Visby NOTAM

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av Dimme, 5 Juli 2016.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 5 medlemmar.
  1. Dimme

    Dimme Aktiv medlem

    Jag skriver med med anledning följande NOTAM:

    Q) ESAA/QRTCA/IV/BO /AW /000/020/5735N01819E
    A) ESSV
    B) 16/07/02 22:00 C) 16/07/10 22:00
    E) TEMPO RESTRICTED AREA ESTABLISHED OVER VISBY WI 574023N0181044E- 573728N0183015E-572850N0181937E-573045N0180909E-574023N0181044E, THE SOUTH PART OF ESSV CTR. FLIGHT WI THE AREA IS PROHIBITED WITH THE FOLLOWING EXEPTIONS: SWEDISH MILITARY AIRCRAFT,AIRCRAFT ON AMBULANCE-, SAR-, COAST GUARD-,CUSTOMS- OR POLICE MISSION. ARRIVING/DEPARTING IFR TRAFFIC ON PRE-FILED FLIGHT PLAN AND SCHEDULED TRAFFIC TO/FROM ESSV, FIRE SURVEILLANCE FLIGHTS FOR GOTLAND COUNTY ADMINISTRATIVE BOARD AND THE VOLUNTEER AIR CORPS ON SURVEILLANCE MISSION FOR THE ARMED FORCES ARE ALSO ALLOWED. IFR SCHOOL FLIGHTS IS NOT ALLOWED. RESTRICTIONS APPLY TO ALL AIRCRAFTS, RPAS/UAV, PARASAILING AND MODEL AIRCRAFT INCLUDED. PERMISSION OBTAINABLE FROM THE POLICE REGION STOCKHOLM, CHIEF OF STAFF, MATS LINDBERG PHONE +46(0)761 38 80 30

    Räknas man som "SCHEDULED TRAFFIC" om man har skickat in ATS färdplan (VFR)? Kan man då få landa bana 03 i fall det behövs?

    [​IMG]
     
  2. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

  3. Dimme

    Dimme Aktiv medlem

    Texten på TS hemsida verkar bara ta hänsyn till "ARRIVING/DEPARTING IFR TRAFFIC ON PRE-FILED FLIGHT PLAN" och inte "SCHEDULED TRAFFIC TO/FROM ESSV" enligt NOTAM.
     
  4. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Nej, "Scheduled traffic" är linjefart.
    Det kan du ändå. Det finns gott om plats att lägga ett trafikvarv utanför R-området.
     
  5. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Flög dit idag på IFR-färdplan (ringde och kollade om den VERKLIGEN hade blivit godkänd innan), vilket jag trodde skulle ta bort ev restriktioner. Inför landning fick jag klarering visual approach till bana 28. Har inte flugit till Visby på två år men har alltid landat tidigare på 21/03 och parkerat på gräsparkeringen. Frågade om jag fick landa på 21/03 och parkera vid flygplatsen. Fick nej som svar. Verkade inte spela någon roll om jag flög IFR eller ej. Fick typ svaret att jag kom med en 172a och de ska landa och parkera på gräsfältet. Om inte reglerna har ändrats så får jag känslan av att det inte spelar någon roll om man flyger på VFR eller IFR färdplan under tillfälliga restriktionen. Restriktionen gällde mig med då jag inte var linjefart.... Fick den uppfattningen. Olycklig formulering i Notam?

    Skulle alltså inte förvåna mig om det är helt ok att köra VFR-färdplan till Visby. Inflygning bana 28/10 ligger utanför restriktionsområdet.

    Måste nästan ringa och kolla.
     
    Senast redigerad: 8 Juli 2016
  6. Stjärnan

    Stjärnan Aktiv medlem

    Vad menas med den där svagt orangefärgade ringen runt södra halvan av CTR?

    Sen är det lite förvånande att du Jonas ombads parkera på gräsfältet eftersom det ska vara avstäng enl Notam. Fast de kanske menade att du skulle parkera vid klubbens gräsfält. Vet nån varför de har stängt av gräsparkeringen? För myckeet jobb att släppa in och ut GA-piloterna månne?
     
  7. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Jag gissar att om det är VMC och flygplanet kan använda 10/28 istället för 21 så föredrar dom det. Det behöver inte ha med NOTAMet att göra. Jag var till Visby förra Almedalsveckan. Då fanns inget R-område men de använde båda banor samtidigt ändå pga trafiken.

    Gräsparkeringen betyder parkeringen vid klubben. Den andra är som sagt stängd.
     
    • Gillar Gillar x 1
  8. Gnothi

    Gnothi Ny medlem

    Jag arbetar i tornet och ska försöka besvara några av punkterna ovan.

    Svar: Alla (VFR/IFR) får landa alla banor (03/21, 10/28) i grunden. Med det aktuella R-området måste dock VFR-trafik till 03 göra ett kort varv.
    Svar: VFR-färdplan går bra, precis som vanligt. Då gäller det dock att hålla sig utanför R-området.
    Svar: Det är R-områdets utsträckning.
    Svar: Ett beslut av flygplatsägaren Swedavia. En av orsakerna är att plattan utökats på bekostnad av tidigare tankyta - tanken som nu flyttats ner till klubben. För detaljer om detta, fråga Swedavia.
    Svar: Korrekt. Om det är mycket reguljär trafik så är det bra om allmänflyg kan använda 10/28, givetvis förutsatt att vindarna tillåter. VFR/IFR spelar ingen roll så länge flygmaskinen klarar av gräsbanan. Om någon flygande bestämt vill landa 03/21 så är det förstås bara att meddela detta men det kan i vissa lägen leda till "onödigt" långt väntläge.

    Detta gäller alltid och har, som Airborne again skriver, inte med NOTAM att göra.
    Svar: Korrekt.

    Fråga på bara om det är några fler funderingar.
     
    • Gillar Gillar x 4
  9. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Tack @Gnothi för info! Finns det fortfarande nån GA-parkering vid terminalen? Uppfattar det som all GA-trafik numera hänvisas till stråk och parkering på gräsfältet om vind och väder tillåter, jämfört med förut?

    Jonas
     
  10. Gnothi

    Gnothi Ny medlem

    Det finns ingen GA-parkering kvar vid terminalen, den är borttagen. All GA-trafik hänvisas numera till flygklubben för parkering. Det är per definition också en gräsparkering vilket jag förstår kan förvirra. Avseende bana så kan det nog stämma att vi oftare anvisar stråket, dels pga trafik (se mitt föregående svar), dels för att det reducerar taxandet på flygplatsen.
     
  11. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Tack!
     
  12. Stjärnan

    Stjärnan Aktiv medlem

    Tack Gnothi
    Ang den Rområdets utsträckning så menade jag inte den linjen som löper längs med CTRlinjen utan den svagare runda cirkeln runt -och utanför- södra delen av CTR. Vad menas med den?
    Jag ser att Västerås har samma cirkel runt deras tillfälliga R-område också. Varför finns den där? R-området sträcker sig väl inte ända dit?
     
    • Gillar Gillar x 1
  13. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Det är SkyDemon som lägger ut sådana cirklar för att man lättare skall hitta punkten som NOTAMet berör.

    Tittar du på Q-raden för NOTAMet så finns en koordinat angiven. Om NOTAMet berör en punkt så är det den punkten. Om det berör ett område (som i fallen Visby och Västerås) så är det den ungefärliga mittpunkten på området.

    SkyDemons hantering av NOTAM är till stor del automatiserad. I dessa två fall har SkyDemons personal manuellt lagt in R-området utifrån koordinaterna i klartextdelen av NOTAMet, men cirkeln dyker ändå upp automatiskt.

    Jag tror också att om NOTAMer faktiskt berör ett runt område så är radien angiven i Q-raden och då anpassas SkyDemons cirkel efter det.
     
    • Gillar Gillar x 2
Laddar...

Dela sidan