Vilket headset rekommenderar ni?

Diskussion i 'Flygteknik' startad av Christian95, 27 Juli 2016.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 7 medlemmar.
  1. Christian95

    Christian95 Ny medlem

    Hej!

    Jag har tänkt införskaffa eget headset men då jag är väldigt grön i flygvärden undrar jag vilket headset ni rekommenderar?

    Jag har tittat lite på trådlösa headset och blivit lite nyfiken på EQ links variant. är det någon som har erfarenhet om dessa?
     
  2. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    De enda trådlösa jag har provat och det var på marken, är Lightspeed Tango. Inte imponerad, märklig batterilösning och märkbart sämre ANR än deras vanliga headset. Jag använder Bose A20 och är supernöjd. Har även ett par Sennheiser HME100 som jag använt i många år och de funkar utmärkt. Är du helt grön på flygning så köp ett par som du har råd med. :)
     
  3. Merf

    Merf Aktiv medlem

    Jag kör Bose A20. Har inte mycket att jämföra med tyvärr då jag är rätt ny ("Temporary Permission to act as Pilot") i flygvärlden själv, så det enda jag kan jämföra emellan är klubbägda Peltor och så dessa Bose A20 då. Kan säga att de headset från peltor vi har är helt horribla, så om jag är nöjd med A20orna säger kanske inte så mycket. Jag tänker att i mångt och mycket lär det vara med headset för flygplan som med övriga headset (fast till dubbla priset) då att folk har olika huvuden och därmed föredrar olika modeller och det bästa sättet att hitta något som passare en är att just testa på riktigt.
     
    • Gillar Gillar x 1
  4. stellann

    stellann Aktiv medlem

    Du har nog svårt att få objektiva svar här på en sån fråga. Man (vi!) är alla ganska märkesbundna och märkestrogna. Sen beror det givetvis på hur mycket man vill kosta på sig.

    De enda riktigt objektiva tester jag har sett finns i Aviation Consumer som med jämna mellanrum jämför ett ganska representativt urval. Trots att det är en amerikansk tidskrift så drog dom sig inte för att totalsåga även produkter från ett amerikanskt prestigemärke som David Clark när dom dömde ut förra generationens DC med aktiv dämpning. Den nuvarande generationen (Pro-X eller vad dom heter) har klarat sig bättre, men inte riktigt i nivå med Lightspeed och Bose.
    Av. Consumer brukar bedöma Lightspeeds toppmodeller och Bose A20 som ganska likvärdiga bl a beträffande dämpning. Sen är förstås bedömningen av bekvämligheten individuell. Av. Consumer var dock precis som Hans P måttligt imponerade av trådlösa Lightspeed Tango. Sen var det för nåt år sen som dom klassade Gulf Coast Aviations (GCA) lågprisalternativ av headset med aktiv dämpning som nästan i klass med Lightspeed/Bose(!). Även AOPA tycks gilla dem.

    Om man inte vill kosta på sig high-end-produkter som Lightspeed/Bose utan nöjer sig med passiv dämpning så tycker jag att Peltor faller bort på orimliga priser numera. Då är fortfarande enligt min subjektiva mening gamla välkända David Clark:s H10:13.4 överlägset bäst för pengarna. Sen gör du förstås det bästa klippet om du får nån bekant (eller du själv) att köpa ett i USA och ta hem.

    Själv har jag kört mest med olika Lightspeed-modeller och trivs bäst med dom, men är ingen märkesfanatiker. Enligt min mening får man mest för pengarna om man satsar på Lightspeed Sierra, som nog har i princip samma dämpning som Zulu-modellerna men kanske är en aning klumpigare men alltså trots allt klart billigare än toppmodellerna från Lightspeed / Bose. Jag har haft flera Zulu men hör ingen skillnad i dämpningen mot Sierra.

    Slutsaterna föll bort i mitt lite svamliga inlägg:

    ANR:
    Top-produkterna Lightspeed Zulu och Bose bäst men dyra. Min rekommendation: Lightspeed Sierra, mest för pengarna och nästan lika bra. Dark Horse: GCA:s pirat-ANR.
    Tyskarna (Sennheiser m fl har inte klarat sig så bra i tester.)
    Vet inget om in-earalternativen.


    Passiv dämpning:
    Skulle satsa på David Clark H:10 13.4. Vi har (hittills) goda erfarenheter av dom i klubben i motsats till Peltor.
     
    Senast redigerad: 29 Juli 2016
  5. Thord

    Thord Aktiv medlem

    Tack Christan95 för att du tog upp frågan då även jag går och funderar över vad man ska satsa på för att skydda hörseln samt kunna kommunicera. Jag är glasögonbärare och upplever att kärran jag skolar i gärna vill klämma ihop skalmarna på glasögonen så de kommer ur sitt läge vilket är viktigt att ha rätt om man använder progressiva glas. Efter lektionen idag så fick jag prova lärarens Bose A20 och dessa skapade inte samma tryck på skalmarna och kändes därför skonsammare. Men om de då klarar av att täta tillräckligt kan jag inte säga. Men vad jag förstår av inläggen ovan så är det ingen som ännu provat "in ear" modellerna som jag är nyfiken på. All sån här utrustning är för dyr för att man ska våga köpa grisen i säcken och upptäcka att man inte trivs med grejorna.
     
  6. FarewellFire

    FarewellFire Aktiv medlem

    Jag har i stort sett bara använt två olika sorter, dels ett klassiskt David Clarke och dels AKG AV100 som precis som mer kända Bose A20 är lurar med aktiv noice cancelling.

    David Clarke är byggda för att hålla så att säga och är inte så mycket att orda om. Dämpar så bra det går utan aktiv brusreducering. Jag valde dock att införskaffa ett par AKG, detta av lite olika orsaker. Dels visste jag att jag skulle flyga mycket framöver och ville ha så god komfort som möjligt. Vidare fick jag ett lanseringspris borta i staterna så de såldes då för någon tusenlapp mindre än Bose. Och slutligen så kommer jag från musikervärlden där AKG är ett välkänt märke inom studiomiljö så det kändes roligt att ha något som inte alla andra hade.

    Jag gillar lurarna, de sitter precis som mina hemlurar från AKG fantastiskt skönt mot öronen utan att spänna och har helt okej batteritid. Gillar att man lyssna på musik via Bluetooth vid långa soloflygningar (man kan själv välja om lurarna ska pausa musiken när radiotrafik uppstår eller om musiken ska mixas med radiotrafik) och dämpningen i jämförelse med när lurarna sätts i passivt läge är bra. Som en bonusfunktion har lurarna även två led-lampor inbyggda vilket är bra om man behöver ljus vid till exempel kartläsning. Här hade man önskat att lamporna var antingen röda eller ställbara mellan vitt och rött men så är inte fallet. Rent bonuslull som du med största säkerhet aldrig kommer bruka: de levereras med både LEMO (kräver inte batterier utan då drivs de med planets egen ström) och dual plug-connectors (det som typ alla general aviation plan har installerat).

    Angående in-ear så har en kompis som är flyglärare ett par sådana. Han gillar dom, främst på grund av att de är så små så klart. Men man får inte alls samma brusreducering som med ett par fullstora Bose/Lightspeed eller AKG. Sedan musikertiden är jag oerhört skeptisk mot in-ear på grund av att de i teorin, trots att funktioner är inbyggda för att så ej ska kunna ske, i värsta fall skickar en hög ton rätt in hörselgången.

    Vad ska du köpa Thord? Precis vad plånboken tillåter. Ett par bra, robusta kåpor av mer traditionell typ (David Clarke, Sennheiser, etc) fungerar utmärkt och håller i vått och torrt. Allt annat är nice to have features.
     
    Senast redigerad: 29 Juli 2016
    • Gillar Gillar x 1
  7. Arnaud

    Arnaud Medlem

    Jag rekommenderar headset med ANR. Personligen köpte jag Bose A20 för bra kvalité och låg vikt, men Lightspeed är väl likvärdig har jag hört.
    Men även de enklare ANR headset:en vi har på klubben är långt bättre än de passiva. De är lite tyngre, äter upp batteri lite fortare, men gör jobbet och går fär knappt hälften än de finare.
     
  8. control

    control Välkänd medlem

    När jag köpte headset våren 2015 stod det mellan Sennheiser S1 och Bose A20. Då valde jag S S1 för att de hade lite bättre ljud och att Bose då inte kunde spela musik via blåtand. Nu har Sennheiser slutat med flygheadset och Bose har musik.... Så idag hade jag valt Bose A20 alternativt väntat på fler trådlösa alternativ.
     
  9. Thord

    Thord Aktiv medlem

    Just nu så tillåter inte plånboken några köp av utrustning då ett headset kostar ungefär tio flyglektioner plus att jag har fått ta över ett par Peltor headset som jag ännu inte har testat om de fungerar än. Men när jag börjar flyga själv så tror jag att det är bra att ha ett eget headset. Sen var det intressant att läsa FarewellFire tankar kring ljud mot ljud och hur det riktas. Jag har funderat mycket kring aktiv brusredusering och hur bra det egentligen är.
     
  10. Merf

    Merf Aktiv medlem

    Är själv glasögonprydd och jag har inget problem med att Bose A20 inte skulle täta, men det kan ju variera lite med huvudform och glasögonmodell också kan tänkas. Tryck över skalmarna (och tryck över lag) upplever jag som mycket bättre (alltså mindre) med A20 jämfört med klubb-peltor.

    Du mäter i flyglektioner nu och i flygtimmar sen, så det blir väl alltid lite samma avvägande där om det är värt eller inte. jag skulle som sagt återigen säga att jag skulle se det som än viktigare under utbildningen då man faktiskt pratar än mer då (Det blir ju bättre ljud på intercom också, förutom att det blir mindre tröttande bara att bära headsettet). Men visst, finns inte utrymme i budgeten så finns det inte.
     
  11. Adam Frisch

    Adam Frisch Aktiv medlem

    Jag är väldigt nöjd med mina nya AKG AV100 noise-cancelling headsets. Bra bluetooth, lätt och smidigt och har inbyggda kartläsarlampor. Mkt bättre än dom Sennheiser jag hade innan.
     
    • Gillar Gillar x 1
Laddar...

Dela sidan