Vad kostar det att äga ett sjöflygplan?

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av Piloten78, 3 September 2013.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 5 medlemmar.
  1. Piloten78

    Piloten78 Ny medlem

    Pga svårigheten att flyga sjö i klubbregi då inte många flygklubbar längre bedriver sjöflyg har jag funderingar på ett eget sjöflygplan. Därför skulle jag vilja ha era erfarenheter kring kostnader, framförallt i jämförelse med Ultralätt.

    Vad uppskattar ni kostnaderna till för ett sjöflygplan? Vilken är den största skillnaden jmf med en vanlig kalkyl på en icke sjökärra?
    Tips angående försäkring?
    Vad är den största skillnaden UL vs normalklassat gällande kostnad?

    Notera att jag har ännu inte sjöbehörighet vilket jag antar påverkar försäkringen i hög utsträckning.
     
  2. Simon

    Simon Aktiv medlem

    Problemet med ul-sjö är att ingen försäkrar dem. Har tydligen vatit för mycket haverier ute i Europa så bolagen tar inte in dem. Annars är det ju inte någon större skillnad mot en hjulkärra annat än ev rep och underhåll av flottörerna. X-klass är så klart billigare än normalklass. En super cub får väl räknas som referensram i den här kategorin och är du inte piskad att ha en 4 sits så är det den bästa maskinen (dyr i inköp dock). Ca 1500/timme får du räkna med då.
    Utbudet av sjömaskiner är tyvärr extremt litet i Sverige om du inte ger dig på att konvertera en från hjul så det är nästan det som styr mest.

    Lite sent på dygnet att börja kolla detaljer nu men det går att ta reda på mer exakta uppgifter.
    Vilken typ av flygning hade du tänkt dig? fjäll, lokalt, småsjöar, hav etc
     
  3. NLA-Lennart

    NLA-Lennart Ny medlem

    Hej

    Vad gäller kostnader i jämförelse mellan normalklassat och UL, så är UL 1/3 till 1/4 så dyrt som normalklassat.

    Försäkringen och speciellt fullkasko är ett gissel för UL-sidan, höga premier :(

    mvh Lennart Arvidsson

    Inlägget är redigerat med stöd av paragraf 2.01 /Fredrik, Moderator
     
  4. Piloten78

    Piloten78 Ny medlem

    Stort tack för snabba svar!

    Jag bor vid en sjö i norra Sverige och vill gärna ha planet hemma. Det är den största orsaken till intresset för sjö. Jag kommer mest att flyga lokalt till mindre sjöar. Klart är att 4 sitsigt vore toppen men om kostnaderna blir orealistiska så är 2 sitsigt inkl UL helt klart ett alternativ.

    När ni nämner höga försäkringspremier. Vad innebär det i pengar eller är det omöjligt att försäkra överhuvudtaget? Jag förstår att det är individuellt men exempel vore intressant för att få en uppskattning.

    Lennart, när du säger att kostnaden är en tredjedel- till en fjärdedel av normalklassat. Var ligger den stora skillnaden i kostnad? Kapitalkostnad, värdeminskning, service, myndighetsavgifter etc
     
  5. Simon

    Simon Aktiv medlem

    Var mer exakt håller du till då?
     
  6. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Att skolförsäkra en klubbmaskin, dvs. låta den flygas av alla klubbmedlemmar oavsett erfarenhet, och användas för skolning, kostar runt 45000 kr per år för vår maskin. Ge och ta några tusenlappar beroende på bolag och antal skadefria år. Att privatförsäkra en UL med namngivna piloter, som kanske dessutom har ett antal timmar i erfarenhet, är betydligt billigare. Har inga siffror men hälften av kostanden eller mindre skulle jag tro. Ring till ett försäkringsbolag och kolla. Med reservation för sjöflyg, siffrorna gäller torrskodda plan. De höga försäkringskostnaderna kompenseras något av att man kan sköta underhåll till viss del själv om man har kunskapen, men framförallt slipper man avgifter för CAMO. Och bränsleförbrukningen är betydligt lägre för en UL.

    /h
     
  7. NLA-Lennart

    NLA-Lennart Ny medlem

    Jag får hålla med föregående talare ...

    mvh Lennart Arvidsson

    Inlägget är redigerat med stöd av paragraf 2.01 /Fredrik, Moderator
     
  8. jowe90

    jowe90 Ny medlem

    Hej!
    Jag har haft en Seamax (UL) i några år. Vad gäller kaskoförsäkring kostar den ca 60 000-70 000 kr per år med en självrisk på samma belopp (hos både QBE och Inter Hannover). Det är därför inte någon idé att ha den utan endast en tredjepartsförsäkring som kostar ca 3 000 kr/år. Serviceskostnad varierar så klart men för mig har det varit mellan ca 10 000-40 000 kr per år (jag har inte gjort något själv utan lämnat in planet för service). I övrigt tillkommer lite andra kostnader så som en registerhållningsavgift från Transportstyrelsen, någon tusenlapp för besiktning och en radio-avgift till PTS. Hangar verkar det som att du redan hade löst! :)

    Med vänliga hälsningar
    Johan Wedsberg
     
    • Gillar Gillar x 1
  9. Lennart

    Lennart Välkänd medlem

    Jag är ensam ägare av en "äkta fyrsitsig" C182. Dock på hjul. Den hade 350 timmar kvar på motorn när jag köpte den.
    Jag har flugit den ca 30 tim sedan jag köpte den för 6 månader sedan.
    Jag räknar att den kostar mig 3350kr i timmen om jag flyger 60 tim per år. Eller per år blir det ca 200000kr inkl bränslet och motorfonden till bytet som kommer vare sig man vill eller inte.
    Då får inget gå sönder för då spricker den här uträkningen.
    Med flottörer så borde det bli någon krona dyrare i slutänden.
    Jag minns hur kul det var att flyga klubb flygplan för en tusenlapp. :)
     
  10. Piloten78

    Piloten78 Ny medlem

    Johan, mycket intressant flygplan du har. Jag skulle gärna prata mer med dig om det eftersom det ser ut att passa mig bra. Hur kom det sig att du valde just det planet? Övervägde du även andra modeller?

    Nackdelen verkar vara försäkringen men det tror jag inte är unikt för flygplanstypen utan generellt för alla UL sjö såväl som sjö normalklassat. Rätta mig gärna om jag har fel.

    Lennart, kostnaden låter avskräckande. Jag antar att det ligger en hel del rep och service i din uppföljning vilket bevisar att det inte ska underskattas. Utifrån era inlägg bedömer jag det som om just den kostnadsposten troligtvis är lägre för UL.
     
Laddar...

Dela sidan