Vad kostar det att äga ett eget flygplan?

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av flygisen, 26 Augusti 2012.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 30 medlemmar.
  1. flygisen

    flygisen Ny medlem

    Hej. Jag vet att det redan finns trådar som tar upp detta ämnet men inga (som jag har sett) där flygplansägare får berätta om hur mycket det kostar för just dem att äga ett flygplan. Detta är något jag är nyfiken på då jag själv funderar på att köpa ett.(eventuellt delägarskap) Tack för att ni svarar

    /william
     
  2. control

    control Välkänd medlem

    Jag äger 1/3 av en experimentklassad maskin (Cozy3). 1/13 av en normalklassad avancekärra (Decathlon) och 1/15 av en Normalklassad PA32 Lance.

    PA32 kostar endast när jag flyger (förutom då räntebortfallet på de 30tkr min andel kostade). Jag flyger för några hundralappar mindre per timme än för icke delägare.

    Bellancan har kostat mig massor, det är snart inte många delar i den kärran som inte bytts ut så förutom de 750/månad vi har som månadskostnad så har det blivit många extra debiteringar. Men peppar, peppar nu är allt i toppskick.

    Cozyn kostar 5-10tkr per år för varje delägare(vi slantar in när det behövs)men då flyger vi därefter väldigt billigt.
     
  3. kungen

    kungen Medlem

    Hej William

    Jag äger ett flygplan till 100% som är Stockholmsbaserat.
    Det flygplanet är en Cessna 182.
    Jag har inte alla siffror i huvudet men kostnaden ligger på 250-300k/år
    (men jag har uppdaterat en massa så mina siffror är lite höga) är det något specifikt du undrar över så PM:a.
    Jag har räknat med ett pris på 1750/h och det skall täcka allt.
    Självklart blir allt dyrare när saker går sönder.
    Det stora problemet som jag upplever är inte kostnaderna utan att det är så svårt att få hangarplats (Stockholm=omöjligt). Men du kanske är baserad i en mer flygvänlig del av landet.
    jag hoppas du slår till och köper ett flygplan då det behövs fler som flyger.
    Valet att köpa eget för mig var att alltid när jag skulle flyga med klubb flyg så var de uthyrda med 2-3st som låg på kö.

    //Kungen
     
  4. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Är själv intresserad, speciellt eftersom jag vill kunna ha maskinen under längre period vid semester, men avvaktar tills jag hittar en IFR utrustad, snabb (~130-150kt :e) och driftekonomisk maskin. Hoppas på en Diesel, kompositkärra med snålare motor eller en som alternativt klarar det billigare bilbränslet. Här är några siffror som jag fått tidigare för en äldre 172a. Dock osäker på om kostnaden 100h servicen stämmer.

    Årskostnader (C172 IFR med värde ca 200 000):

    Registeravgift, 510
    Försäkring minimum, 7750
    Kasko baserat på 200 000 kr, 6336
    CAMO,medelpris, 7000
    Luftvärdighetsövervakning, 4000
    Post o telestyrelsen, 440
    Årlig tillsyn (100h), 8000 ?
    Landningskort, 4500
    Hangar, minimum, 3500
    (Missat nåt?)
    ----------------------------------------
    Total 37536
    Månadskostnad detta plan ( 37536/12) 3128

    Skulle man dela denna kostnad på 2-3 pers så blir det egentligen inte så mycket mer än fasta kostnaderna för en bil (Försäkring, skatt, service).

    Hmm, hur många funderar på fasta totala driftkostnaden när de ska åka på en längre tur med bilen? Snarare soppakostnaden man tittar på. Hoppas kunna göra det när jag har mitt eget plan :)

    Som sagt jag vet inte om dessa stämmer, men vi kanske kan hjälpas åt att ta fram en mall för dessa fasta kostnader? Vi är förmodligen fler som sitter och drömmer :)

    Jonas
     
  5. flygisen

    flygisen Ny medlem

    Ja, en mall vore bra. Som du säger är det säkert andra som också drömmer om detta. Det skulle nog hjälpa många som funderar på detta att ta tag i det, då många säkert är lite osäkra ekonomiskt osv...
     
  6. magnusl

    magnusl Medlem

    Intressant ämne. Är gärna med och delar drömmen. Vill gärna höra lite mer om det faktiska avgifterna som råder idag.

    En viktig punkt som kan vara lätt att missa är kapitalkostnaden. Man kan antaga att köpeskillingen är i form av ett lån från bank eller motsvarande. Även om man har pengarna tillgängligt så kunde man lagt dessa på att betala av ett lån eller investerat i något som ger avkastning. (Köpa flygplan i sig ger i nog normalfallet tyvärr inte den avkastning man vill hoppas på i monetära termer, men dock förhoppningsvis i annan form:)).

    Till detta kommer en form av avskrivning på flygkroppen och avionik etc.. Avskrivning på exempelvis motor kan räknas proportionellt mot timmarna, t ex 2 000 timmar TBO med något litet restvärde kvar om man inte gångtidsförlänger den.

    Ett exempel på ett flygplan för 200 000 kr enligt ditt exempel Jonas ovan kanske motorn redan kör på förlängning. Då blir det mera en förlängningskostnad istället för avskrivning på motorn. Flygkroppen kan väl antas inte sjunka så värst mycket mer men det är alltid skönt att skriva ner lite varje år - säg att värdet är noll efter 15 år. Alltså ca 13 000 kr om året i värdeminskning på kroppen. 5% ränta med 30% skatteavdrag ger en årskostnad om 7 000 kr. Alltså kan vi möjligen lägga till ca 20 000 kr på ovan siffror.

    Ett nyare flygplan har större restvärde efter 15 år men har väl i gengäld större värdeminskning på kroppen i början av livstiden. Köper vi ett plan för 1 000 000 kr blir det 35 000 kr i räntekostnad men har lite dålig koll på hur värdet minskar. Med nya flygplan får man ofta lägre underhåll och bränslekostnader, så det behöver inte vara billigare med ett äldre flygplan - allt beror nog i slutändan på hur mycket planet flygs.

    Två delägare är halva kostnaden mot en ensam. Att bli fler delägare än så får inte samma positiva effekt procentuellt. Det är tänkvärt.

    Är det någon som har uppdaterade siffror på service- och underhåll, myndighetsavgifter etc. och egna exempel och tankar är det som sagt mycket välkommet!
     
  7. Staffan

    Staffan Aktiv medlem

    Avskrivning och oplanerad service

    Instämmer om att detta är ett mycket intressant ämne. Vi räknar ständigt på detta för flygklubbens räkning. Största bryderiet vi har just nu är hur vi ska räkna på avskrivningen för en DA40 TDI årsmodell 2004. Som det är nu räknar vi med att den ska vara avskriven om 10 år, vilket innebär en stor kostnad årligen för klubbens medlemmar. Frågan är om det verkligen är realistiskt att anta att värdet av en flygmaskin någonsin kommer att vara 0 kr?? Konsekvensen blir att medlemmarna (=flygplansägarna) får betala dyrt för detta.

    En annan sak vi har erfarit är att kostnaderna för oförutsedda servicear är mycket högre än vad man kan tro. För vår PA28 (NVFR, årsmodell 1976) räknar vi med ca 250 kr / timme för oplanerad service i form av skador och service bulletiner mm. För vår DA40 är summan ännu högre, ca 400 kr/h. Nu ska man komma ihåg att en klubb med många medlemmar, skolning och FFK-verksamhet sliter mer på flygplanen än om det är ett fåtal privatpersoner som äger flygplanet.
     
  8. Anders Lidén

    Anders Lidén Aktiv medlem

    Klubben jag är med i flyger en 172:a, som dock kräver extra kostnader pga brand- och FFK-verksamhet, men här är några siffror från de senaste åren:
    Fasta kostnader per år ca 30000 kr utan någon lånekostnad, som fördelas på antalet flygtimmar.
    Rörliga kostnader i storleksordningen 400 kr för underhåll/småinvesteringar och 600 kr för bensin/olja per timme.
    Avsättning till ny motor 150-175 kr/h läggs på den rörliga kosnaden.
    Sen är ju värdet på skrovet också mindre i förhållande till en nyare kärra, vilket är lite mer rätt att räkna på än att skriva ner något till 0. Om man teoretiskt tänker sig att man ska byta upp sig till en ett år nyare varje år (för att hela tiden ha samma ålder på sitt flygplan) kan man ju jämföra hur mycket procentuellt nypriset (minus motor) stiger varje år och ta det procentuellt på sitt eget värde som värdeminskning på skrovet.
     
  9. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Ett litet tips... Ni som är AOPA medlemmar kan hitta lite nyttig info på deras sajt om flygplansägande. Där har de "kostnadskalkylator" mm. Samt råd inför inköp, import/export mm. Dock vänder sig de till den amerikanska publiken men det finns en hel del intressant info.

    http://www.aopa.org/members/pic/ownership/

    Rekommenderar att ni blir medlemmar där. Bra artiklar, multimedia samt tidning varje månad till ett bra pris :)

    Jonas
     
  10. flygisen

    flygisen Ny medlem

    Tack för tipset!
     
    • Gillar Gillar x 1
  11. Dykarn

    Dykarn Ny medlem

    Att äga en J-3 Cub?

    Jag är lite sugen på att skaffa mig en Cub när jag tagit mitt PPL.
    Men vad är omkostnaderna på en sån per år?

    Om man skulle ha flotörer på den, vad kostar försäkringen då?

    Tacksam för svar
    Mvh
    Marcus
     
  12. Lennart

    Lennart Välkänd medlem

    Det bästa sättet att få veta vad försäkringen kostar är att hitta ett likvärdigt flygplan och ringa till tex Stefan Andersson på QBE.
    Han kommer att titta på hur mycket du köpt planet för, dina flygtimmar, osv.. Då först vet du ett ungefärligt pris..
    Sen är det nog som att köpa en häst känns det som.. Man vet vad den kostade i inköp, vad den kostar att försäkra, vad den äter och dricker men när den går sönder så blir det dyrt som f*n.. Veterinärer och flygmekar har vett att ta betalt.. Sen har dom båda en förmåga att bli stående oanvändbara jättelänge när nåt gått snett!! Man kan nog inte ens drömma om att slippa uförutsedda utgifter.. :D
    Bara en arbetsdag för en flygmek tömmer kassan med minst 8000kr
     
    • Gillar Gillar x 1
  13. litens

    litens Aktiv medlem

    Sirius är billigare än QBE;)

    Har en maskin på jobbet och det kostar helt klart en del men det är en flygande maskin
    så det är inte så konstigt att det kostar en del i underhåll med dyra delar då allt tillverkas i så små serier
    med enorma krav på tillförlitlighet.

    Vår Seneca kostar som följer:

    Camo 16
    Div avgifter 5
    Försäkring 37
    Årstillsyn 35
    Avskrivning av propellrar 15
    Hangar 50

    Tot 158 000kr per år.

    Exklusive:
    Motorfond 450kr tim (nya motorer kostar ca 700 till 1000 beroende på dollarkurs).
    Bensin 1 900kr tim (knappt 90 lit per timme, OBS, blir 450kr billigare vid firmaflyg).
    Kapitalkostnander.
    Diverse prylar som kan paja och kosta.

    Som Anders Liden skriver är en C172 från 1974 väldigt mycket billigare, ca 1/3 av en Seneca gällande allt.
    --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

    Som privatperson behöver man en saftig lön för att bära en dylik maskin men för ett företag där
    man har behov av att resa kan det vara lite av en investering, vi själva tror vi kommer tjäna på den flexibilitet och rese
    kapacitet vår Seneca ger vår firma. Vi använder den för att öka antalet personliga säljmöten och tätare arbete med de
    olika sajterna vilket ger möjlighet till att utveckla versamheten och rent krasst upptäcka överbemanning osv.
    Om firmaflyget leder till tex en sparad tjänsteman eller några bra affärer har maskinen betalat för sig.

    Jaja det var ett sidospår om hur förträffligt eget firmaflyg är och detta kan man uppnå med betydligt mer modesta maskiner än
    en Seneca.
    ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

    För privatflygning tycker jag man det optimala är att ha en andel i en "special maskin" och medlemskap i en klubb,
    det ger en OK balans mellan kostnad och "payback".
     
    • Gillar Gillar x 2
  14. Lennart

    Lennart Välkänd medlem

    Trist läge när man som jag bor i Hälsingland där knappt en människa flyger. Klubben har ägt samma gamla uttjänta PA28 i över 30år. Avioniken är sopslut, dämparna gör att den lutar kraftigt på marken, radion glappar osv.. Nästan bara jag som flyger den.. Vem i hela Hälsingland skulle jag dela kärra med? Livrädd att få nån slarver i så fall... Inte lätt det där.. :(
     
  15. litens

    litens Aktiv medlem

    Utan att ha direkt erfarenhet av J3 cub mer än enormt mycket läsning så kan man nog säga såhär.

    Årliga fasta kostnader förutom hangar är under 30tkr (nästan alla går under annex 2 eller som X-klass så man slipper Camo).

    Motorn håller ofta hur länge som helst, det är olika former av rost som gör att man behöver byta saker i toppen osv, att byta pga gångtid är osannolikt om man inte köper en som är helt slut och gått enormt många tim.

    Det som helt avgör ekonomin i att äga en J3 är själva skrovet och duken, är den relativt nyligen renoverad (tex mindre än 15 år sedan) och tex har metallbalk så finns det inte så mycket som kan gå fel. Att duka om en maskin kostar säkerligen en bra bit över 150 000kr.

    Typ som en veteranbil, sjukt billig att äga sålänge den är fin och fungerar men en apparat som är kring 65-70år gammal har blivit renoverad flera gånger och tycker man inte det är roligt att själv investera pengar och tid i att hålla ett stycke flygande historia i luften så måste man tajma sitt köp så man inte ofrivilligt blir sittande med ett renoveringobjekt.
     
    • Gillar Gillar x 2
  16. Larscho

    Larscho Moderator

    Om man inte har någon speciell profil så är det nog klokt att köpa en X-klassad maskin och se till att man kan göra mycket av underhållet själv eller med hjälp av vänner. T.ex. en J-3 kan man göra mycket själv på. Jag rekommenderar dig verkligen att köpa en sån, otroligt trevlig kärra att flyga och inget stödhjul där fram. ;)
     
  17. Lennart

    Lennart Välkänd medlem

    Jämförde Sirius mot QBE... Nästan halva priset hos Sirius... Om dom är seriösa så måste ju QBE snart bli arbetslösa!! o_O
    Tackar för tipset.!!! (y)
     
  18. Lennart

    Lennart Välkänd medlem

    Jag lovade berätta om dom verkliga kostnaderna och här är mina två första månader som ägare av C182 SE-FXV
    och då vill jag poängtera att FXV var ett väldigt bra och välskött flygplan som just lämnat en 200 tim service när jag köpte det.

    Ägarbyte 1790kr
    Post och tele 440kr
    Försäkring helår 13800kr
    ARC 12250kr
    Vissa delar behövde bytas och kompletteras för luftvärdigheten.
    2 sköldar bakom pedaler 1505kr
    PLB batteri 969kr
    Låssats 2059kr
    Propellern började läcka olja efter totalt 75 tim driftstid.
    Frakt för prop rep 3375kr
    Arbete demont samt mont av prop samt div småfel och justeringar 9737kr
    Propeller reparerades i norge på "good will" (gratis byte av 2 o-ringar)

    Total kostnad första 2 mån är 45925kr
    Jag har flugit i ca 10 timmar och tankat för 7800kr hittills.
    Det gör en timkostnad för flygning på 5372kr/tim fram till nu. (Visst låter det billigt att hyra klubbkärra nu?)

    Jag har inte räknat med kostnad för varken camo eller motorfond! Bara direkta utgifter än så länge.
    Dessutom har den stått utan propeller i Borlänge i en månad av dom två jag varit ägare.

    Fortsättning följer.

    Lennart
     
    • Gillar Gillar x 2
  19. litens

    litens Aktiv medlem

    Utförligt, roligt att läsa. Kostnaderna kommer jämna ut sig med tiden, den kommer inte kosta 270 om året.
     
    • Håller med Håller med x 1
  20. Lennart

    Lennart Välkänd medlem

    Självklart är det rejält missvisande med bara tio timmar.. Kunde bara inte låta bli att räkna ut det! ;)
    Jag ska fortsätta att lägga ut ärliga siffror vartefter dom kommer. Jag vet ju att det är efterfrågat här.
    Jag tror att alla inklusive mig själv älskar att göra glädjekalkyler. Och i det här fallet så är ju utgångsmaterialet dessutom riktigt bra (dvs FXV)
    Så siffrorna som kommer löpande gäller ett flygplan som från början var riktigt välhållet.
    Dom kommer ALLTID att hitta nya fel.. Varje gång dom ser det. Oavsett om flygplanet är nytt.. :)
     
    • Gillar Gillar x 1
Laddar...

Dela sidan