Vilken blankett för förlängning av cert?

Diskussion i 'Certifikat & behörigheter' startad av Knorren, 30 September 2013.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 3 medlemmar.
  1. Knorren

    Knorren Medlem

    Vilken blankett ska man numera använda för förlängning av certifikatet? o_O
     
  2. Air-man

    Air-man Aktiv medlem

    Hej

    Den heter L1663 och finns att hämta på Transportstyrelsens hemsida. Det går att mejla den som en PDF. På blanketten står det att du ska göra kopior av bak- och framsidan av certet, men när jag ringde till certifikatenheten och undrade lite om det så sade hon jag pratade med att man inte behöver göra det. Ditt cert och Medical finns registrerat hos TS så det räcker med ansökan. Om något inte finns registrerat får du ett mejl vad som behöver kompletteras.

    En annan nyhet är också att du inte betalar en summa för hur länge du vill att ditt cert ska vara giltigt, vilket man gjorde förr. Nu gäller certet utan någon utgångsdatum och istället betalar man 640: - i en årsavgift som kommer på faktura i början av året. Man slipper alltså lägga ut flera tusen på en gång. Ibland kan till och med Transportstyrelsen göra det enklare och billigare... :)

    Air-man
     
  3. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

  4. Air-man

    Air-man Aktiv medlem

    Från 8:e april gäller inte JAR-FCL längre. Det nya certet du får är enligt DEL-FCL. Bara så du inte undrar varför det inte står JAR-FCL på blanketten.

    Air-man
     
  5. Air-man

    Air-man Aktiv medlem

    Hej

    Fick mitt cert med posten igår. Mejlade in blanketten i torsdags förra veckan och fick certet igår tisdag. Tog nog en dag extra ändå, då de först inte hittade mitt Medical, men det var min flygläkares fel. Efter kontakt med TS fanns Medical i deras system. Får säga att det var en snabb handläggning. Men var ute i god tid, ibland kan det samla sig många ansökningar samtidigt och då tar det längre tid. Deras mål är max 10 arbetsdagar. Måste säga att alla de handläggare jag haft kontakt med på certifikatenheten alla har varit trevliga och hjälpsamma på alla sätt. Certet har i sig ingen bortre giltighetstid, men för att det ska gälla måste du ha Medical, Rating och språkbehörighet giltiga. Faktura för certifikatavgiften kommer en gång per år, vilket också är positivt då man slipper läggar ut flera tusen på en gång.

    Lycka till med förnyelsen.

    Air-man
     
  6. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    Japp, fick också mitt nya på några dagar. Inga problem överhuvudtaget
     
Laddar...

Dela sidan