Vad skulle få dig att flyga mer?

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av Larscho, 27 Oktober 2016.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 16 medlemmar.
  1. Larscho

    Larscho Moderator

    Tyvärr finns det ibland fler anledningar till att inte flyga än att flyga.

    Det finns som alltid en del svåra faktorer som sätter stopp så som familjeliv, pengar, flygplatsbrist och så vidare. Men finns det något som flygklubben eller du själv kan ändra på för att få dig att flyga mer?

    Ett exempel kan ju vara att man har tröttnat på att flyga i varvet och skulle vilja flyga utomlands men inte riktigt känner att man vågar det själv. Ett annat att man skulle vilja äga själv men inte riktigt känner att man vet tillräckligt för att ta steget.
     
  2. Merf

    Merf Aktiv medlem

    * Roligare flygplan
    * Billigare flygplan (per flygtimme)
    * Flygning med syfte
    * Flygning med erfaren till nya destinationer.

    Ägande är något jag funderar på. Delvis känner jag att jag inte känner till ägande så mycket, men mest kanske det är att jag anser mig ha låg erfarenhetsnivå och därför har problem både att veta vad för plan jag faktiskt vill ha. Annars skule ägande kunna bidra til både roligare flygplan samt göra det smidigare att flyga med resandet som syfte utan att behöva bekymra sig om minimitimmar per dag (och kanske än värre, att känna sig lite elak som låser upp ett plan så andra medlemmar inte kan nyttja det).

    EDIT: Glömde nämna bättre väder. Typ 600ft molntäcke i en månad är inte toppen för flygandet.
     
    Senast redigerad: 27 Oktober 2016
  3. andreasvibo

    andreasvibo Aktiv medlem

  4. FarewellFire

    FarewellFire Aktiv medlem

    Mycket bra fråga.
    Jag har erfarenhet från två klubbar hemma i Sverige och en i USA. Utbildar mig för tillfället och flyger därmed väldigt mycket. Däremot har det inte blivit jättemycket i just klubbmiljö här hemma. För egen del skulle jag som föregående talare gärna se en kombination av fler spännande plan att flyga in sig på som inte kostar en halv njure i timmen att hyra. Samtidigt är ju kostnaden med bränsleskatter, hangaravgifter och liknande något jag har förståelse för påverkar prisbilden negativt för oss som hyr.

    En annan sak som jag har märkt att jag inte är ensam om när jag pratar med andra "yngre" piloter är känslan av att klubblivet ibland kan kännas lite mossigt. Jag vill verkligen tassa lätt fram här för jag vet vilket guldjobb många äldre eldsjälar gör i sina klubbstugor. Samtidigt känns det ibland också som att flygklubbarna jag har erfarenhet av här hemma är ganska svårpenetrerade för nya medlemmar. Det är helt enkelt inte jättelätt att komma in i kretsen och känna sig hemma.

    Men, det är lätt att klaga så ska jag vara rent konstruktiv så skulle jag vilja se mer happenings i klubbstugorna. Kanske ett öppet hus med jämna mellanrum för nya medlemmar som får mingla med varandra och mer erfarna rävar? Föreläsningar och workshops på rätt tema annat är säkerligen också uppskattat. Nu till vintern kanske det skulle vara populärt med en timmes föredrag om inspirerande vinterflygning och lite säkerhetsrefresher på det? Und so weiter.
     
  5. control

    control Välkänd medlem

    3 primära orsaker till att jag inte flyger mer, listat i viktighetsordning:

    1. Avstånd till flygplats (Därav funderar jag på att flytta samt hoppas på bättre möjligheter att flyga inom Stockholms län)
    2. Tid (Småbarnsförälder, här handlar lösningen om att försöka få mer flygresor som familjen är intresserade av och detta påverkas mycket av 3)
    3. Kostnad (Här är X-klassat en dellösning men lägre skatt/avgift på bränsle skulle hjälpa enormt, vad klubbar skulle kunna göra är att inte kräva både hängslen, livrem och annat när de beräknar vilken timpeng de måste ta för klubbplanen, är man för pessimistisk med förväntat flygtidsuttag och därmed sätter timkostnaden hög så har man skapat en självuppfyllande prognos. Jag skulle rekommendera stora klubbar att testa med färre maskiner och våga ha lågt pris på den/dessa, när uttaget då förhoppningsvis blir högt så införskaffas en ny kärra med en positivt satt förväntad prognos osv...)
     
  6. Merf

    Merf Aktiv medlem

    Instämmer. Känns även som att det finns en stor mängd erfarenhet som inte nyttjas riktigt. Tror säkert det finns flygare med stor erfarenhet av att flyga både hit och dit. Vore nice om klubben kunde hjälpa till att sprida den erfarenheten. Istället verkar planerade aktiviteter (när det väl är några alls) mer vara antingen sådant som inte är flygande direkt eller bestå i ett gäng pensionärer som flyger en kort sväng för att grilla på tider som bara passar just pensionärer (eller andra med väldigt flexibla arbetstider).

    Vill inte heller riktigt klaga eftersom många drar ett tungt lass och vet att många (mig inkluderad) inte är så mycket för föreningsliv med obligatoriska "alla hjälper till"-dagar etc. Tycker man i min klubb löst den delen bra, så det finns inga sådana tvång, men samtidigt kan det kännas som att det inte flygs så mycket för att vara en flygklubb =)

    Klubben vår har 2 172or, vilket är bra för träning, ta med bekanta för en första smak av privatflyg och kortare (med flygtermer) resor med familj/vänner. Däremot känns det lite som att man får betala ganska mycket för ganska lite flygglädje om man bara skall upp och flyga runt lite. Hade varit nice med ett plan som kostar mindre per timme och ger mer flygglädje. Personligen hade jag gärna sett en cub eller liknande tillgänglig. Skulle varit en till sak att skola in sig på (med sporrhjul dessutom så man har enkelt att testa på det), lämplig för de gräsfält som finns runtikring och känns som om det kunde ge mer flygglädje per peng om man skall puttra runt lite.
     
  7. Erik Berglund

    Erik Berglund Aktiv medlem

    Fler flygplan. På de tidpunkter då det är attraktivt att flyga (helger, eftermiddagar, fint väder) är det sällan lediga flygplan. Ofta hyr HV civila plan - man tycker kanske att militären borde ha råd till en egen Cessna när dom ska köpa en hel drös med nya Gripen-plan.
     
    • Håller med Håller med x 1
  8. Larscho

    Larscho Moderator

    För att jag ska flyga mer privat så krävs roliga flygplan. Jag skulle helst vilja hyra en Piper Cub eller liknande men det brukar vara svårt att hitta. De är ganska billiga i drift och riktigt trevliga att flyga med.
     
    Senast redigerad: 28 Oktober 2016
    • Håller med Håller med x 2
    • Gillar Gillar x 1
  9. Arnaud

    Arnaud Medlem

    1. Tillgänglighet på flygplan. PA28 är roligt nog.
    2. När inte detta går så tittar jag på skaffa eget plan. Då ska man bestämma vad man vill ha för något, efter mycket tankar har jag nog ringat in det någorlunda, men så kommer nästa fråga, hangarplats i närheten. Tredje hinder är regelverket kring ägande och underhåll, behöver kurs eller nåt.
    3. Flyga någonstans. När planet är tillgängligt när man själv bestämmer så kan man också hitta på nya destinationer och äventyr.
    4. Vädret kan jag inte påverka, men klagar på det iaf. Bli klar med mit IR är en del av svaret iaf.
     
    • Gillar Gillar x 1
  10. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    Då måste jag nog gå ner i arbetstid

    Har till i går flugit 105,6 Tim och 274 landningar, 23,5 Tim normal klass och resten UL. Ingen skolning är inräknad.



    .
     
    • Gillar Gillar x 1
  11. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    Intressant det där med klubbaspekten. Vi har i vår klubb försökt ordna gemensamma aktiviteter: Studiebeök (Brommatornet, SMHI, Arlandatornet, Stockholm control), Pubkvällar, Temakvällar (nästa ut blir nya regelverket) och flygutflykter. Absolut minst intresse är det för att flyga tillsammans någonstans. (För två veckor sedan flög vi 5 piloter och en pax med 3 plan från Skå till Linköping och besökte Flygvapenmuseet. På en lördag. 6 personer av totalt fler än 60 flygande medlemmar. Känns lite fjuttigt. Jag hade hoppats på kö!)

    Folk i storstadsregioner verkar inte ha tid med klubbliv. Kanske enklare på mindre orter där man i högre utsträckning känner varandra. Men utan ideella krafter blir timpriset ännu högre. Timpriset är trots allt en stor faktor för de allra flesta.
     
  12. Larscho

    Larscho Moderator

    Det där skitsvårt att få till. Jag tror att många skulle vilja göra mer sånt här men det är på något sätt som om att det inte blir av att man anmäler sig. Det känns som att man behöver ett starkt och friskt gäng som drar igång där alla känner sig inkluderande och att man har en sådan stämning i klubben. Det är svårt och något sorts moment 22 av det hela. I vissa klubbar har man lyckats men det är inte många tyvärr.
     
  13. control

    control Välkänd medlem

    Hässlö lyckas bra med sina utflykter. Jag tror att de två stora anledningarna till att de lyckas är:

    - att de dels åker till just den typ av resmål som många piloter inte "vågar" åka till på egen hand, destinationer utomlands. Här blir det intressant med hjälp av erfarnare klubbmedlemmar för planeringen och delvis med utförandet.
    - Det är tillsammans men separat, målet och planeringen anordnas tillsammans i klubben men sällskapen flyger för sig i egna plan (eller bokar in sig som pilot/pax i plan med plats över och som tar emot "gäster")
     
    • Gillar Gillar x 2
  14. Merf

    Merf Aktiv medlem

    Det där är precis vad jag skulle vilja få ut av en sådan utflykt, att åka någonstans där jag inte riktigt vågat mig på ännu. Även bara som passagerare, så länge jag kan vara delaktig i planeringen och höra allt radiopratande och få lite tips i stilen med "Nu blev det såhär, ibland händer X och då gör man Y. Bra att planera för Z och att tänka på W".
     
    • Gillar Gillar x 1
  15. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    Ibland undrar jag om inte en del piloter känner ett obehag över att ha en "pilotkollega" i passagerarsätet? Vad ska den piloten tycka om mitt sätt att flyga, etc? Kan det vara en faktor som gör att folk inte anmäler sig?
     
    • Håller med Håller med x 1
  16. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    ...Eller även tvärtom, obehag av en annan pilot i vänstersits ;)
     
    • Gillar Gillar x 2
  17. Merf

    Merf Aktiv medlem

    Verkade helt klart vara en faktor under utbildningen då man gjorde flygningen med max startmassa. I vårt fall gjorde vi det så att vi var 3 elever 1 lärare och så flög vi någonstans. Där upplevde jag helt klart att en del var lite mer nervösa över att det var fler med. Finns säkert de som inte kan låta bli att tänka i banor som hur mycket har X flygit jämfört med mig? Hur bra/dålig är jag i förhålande till X?

    Samtidigt har man organisationer som FFK där det flygs med flera piloter titt som tätt och där verkar det inte vara ett problem. Det varierar väl säkert från person till person, men också från grupp till grupp. Det är väl lite samma som arbetsplatser där de har den där berömda takhöjden som visst är ett mått på hur prestigelöst och lättkommunicerat det är. På en del ställen vågar folk knappt ta upp problem eftersom de är rädda att det skall ses som deras misstag och drabba dem, medans på andra ställen är personalen helt öppna med misstag de gör för att de vet att diskussionen kommer fokusera på hur man löser problemet och undviker att misstaget kan hända igen snarare än att skylla på någon.

    Problemet är väl lite att det är svårt att ändra en gruppkultur när gruppen inte träffas så ofta =)
    Det blir lite av den där moment 22-situationen som det talades om ovan.
     
    • Gillar Gillar x 2
  18. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    Jo, det känns helt klart tryggare att åka hagelbössa med någon man känner
     
    • Gillar Gillar x 1
  19. Adam Frisch

    Adam Frisch Aktiv medlem

    En till faktor är ju mindre man flyger, desto oroligare och lätt att hitta på ursäkter får man. När jag hyrde på flygklubb både Bromma och Lydd i England, så flög jag såpass sällan att när det väl skulle till, så hade man nästan obehagskänslor av ångest. Allt som krävdes då var ett enda moln på himlen som ursäkt och så ställde man in. Det tog egen kärra och att verkligen utforska sämre väder, ta egna beslut samt givetvis att flyga en del innan det där släppte. Och än idag när jag inte flugit på länge, så kan samma känsla återvända. Som nu, imorrn ska jag upp i en 172:a för min Biannual Flight review här. Jag bävar.
     
    • Gillar Gillar x 1
    • Håller med Håller med x 1
  20. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Jag skulle nog flyga mer om det var mer aktivitet på flygplatserna runt omkring. Drömmen är att man skulle kunna ta en fika, ännu hellre en middag, var man än landar, iallafall på helgerna. Det är ofta tomt som i graven när man landar nånstans, i bästa fall är den en och annan som hänger i hangaren eller någon som håller på med skolning som värmer sig i klubbstugan. Det där med jourhelger på sommarhalvåret är inte en så dum sak, men verkar vara omöjligt att införa i klubbar som inte har haft det sedan länge.
     
    • Gillar Gillar x 1
Laddar...

Dela sidan