editorial/View/2529/AIC B 101-17

    Undantag från kravet på 8,33 khz separation för klubbfrekvenser i 10 år framåt

    Edit - Det står "Transportstyrelsen har fattat beslut att under 10 år, till och med 2018-12-31...", så frågan är om det är 10 år eller bara till och med 2018???
     
    Senast redigerad: 2 Mars 2017
  6. glider

    glider Ny medlem

    Det ska vara 10 år fram till 2028-12-31.
    http://www.segelflyget.se/Nyheter/Klubbfrekvenser25kHz/
     
  7. Larscho

    Larscho Moderator

    Jag har rapporterat felet till AROWeb som har svarat att de ska justera texten till 2028 som är det korrekta.
     
    • Gillar Gillar x 1
  8. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Det var ju trevligt eftersom det betyder att man inte behöver byta markradiostationer hos klubbarna! Däremot spelar det ingen roll för flygplanens radioapparater om man är intresserad av att kunna tala med trafikledningen.
     
  9. Larscho

    Larscho Moderator

    Tyvärr är det många som inte är ett dugg intresserade av det. Sedan är det bra för flygplanen eftersom det möjliggör att man t.ex. kan behålla COM2 som 25 kHz och bara uppgradera en radio i taget(om man nu vill ha två vilket kanske är smart).
     
  10. control

    control Välkänd medlem

    Lite synd att man inte tagit höjd för att kunna flyga inom hela norden med uppföljning, men det blir en bra lösning för flygplan som håller sig lokalt/i okontrollerad luft så som en massa segelbogserplan, äldre maskiner som uteslutande används som skolkärror (om komplement finns för nav....) mm.
     
  11. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Bumpar denna tråd. Hur ser det ut i klubbarna med radiobyte? Är det "slutet på resan" för vissa klubbflygplan eller till och med klubben som helhet? Eller är det ett påbud som andra, man tar kostnaden och räknar in det i den allmänna konkursen? Planerar man att flyga enbart i områden där de nuvarande apparaterna fungerar? Ni som ska byta, eller har bytt - har ni registrerat bytet på 833.iaopa.eu?
     
    Senast redigerad: 22 Mars 2017
    • Gillar Gillar x 2
  12. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    För Motorflygarna Uppsala FK är det, som du säger, en del av den "allmänna konkursen". Vi ser det som en nödvändighet med 8.33 kHz-radio i alla flygplan med tanke på all kontrollerad luft som finns omkring oss. Lyckligtvis är det bara ett flygplan som saknar det i dagsläget -- vi kommer att byta under året. Ja, vi har registrerat på 833.iaopa.org.
     
    • Gillar Gillar x 1
  13. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    På THF har vi tre kärror där com1 går att ställa om till 8,33, men inte com2. Vi kommer att söka bidrag för byte av com2
     
    • Gillar Gillar x 1
  14. Larscho

    Larscho Moderator

    @BosseB, i det läget kan man ju också ta sig en funderare på om man t.ex. inom de kommande åren ska göra en uppgradering till en schysst GPS med inbyggd COM. Då skulle man kunna vänta med byte av COM2 och sedan göra installation av GPS och flytta ner till COM1 till COM2. Såvida man nu inte redan har en bra GPS.

    "Krav" på GPS för inflygningar ligger sannolikt inte långt bort i dessa tider då vi nog snart kan räkna med att enda inflygningen är en GPS-variant.
     
  15. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    Cannot compute, too many variables :)
     
    • Gillar Gillar x 1
  16. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    Idag kom det ett mail från IAOPA där det framgår att det inte blir några bidrag alls till radiobyte. Inledningen på mailet är "We have now received the official news that our application for funds on behalf of General Aviation in 19 EU Member States has not been successful".

    Vi hade redan bestämt oss för att avvakta med uppgraderingar av våra COM2-apparater och leva med att vi bara kan köra COM1 utanför klubbfrekvenserna. Vår CUB har bara en radio och den tänker vi uppgradera. Synd så klart att det inte fanns några pengar att hämta.
     
  17. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Ja, det är lite surt, kanske lite värre med hänsyn till att Storbrittanien redan tidigare har gjort en ansökan och beviljats medel, vilka de är i gång med att dela ut. Vi har redan bytt radio i klubbkärran men det finns några privata maskiner i hangaren som nog hade räknat med att få en liten återbäring för investeringskostnaden. Nu tycker jag att vi i Sverige bör skjuta upp kravet på 8.33 kHz-utrustning tills det att även flygplatserna har bytt radio, så att det faktiskt finns en anledning till att kravet är relevant. Enligt danska Dulfu är det i Danmark på gång ett framflyttat krav till 2023.
     
    • Gillar Gillar x 2
Laddar...

Dela sidan