Vad kostar det att äga ett eget flygplan?

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av flygisen, 26 Augusti 2012.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 30 medlemmar.
  1. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Det fanns en period på 1980 (-90?) talen när AVGAS tillfälligtvis var beskattad för privatflyg. Många flög då på MOGAS. Ett problem med MOGAS är att ångtrycket är högre vilket ökar risken för ånglås i bränslesystemet vid lågt lufttryck. Dåvarande Luftfartsinspektionen hade därför bestämt att maxhöjden var FL 60 såvida man inte hade demonstrerat att flygplansindividen fungerade på högre höjd med MOGAS. Vilka regler som gäller i dag är jag osäker på...
     
  2. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Hehe, jag negerade din tidigare uttryck olyckligt om VFR så det blev IFR, när det specifikt borde stått IMC. Motorhaveri i IMC är något värre än VMC :). Det är ju ändå rätt många som flyger IFR på lägre höjder med lågprestandamaskiner så man kan ju ändå ställa sig frågan om Mogas är användbart i detta fall. :)
     
  3. Einakka

    Einakka Ny medlem




    Mycket bra uppställning, jag har letat efter något liknande!

    Vet du något om vilka kostnader som försvinner med en x-klassad maskin? Jag har räknat bort CAMO (jag vet inte vad det är, bara att man slipper betala för x-klass), hangar (eftersom det varierar så kraftig) och får då: 27036 kr. Hur är det med 100 h servicen på X-klass, får man göra den själv? Finns det möjlighet att reducera andra kostnader? Eller är det rimligt att anta att kostnaderna (förutom de rörliga för flygningen) hamnar på 27 kkr/år för en x-klass/annex2 kärra?

    27036 kkr blir 2253 kr/månaden plus flygkostnader. En lättare maskin (exempelvis en fyrsitsare i LSA-utförande borde gå att x-klassa?) med en Rotax 912 på 80 hp flyger man väl för 500 kr/timmen, eller är det för optimistiskt?

    Med 10 flygtimmar i månaden så blir det 7253:-/mån. Sedan tillkommer så klart ränta och amorteringar om man inte köpt kärran kontant.

    Ett vanligt privatkundlån på 300 000 hos nordea som löper på tio år med 5.95% ränta kostar 2500:-/månaden, totalt: 9753:- månaden.

    Hittar man någon att dela med så blir det 4876,50 :- per skalle. (Och fem flygtimmar själv per månad såklart.)

    Är detta realistiska siffror överhuvudtaget? Det skulle isåfall innebära 975 :- per flygtimme, och billigare ju mer timmar man flyger. Då blir det billigare än flygklubbspriser, menar jag. Här i norrland får man dessutom räkna med ca: 1500:- timme.
     
  4. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Hej!

    Nu kommer jag med såna där tråkiga påpekanden igen men det är med de bästa intentioner... LSA finns bara i 2-sitsigt utförande. Vill du flyga LSA-liknande i Sverige så har du antingen LAPL/PPL eller UL som cert. På UL-certet flyger du flygplan i olika konfigurationer med som allra högsta vikt 500 kg MTOW (sjöflyg), 2-sitsigt. På övriga cert (LAPL/PPL) flyger du flygplan motsvarande amerikanska LSA, men inget speciellt cert finns utan här pratar vi konstruktionsbestämmelser. Det finns i EU något som kallas CS-LSA vilket betyder att det är ok att flyga på EASA-utfärdade certifikat i flygplan som är konstruerade enligt de normer som den amerikanska LSA-klassen följer. CS-LSA är initialt godkända för flygning i dagtid/VFR. Sen finns en annan version som kallas LSA/RTC som är godkänd för mörkerflygning och skolning till PPL, men det handlar fortfarande om 2-sitsigt med MTOW 600kg. Snurrigt, eller hur? UL får du serva själv och det kräver ingen CAMO (vilket är en extern granskare som tar betalt för att se att du har papperna i ordning på flygplanet), CS-LSA/RTC är underkastat samma granskning som normalklassade flygplan, vilket höjer kostnaderna. Det finns idag väldigt få CS-LSA-klassade flygplan godkända i Sverige, utan att ha undersökt närmare kan jag bara komma på Evektor SportStar RTC (SE-MEZ) och SportStarMax (SE-MDO) samt Tecnam P2002 (SE-MGA).

    /hans
     
  5. Einakka

    Einakka Ny medlem



    Jo, LSA är tvåsits med MTOW 1320 pound (600 kg), det har jag förstått. Många europeiska tillverkare bygger flygplan med extra marginaler så att de kan klassas som LSA i usa, men också möta kraven för UL i Europa. Jag är bara intresserad av att kunna ta med en normalviktig passagerare, bagage och bränsle för längre turer. Här räcker inte UL till, så jag tänkte att man kunde x-klassa en maskin byggd för LSA reglementet.

    http://www.dynaero.se/flygplan-priser/mcr-pickup-1388052

    Dynaero tänker tydligen i de banorna och rekommenderar kärran ovan. Men man kanske måste bygga den själv "i" x-klass, eller hur funkar det här? OM det går så vore det mycket intressant ur privatflygarsynpunkt.

    Att jag måste ha ett PPL eller LAPL är jag fullt införstådd med, tänker satsa på ett PPL med night rating på en gång.

    Men bra genomgång, detaljerna kände jag inte till. Då vet jag vad CAMO är ocskå. Hur kan jag sätta mig in i vad som gäller x-klass mer noga? Har du någon länk eller så? Eller vet du var man kan vända sig och fråga?

    Maskinerna som du nämner, är de normalklassade?

    Mvh
     
  6. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Räcker till och räcker till, jag har flugit UL med passagerare till Tyskland, Holland och Schweiz utan några bekymmer. :) Men visst, normalklassade flygplan innebär något annat, absolut.

    Ring och prata med Ove Englund på DynAero, mycket trevlig kille. Han känner säkert väl till de olika villkoren för bygge av det han säljer. Eaa.se är ju också en bra utgångspunkt om man vill veta mer om x-klassat.

    Alla tre maskiner som jag nämner flygs med PPL-cert. De tillhör konstruktionsklasserna CS-LSA/RTC, CS-VLA och "normaklassat" (Tecnam).

    /hans
     
  7. Einakka

    Einakka Ny medlem

    Tack för tipsen, jättehyggligt!

    Ska försöka sätta mig in i det här, och så slutar det säkert ändå med UL för hela slanten och 12 timmar Cessna vartannat år för certets skull. Men då känns det som om jag är herre över mitt eget öde i alla fall.

    Lät kul med en Europaturné i ett UL! Själv kanske jag är lite för bekväm för den sortens övningar, he hee… Men kanske en dag? Vem vet?

    Fint med all feedback jag fått, det har klarnat ordentligt sen jag började hänga här!
     
  8. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

  9. LeifsHobby

    LeifsHobby Medlem

    Här finns en länk som jag tidigare publicerat när man vill räkna ut priset för en egen kärra.
    Egen kärra
     
  10. Einakka

    Einakka Ny medlem

    Okej, ska läsa på om det där.

    Okej, ska läsa på om det där… Det jag funderar på är om jag kan ha ett eget flygplan med en budget på 10 000 kr/månad, inklusive fyra flygtimmar.
     
  11. Einakka

    Einakka Ny medlem



    Så bra, ska genast se på det!
     
  12. joflin

    joflin Medlem

    Intressant!, men jag hade tolkat det som att "PtF"-flygplansskrov som flyger i Sverige är tidiga ~prototyper,
    f a från de (mig veterligen) hittills 3 CS_LSA-modellerna:
    -tyska CTLS (högvingad)
    -tjeckiska Sportstar (komposit)
    -tjeckiska SportCruiser (lättAluminium, nära besläktigad med tidigare PiperSport).
    men att de som byggts i Europa av fabrik efter EASA-typCertifikatsdatum gått att köpa ~normalklassade.

    Dock förstår jag ännu inte (har i o f s bara intro-kurser i Juridik, lite EU-rätt men främst fastighetsområdet) vad
    RTC-restriktionen innebär långsiktigt. Dock är min gissning att man kan byta motor & propeller, utanför TCDS-
    dokumentets specifikation, utan att behöva omklassa flygplansskrovet till eXperimental! ?
     
  13. Martenare

    Martenare Medlem

    Har någon lust att förklara CAMO och ARC för mig? Antar att det är många här som funderar på vad det verkligen är och hur det fungerar. Är det tex ett fast pris oavsett flygplansmodell?
     
    • Gillar Gillar x 1
  14. litens

    litens Aktiv medlem


    Camo är "civil aviation maintenence officer" det är en person/ organisation som ansvarar för luftvärdigheten hos ett flygplan.

    De skall ha 100% koll på flygplanet, allt skall vara i ordning. Det kostar olika mycket på olika verkstäder och för olika typer av flygplan. Väldigt störande för den som vill spara pengar och göra det själv men väldigt smidigt om man kan tänka sig att betala för att få allt fixat, det jag hört ligger mellan 5000-16 000 kr per år.
     
  15. Martenare

    Martenare Medlem

    Ok, tack så mycket! Det låter med andra ord som att det är svårt att få det här rätt i sin budget.
    ARC då? Vad innebär det?
     
  16. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    CAMO betyder "Continued Airworthiness Management Organisation". ARC är "Airworthiness Review Certificate", alltså ett dokument som ett CAMO utfärdar för att visa att luftfartyget är luftvärdigt.

    Prissättningen i Sverige är fri så varje CAMO kan sätta priser enligt vilket system de vill.
     
  17. Martenare

    Martenare Medlem


    Ok. Förstår jag det rätt nu?
    En CAMO utfärdar ett ACR så när man nämner kostnad i en budget för CAMO eller ACR så är det samma sak?
     
  18. Lennart

    Lennart Välkänd medlem

  19. Lennart

    Lennart Välkänd medlem

    CAMO är ett namn för en tjänst man köper. Tjänsten består av att en av myndigheterna godkänd person eller företag åtar sig att årligen hålla koll på att flygplanets papper, loggböcker, manualer osv finns och är uppdaterade. Att service och underhåll sköts på rätt sätt. Detta krävs för att få ett ARC (luftvärdighetsbevis).

    Jämför ARC med att besikta en bil. Enda skillnaden är att om du inte är utbildad så får du inte röra en skruv på ett flygplan. Inte ens byta olja själv. Allt man gör måste dokumenteras noggrant. Var 50:e flygtimme är det vanligt att man låter en flygmekaniker på en CAMO ansluten verkstad göra en service. Och varje år ska man ha en årlig service och besiktning ARC.

    Att tro att dom inte hittar fel varje gång är en önskedröm. Och allt till ett flygplan kostar som reservdelar till en Ferrari. Nästan alla delar på ett flygplan har en max livslängd. Tex motorn kan ha allt mellan 1500 till 2500 timmar i livslängd. Under den perioden får man räkna med att få renovera vissa motordelar i alla fall.

    Ett motorbyte kostar mellan 200000- 300000kr. Propellern har också en viss livslängd och kostar mellan 30000- 150000kr att renovera eller byta ut. Till råga på allt så ska maskinen med jämna mellanrum kläs av och kontrolleras efter korrosion. Priset för CAMO är oftast ett fast pris bestämt efter flygplanstyp samt antal timmar man flyger.

    Min CAMO har en minsta debitering på 100 timmar flygtid. Över 100 timmar i luften så ökar kostnaden för CAMO.
    Jag flög 30 förra året men får som sagt betala minsta kostnaden för 100 Tim. Priset minns jag inte? Runt 10000kr kanske.
    ARC kan kosta vad som helst eftersom det dyker upp dolda fel och inspektioner som man minst anade skulle komma. Men knappast under 8000kr om allt är perfekt.

    Jag har alla papper inlåsta i bankfack så jag gissar lite ska jag erkänna.

    // Lennart
     
  20. Martenare

    Martenare Medlem


    Då försår jag! Tack så mycket!

    Det verkar helt enkelt väldigt dyrt att äga en kärra själv.
     
    • Håller med Håller med x 1
Laddar...

Dela sidan