VMC i CTR

Diskussion i '050 Meteorologi' startad av ankan, 20 Juli 2010.

  1. ankan

    ankan Medlem

    Tjena!

    För några veckor sedan var jag och flög i Bromma CTR på 2000 fots höjd. Vädret var bra tyckte jag, men när jag kommit in i kontrollzonen insåg jag att några moln framför mig kanske var lite obehagligt nära, så jag bad att få sjunka till 1500 fot, vilket gick bra.

    Nu har jag insett att det i ett CTR, om man inte har beviljats "speciell VFR", gäller minsta vertikala avstånd 1000 fot till moln.

    Det är mycket möjligt att flygningen jag gjorde för några veckor sedan uppfyllde detta, men antag följande situation:

    * 5/8 täcke med cumulus på 2500 fot.
    * 30km flygsikt
    * Ingen vind, inget regn, alltså fint flygväder.

    Antag nu att jag vill flyga in i Bromma CTR under dessa förutsättningar. Förväntas jag då begära tillstånd för "Speciell VFR", om jag flyger på 2000 fot?

    Jag tycker mig flera gånger ha sett flygningar i Bromma CTR under dessa väderförhållanden som inte begärt Speciell VFR ... ?

    Vad händer om det är ett 1/8 molntäcke på 2500 fot? Blir det någon skillnad (förutsatt att jag faktiskt flyger rakt under en av tussarna på 2000 fot)?
     
  2. Volare

    Volare Medlem

    SVFR kan väl begäras om det är lägre än 1500 ft och sikt under 5 km i CTR. Så du förväntas antagligen flyga på 1500 ft om du inte begärt och fått SVFR.
     
  3. W2k

    W2k Medlem

    Jag har flugit väldigt mycket i Bromma CTR och jag har aldrig begärt eller blivit tillfrågad om SVFR, varken av TWR eller någon av mina flyglärare. Jag tror inte den regeln tillämpas i praktiken, åtminstone inte på Bromma.

    Misstänker att de helt enkelt separerar VFR fastän de inte har något krav på sig att göra det. Då blir SVFR-reglerna en smula meningslösa. Eller så får man "implicit" SVFR på sig när vädret så kräver.
     
  4. Ma-thias

    Ma-thias Ny medlem

    SVFR har jag aldrig hört tillämpas i BMA CTR,
    För att flyga lagligt utan SVFR klarering i BMA CTR så måste molnbasen minst vara 2000ft. Då du över bebyggelse måste flyga 1000ft och ha en vertikal sep till moln på 1000ft.

    //Mathias
     
  5. TOC

    TOC Ny medlem

  6. ankan

    ankan Medlem

    Hmm, undrar vad som är bäst om det är 2000 fot molnbas över Bromma CTR, och tornet är öppet? Att flyga på 1500 fot eller 1000 fot? Verkar finnas tre alternativ:

    1: Flyg lagligt på 1000 fot.
    2: Flyg olagligt på 1500 fot utan Speciell VFR tillstånd.
    3: Var krånglig och begär Speciell VFR och flyg på 1500 fot.

    Att man måste ha 1000 fot vertikalt till moln i vanlig G-luft har jag full förståelse för, eftersom man där måste kunna bli sedd av ev. IFR-trafik som gör molngenomgångar.

    Men i Bromma CTR ska ju sådan ev IFR-trafik vara separerad från mig ändå, så varför kan jag inte ligga och slicka molnets underkant?

    Någon som vet resonemanget bakom? (Jag misstänker att det finns en bra anledning, de flesta flygsäkerhetsregler har ju bra anledningar bakom.)

    Edit: Jag utgår givetvis från att man får klarering från tornet, i exemplen ovan. Så om man begär 1500 fot, och får 1000 fot, så blir ju frågan ointressant. Men frågan är alltså om man ska begära 1500 fot och speciell VFR, eller 1000 fot och inte speciell VFR. Typ.
     
  7. lajo

    lajo Ny medlem

    Molngenomgång av IFR trafik kan bara ske normalt sett på den höjden vid en öppen IFR flygplats. Man går aldrig ned till den höjden utan att man ska landa.

    Då det gäller CTR och höjderna så tror jag att då det gäller CTR kan de tillåta att man ligger närmare molnbasen då VFR är separerat från IFR. Speciell VFR är framförallt till då sikten är starkt nedsatt och du inte kan ha egen separation.
     
  8. TOC

    TOC Ny medlem

  9. Hylander

    Hylander Aktiv medlem

    Jag har för mig att upp till 1000 ft GND räcker det att vara fri från moln. Åtminstone i G-luft, men då borde det även gälla i CTR kan man tycka...
     
  10. McFire

    McFire Ny medlem

    Under högsta av 3000 fot MSL eller 1000 fot GND i G-luft är det fritt moln som gäller. I C-luft (alltså även CTR) är det 1000 fot/1,5 km från moln som gäller.
     

Dela sidan