Vilka större flygplatser får man starta/landa på med mindre propellerplan?

Diskussion i '033 Färdplanering' startad av Takashiii, 3 Juni 2015.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 8 medlemmar.
  1. Takashiii

    Takashiii Ny medlem

    Hej!

    Jag hade tänkt att flyga till Göteborg med min PA28 i helgen och tänkte ifall man kanske kunde flyga till Landvetter.

    Då undrar jag, var hittar man information kring vilka flygplatser man får landa/starta i Sverige på med ett litet motorflygplan som t ex. en PA28?

    Min tanke är väl att större trafikerade flygplatser som t ex. Kastrup, Arlanda mfl. är ju mycket upptagna med kommersiella jetflygplan. Då borde det inte vara särskilt uppskattat eller tidsmässigt möjligt om man kommer med sitt lilla VFR motorpropellerplan och kanske försenar trafiken?

    Kort sagt, var hittar jag information kring vilka flygplatser där man får landa med mindre motorpropellerplan?

    Tack!
     
  2. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    AIP AD för respektive flygplats är väl en bra början?
     
  3. Takashiii

    Takashiii Ny medlem

    Jag har kollat på de olika AD, men jag hittar inget specifikt som säger att "minst ... kts privat propellerplan är tillåtna" etc.

    Jag hittar t ex för Landvetter:
    "7. Types of traffic permitted (IFR/VFR) IFR/VFR. Max RWY ref code 4E" Alltså är både VFR och IFR ok.
    "Enligt miljödom gäller restriktioner för visuella inflygningar. Endast propellerdrivna luftfartyg med MTOM 7000 kg eller lägre får utföra visuella inflygningar H24" Vilket jag tolkar som att det då är inget begränsning?

    Tack
     
  4. Fredan

    Fredan Medlem

    du kan landa överallt, men de kan ta fruktansvärt bra betalt för handlingavgifter och allt möjligt, vi pratar tusentals kronor.
     
    • Gillar Gillar x 1
  5. Takashiii

    Takashiii Ny medlem

    Ojdå... Ja... Då var det väl som jag misstänkte. Man kan landa överallt såvida det inte finns restriktioner t ex. för VFR eller liknande som står i AIP AD för flygplatsen...

    Jag kollade också nu avgifterna för Swedavia flygplatserna på:
    http://www.swedavia.se/Global/Swedavia/Flygmarknad/Pricelist_Less_than_5700kg_1APRIL.pdf

    Eftersom mitt flygplan har årskort på Swedavia så får jag starta hur mycket jag vill på Swedavias samt vissa andra flygplatser... Dock så står det att det inte gäller Arlanda, Bromma och Landvetter... Dessutom så kostar det att starta på Gbg city airport, typ 200kr.

    Så det märks att de inte vill att man ska flyga där, annars får man betala 250kr för varje start, dessutom ifall man parkerar längre än ett visst antal timmar så betalar man extra parkeringsavgift. Avgift också för passagerare, så totalt blir det kanske minst 400kr... För Arlanda är det lite mer ifall man har passagerare.

    För skojs skull, så såg jag att det kostar minst 1700 DKK att landa på Kastrup :D
     
  6. Fredan

    Fredan Medlem

    Notera "Avgifter för parkering och glykolhantering och kostnader för ground handling kan tillkomma" på samma sida.

    Läste på facebook att en tysk hade begärt och fått en offert på nästan 10000 kr för ground handling. Med reservation för att jag läste fel men Bromma är ju tyvärr extremt GA-ovänligt numera.

    Iochmed att det är privata bolag som utför tjänster åt swedavia så kan man ju förstå att ett piper med 3 pax är rätt olönsamt att hantera jämfört med en Airbus. Ungefär som du skulle ringa Skanska om en takomläggningar på villan :)
     
  7. Stjärnan

    Stjärnan Aktiv medlem

    Jag håller med i att det generellt är dålig info i AIP ang flygplatserna men det kanske är jag som inte kan leta ordentligt.
    Tex försöker jag hitta info om Karlstads flygplats om hur man enklast går tillväga för att flyga dit och hämta upp en pax, ta en kort tur och sedan släppa av honom och flyga hem igen.
    Det blir ju ett jäkla spring genom säkerhetskontrollen vilket jag tror att flygplatsen gärna undviker...
    I vanliga fall kan man ju kolla upp om det finns någon flygklubb där som man kan gå genom men sportflygklubbens hemsida verkar bara vara öppen för medlemmar.. Dessutom har ju inte alla klubbar öppet under veckodagarna.

    Jag tycker ju att det borde stå nån info tex: Lättare sportflygplan hänvisas till parkering platta X för inpassage genom klubben som nås på telNr XXXXX alt Piloter med mindre plan passerar enklast genom Briefingrummet beläget vid X men någon sådan info finns inte att läsa.
    Vet nån hur det fungerar vid Karlstad, eller behöver man ringa TWR och söka svar?
     
  8. Fredan

    Fredan Medlem

    En medelstor flygplats som är öppen (alltså att det finns folk där) är inte några problem i min erfarenhet. Har aldrig behövt springa genom säkerhetskontroller eller så utan fått hjälp av någon vänlig person som släppt in och ut mig till plattan (glöm inte cert och leg). De jag har träffat har alla varit väldigt tillmötesgående. Tornet hänvisar parkeringsplats.

    Enklast är ju att helt enkelt ringa till flygplatsen (alternativt någon på den lokala klubben) och kolla läget, brukar göra det även om man hittar det mesta i t.ex SvF eller på klubbhemsidor...
     
  9. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Observera att detta bara är flygplatsförvaltarens avgifter! På många större flygplatser (i Sverige Arlanda och Landvetter) och utomlands även en del mindre är det obligatoriskt att anlita ett marktjänstbolag (handling). Det kan bli hur dyrt som helst . Man får förstås en del tjänster, men oftast är de helt ointressanta för en privatflygare.

    Det gäller normalt bara kommersiell flygning.
     
  10. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    Jag landar nästan på de stora int flygplatserna när jag är utanför Sverige och då flyger jag UL. Jag har aldrig blivit nekad eller dåligt behandlad p.g.a. vad jag flyger, men visst kan det kosta en slant på vissa ställen. 200-1500 kr är vad jag betalat, Landvetter har jag landat med motorseglare och vi betalade inte alls. Jag speedar alltid upp till max fart när jag närmar mig en kontrollzon på en stor flygplats med högt tryck av tung trafik då jag inbillar mig att jag lättare får en lucka om jag kommer i 135kt istället för 50kt och det är ganska imponerande känsla hur man kan bli blandad med de stora planen. Jag fick klart till väntläge syd vid Gdansk och fick gå in som nr 3 efter 2 st 737,. När den 1a är på final så får jag klart fortsätta inflygningen som nr 3 med orden - rapportera att du ser framförvarande trafik.

    Att jag väljer att flyga på de stora flygplatserna är att jag gärna betalar för den bevakning och säkerhet som gör att jag inte behöver oroa mig för att det händer något med planet när jag är borta
     
  11. wernvik

    wernvik Medlem

    När det gäller bromma så finns handling via Graf Air som för små GA plan inte blir mycket dyrare än att landa som vanligt och åka med securitas in och ut. Dessutom krävs inte PPR om man går via Graf Air.

    På landvetter har SAS handling en adhoc tjänst för GA med en kostnad på ca 1000kr för handling via dem.
     
    • Gillar Gillar x 1
  12. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Grafair har handling på Arlanda också. De säger att det kostar 750:-+moms vid MTOM 1157 kg (180 hk C172/PA28). Förhandsanmälan krävs eftersom de inte har personal där jämt.

    Jag har även (i egenskap av representant för Uppsala Flygklubb) varit i kontakt med ASE som efter lite diskussion gett ett jämförbart pris. De har fördelen framför Grafair att ingen förhandsanmälan är nödvändig - däremot så kommer kunder med tyngre flygplan som betalar mer att gå före. Jag vågar dock inte säga ASE de erbjuder detta pris till vem som helst, så ring dem först.

    Slutligen har jag talat med Swedavia om avtal för self-handling - med ett sådant avtal så behöver man inte anlita något handlingbolag alls. Swedavia tar inte heller ut någon avgift för ett sådant avtal. Det blir dock inte gratis ändå, för eftersom det är "self" så måste man själv ordna transport mellan flygplan och terminal. Swedavia kan sälja den tjänsten, men då kostar det 450:- + moms enkel resa (host). Så den billigaste lösningen är antagligen att hitta någon som kan sälja transport till ett rimligt pris och sedan teckna self-handlingavtal. Det är ju knappast något som man gör för enstaka flygningar, men Uppsala FK kommer att börja med IFR-skolning (i första hand Enroute IR) och då är det bra att ha Arlanda som alternativ - det är ju trafikledning H24 på Arlanda till skillnad från t.ex Västerås. Det är också enklare och snabbare att ta sig tillbaka till Uppsala om man råkat hamna på Arlanda.
     
  13. FarewellFire

    FarewellFire Aktiv medlem

    Bra inlägg. En spontan fråga - måste man betala för handling även om man ämnar landa på ARN, taxa och sedan begära starttillstånd igen, alltså ej stanna på flygplatsen?
     
Laddar...

Dela sidan