Vaß kostar det att äga ein ultralätt?

Diskussion i 'Allt om ultralätt' startad av hans_p, 8 Juni 2017.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 4 medlemmar.
  1. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Tyska UL-forumet ulforum.de gjorde förra året en uträkning på vad det kostar att äga ett UL-flygplan. Ganska intressant läsning (på tyska) men en sak sticker ut - de anger försäkringskostnaden för flygplanet i exemplet till 350 €, lite grovt omräknat till 3500 kr år. Det låter väldigt lågt, klubbmaskiner är förvisso dyrare att försäkra men jag kan väl inte föreställa mig att det kan bli billigare än 10000 kr/år att försäkra en UL i Sverige?

    https://www.ulmagazin.de/richtig-kalkuliert-so-viel-kostet-der-unterhalt-eines-uls/
     
  2. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    Vi har fasta kostnader på ca: 55 000 kr. Vi som ägare tar inte tillbaka investerat kapital utan räknar med att framför allt hangaren är en + källa vid eventuell försäljning.

    Vi har fram till igår flygit 90,3 tim
    Ägare 62 tim
    Externa 28,3 tim

    Bifogar vår årsbudget
     

    Bifogade filer:

    Senast redigerad: 11 Juni 2017
  3. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Inga underhålls- och reparationskostnader?
     
  4. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    Vi har alltså skilt på fasta och rörliga kostnader

    Den budget som sakta byggs på flygkostnaden räcker gått o väl för normalt underhåll

    Normala tillsynsin täcks av debiterad flygtimme det är en mycket liten kostnad då vi får utföra jobbet själv.
    Ett service kit för normal 100 tim tillsyn kostar 1094 kr ink moms
    Ett service kit för normal 200 tim tillsyn kostar 1864 kr ink moms

    Så en snitt kostnad för service är 15 kr/ tacho timme

    Vi byter däck på huvudställ max 1 gång om året

    Lagd årsbudget (111 tim) ger efter att bensinen är betald ett överskott på 8527 kr.
    Service materiel avgår 1665 kr och 2 st däck ca: 1000 kr överskott 5862 kr/år
    Vi kommer sannolikt att flyga 150-200 tim 2017 vilket bättrar på överskottet yterligare.
    Vi har beräknat bensin kostnaden efter förbrukning 14 L/h verkligt snitt på år ligger på 13 L/h
     
    Senast redigerad: 11 Juni 2017
  5. Malte

    Malte Ny medlem

    Jag har precis tecknat försäkring på min UL kärra hos Inter hannover men kände inget behov av en Kaskoförsäkring då den ackumulerade årspremien snabbat skulle vara högre än flygplanets värde. Så det blev endast en ansvarsförsäkring vilket gick på 2531kr/år. Ansvarsförsäkringen är uppdelad i två delar, flygansvar med ett försäkringsbelopp på 750 000 SDR med en årspremie på 1295kr. Den andra delen är passageraransvar med ett försäkringsbelopp på 250 000 SDR med en årspremie på 1236kr.
     
Laddar...

Dela sidan