Vilka flygningar ser du fram emot i sommar?

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av Larscho, 6 Maj 2016.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 6 medlemmar.
  1. Larscho

    Larscho Moderator

    Vad ska du göra med ditt flygande i sommar?
    Ta en sjöbehörighet?
    Ta en Avance-behörighet?
    Flyga riktigt långt?

    Själv har jag tänkt att flyga till Gotland(knappast "riktigt långt" men ändå) över midsommar med några kompisar vilket ska bli kul!
    Gotland är ju en destination där det verkligen lönar sig att flyga. Troligtvis blir det landning och parkering på Bunge från torsdag till söndag.

    Kanske blir det också en tur till Schweiz för att få uppleva lite alpflygning till Sion. Men det vet jag inte om det är spikat än.
     
    • Gillar Gillar x 4
  2. FarewellFire

    FarewellFire Aktiv medlem

    Mäktigt med Schweiz! Det får du ju gärna göra ett reportage om å Flygfyrens vägnar...
     
    • Gillar Gillar x 2
  3. control

    control Välkänd medlem

    Tog med familjen och föräldrarna till Visby idag :) Täby har ju sjöflygstori nästa helg, jag försöker klura ut något sätt att anse mig ha råd med det i år...
     
    • Gillar Gillar x 1
  4. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Den här sommaren hoppas jag att vädret blir bra så att mina stående bogserpass blir av. Utöver det tänkte jag försöka flyga över till Gotland en sväng och eventuellt kan det bli en tur till Arlanda också. Det var länge sen sist. Har även bokat flygplan för att besöka EAA-Flyin i Falköping 4:e juni.

    16-17 Juli ska jag inte flyga men väl kolla på Red Bull Air Race i Budapest. Det ska bli grymt kul att se denna "cirkus" live! :)
     
    • Gillar Gillar x 1
  5. Larscho

    Larscho Moderator

    Om du har tålamod så tror jag att sjöflygutbildning kommer att bli billigare och mer tillgängligt de kommande åren nu när nya underhållsregler trillar på plats. Det gör att man kan skola med "utgången" motor vilket gör att betydligt fler flygplan blir tillgängliga för skolning.
     
  6. Larscho

    Larscho Moderator

    Det tror jag är riktigt kul!
     
  7. Larscho

    Larscho Moderator

    Vet du om man får betala för parkering om man står borta vid klubben? Tänkte alltså om man står där över natten.
     
  8. control

    control Välkänd medlem

    Tror inte det kostar något vid klubben, jag är på Visby flera gånger per år men har faktiskt aldrig stannat över natten. Låter bra med sjöskolningen, förnuftet säger att jag ska lägga alla extra pengar på mitt RV-bygge de närmaste två åren men allt med flyg är ju så roligt och svårt att bortprioritera!
     
    • Gillar Gillar x 2
  9. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    En tur till Hemavan hoppas jag att det blir.
     
    • Gillar Gillar x 1
  10. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Klubbens flygning till Öland med 5 flygplan skedde i torsdags men den hade jag sett fram emot länge. Nu blev det perfekt, allt stämde, väder, flygplan, mat... Nästa anhalt i sommar blir eskaderflygningen till franska Atlantkusten i början av juni. Det är alltid fantastiskt kul! Sen vill jag flyga till många "matflyin" här i Skåne under sommaren. :)
     
    • Gillar Gillar x 4
  11. Larscho

    Larscho Moderator

    Superb!
     
    • Gillar Gillar x 1
  12. Arnaud

    Arnaud Medlem

    CB-IR cert.
    Mer riksnav, helst utan att missa någon vändpunkt då. Mer matfly-ins.
    Småflygningar till Femö, Laesö, Anholt, Bornholm, Öland, Gotland.
    Eskader till franska Atlantkusten (samma som Hans ovan).
    Förhoppningsvis ytterligare 2 veckor flygsemester till Italien och Kroatien.
     
    • Gillar Gillar x 2
  13. Thord

    Thord Aktiv medlem

    Jag ser fram mot flyglektioner i sommar och att jag förhoppningsvis lär mig något och inte blir åksjuk när vi övar vingtippning som idag :hungover:
     
    • Gillar Gillar x 1
  14. FarewellFire

    FarewellFire Aktiv medlem

    Ser fram emot skolflygningen för CPL/MEIR, simulatorpassen i pluggets 73-8 och så klart en och annan privatflygning med vänner och bekanta som är sugna att komma upp i skyn!
     
    • Gillar Gillar x 1
  15. Larscho

    Larscho Moderator

    Ju bättre man blir på vingtippningar desto mindre illa mår man. Jag mår fortfarande illa när mina elever vingtippar lite för länge, trots ett par tusen timmar. Som tur är så är det väldigt sällan man gör vingtippningar i vanlig flygning och när man väl gör det så räcker det med 2-3 st vinkningar.
     
    • Gillar Gillar x 1
Laddar...

Dela sidan