Visingsö - Vätterns pärla

Diskussion i 'Artiklar' startad av Air-man, 11 Augusti 2011.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 4 medlemmar.
  1. Air-man

    Air-man Aktiv medlem

    Ursprungligt publiceringsdatum: 2009-04-17
    Ursprunglig artikelförfattare: Air-man

    Påskdagen bjöd på vackert väder, även om väderprognosen talade om lokala dimbankar och dis. Planen var att ta sig från Lidköping till Visingsö för en fika i vårsolen. Ringde Ingvar Lif som bor på "öa" för fältkontroll och han kunde meddela att banorna var torra och fina. Bara att packa fikakorgen och bege sig till fältet.

    Tänkte ta med min sambo Annika och vår son Filip, 3 år till Visingsö. Detta skulle bli premiärturen för Filip så ett par extra plastpåsar packades ner för säkerhets skull...

    Innan vi gav oss iväg gjorde jag en snabb färdplanering med kurs, tid och bränsleåtgång. Plockade även fram flygfältsbladen för Skövde, Tidaholm, Jönköping och Visingsö och satte dem i knäfodralet.

    Startar bana 24 och ansluter direkt på kurs mot Visingsö. Strecket på kartan går rakt igenom R75, men en snabb kontakt med Sweden Control bekräftar att det inte är aktivt så det är bara att fortsätta.

    Lite före Tidaholm ropar jag upp för att informera att jag passerar, men jag får inget svar och ser ingen trafik på fältet. Norr om Visingsö ligger ett område med lätta moln, men det är inget som påverkar oss. Vi går ut över Vätterstanden och skönjer Visingsö i soldiset. Ropar upp Visingsö Radio, men får inget svar så jag informerar om att gå runt fältet för att kontrollera vinden. Gör ett varv runt fältet och trots flygfältsbladet är struten lite svår att hitta där den står i kanten av fältet. Dessutom har den blåst sönder vilket inte gör det hela lättare.

    Vinden ligger lite snett in bana 15 och jag kommer perfekt för ett vänster varv. Banan är inte den jämnaste som finns, men det bromsar bra och det finns många meter kvar när vi vänder för att taxa in. När vi taxar in till uppställningsplatsen är det några golfspelare som nyfiket tittar på. Vi lastar ur och fäller upp våra campingstolar. Fåglarna kvittrar och solen värmer skönt, även om vinden är lite kall. Filips första flygning har gått jättebra och han tycker det var roligt.

    Landningsavgiften på Visingsö är 40:- som Jönköpings MFK använder till skötsel av fältet. Pengarna lägger man i ett kuvert som läggs i en postlåda på väggen på vaktstugan. När vi är mätta på fika och fågelsång lastar vi in oss i GVT igen för hemfärd. Ställer upp bana 15 och gör motorkontroll. Två steg klaff, ansatta bromsar och fullgas innan vi börjar rulla. Banan är som sagt inte den jämnaste och det skumpar ganska bra innan vi är i luften. Stiger ut över vattnet och går mot Lidköping igen. Ingen trafik hörs i Tidaholm eller Skövde på hemvägen. I Lidköping är segelflygarna igång och lite före Vinninga blåser vi förbi en segelkärra som ligger lite snett ovanför oss. Landar bana 24 och taxar in.

    För er som inte varit på Visingsö så kan jag rekommendera en tur dit. Tar du med lite fika och några campingstolar så blir det en trevlig stund. Glöm inte kameran! Säsongen har väl inte riktigt kommit igång än, men när den gör det brukar det vara folk från JFK på plats och även mycket gästande maskiner. Under sommaren kan man taxa ända fram till sandstranden på öns östra sida för ett svalkande dopp. Kontrollera fältstatus på www.jfk.nu eller ring Ingvar Lif (se flygfältbladet för Visingsö) som bor på ön så kan han säga hur banorna är. Ingvar har för övrigt en Jodel i en tälthangar på fältet. Det går att hyra cyklar och vill man övernatta går det att tälta eller hyra vaktstugan.

    Tänk på att parkera norr om golfklubbens stuga så du inte stör dem. För mer information om Visingsö kika in på www.visingso.net

    Så vad väntar ni på? Boka plan och flyg till Visingsö ? Vätterns pärla!

    178.jpg
     
    • Gillar Gillar x 1
  2. mats77

    mats77 Medlem

    En artikel med några år på nacken, men trevlig läsning i vart fall! :)

    Jag skulle vilja flyga till Visingsö denna sommar. Jag flyger en PA28 på klubben. Jag har inte räknat på start-/landningsprestanda ännu (ska jag såklart göra), men det borde inte vara några problem att gå ned. Ser på bilden ovan att det faktiskt verkar vara en PA28 (eller liknande Piper) som står där!
     
    • Gillar Gillar x 1
  3. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    Jag studsade på Visingsö med en PA28 under min skolning. Det hade enligt mina beräkningar inte varit något problem att både landa och starta, men det kan du inte lita på förstås ;)
     
    • Gillar Gillar x 1
  4. mats77

    mats77 Medlem

    Låter bra! :)

    Ska självklart räkna på det, men känns rätt lugnt.
     
    • Gillar Gillar x 1
  5. Air-man

    Air-man Aktiv medlem

    Hej

    Det är inga problem att landa och starta med en PA28 på Visingsö. Jag har varit där 6-7 gånger och det har inte varit några problem. Det klart om du har mycket bränsle, folk, bagage och det är blött i gräset, men har du flugit en bit till Visingsö så har du kanske inte så mycket bränsle i maskinen. På det årliga fly inet brukar det komma allehanda maskiner. Förra året landade en Cessna på pontoner och jag vet att det landat Cirrus SR 22 som har ganska lång startsträcka om man jämför med en PA 28.

    Är du ändå i närheten tycker jag att du även ska besöka Ålleberg utanför Falköping. Restaurang, camping och segelflygmuseum.

    Air-man
     
    • Gillar Gillar x 1
Laddar...

Dela sidan