| Flygfyren Forum |
| Flygfyren Forum » Café Flygfyren » Privat flygfält nära Örebro |
| Privat flygfält nära Örebro |
![]() |
||||||||
| Inskickad av |
![]() Air-man Medlem Luftcertifikat: PPL Ort: Axvall Inlägg: 143 |
Privat flygfält nära Örebro Hej! Är det någon som vet om det finns ett privat fält vid en större herrgård/säteri i Örebroområdet? Vindstrut syns när man åker tåg till Stockholm, men jag har inte lyckats hitta något på nätet om fältet. Kanske någon här på flygfyren känner till någon om fältet? Mvh Air-man
|
|||||
![]() Jocke Medlem Luftcertifikat: UL (B) Ort: Stockholm Inlägg: 183 |
Var ser du den där struten, sa du? "när man åker tåg till Stockholm" beror ju på vilken väg man åker (Hallsberg/Västerås). Jag känner inte till något privat fält, sen de la ner gustavsviksfältet för 20 år sen, men har hyfsad koll på stan och omgivningarna efter att ha vuxit upp där. Vilken järnväg åkte du? Vilken sida av spåret? Ungefär hur långt från Örebro?
|
|||||
Hej Jag har för mig att det är någonstans mellan Laxå och Örebro när man åker mot Stockholm och då på vänster sida om spåret. Fältet ligger vinkelrätt mot spåret ett par hundra meter från järnvägen med en vindstrut. Fältet har ett skogsparti på höger sida, som kändes mer som en park runt en stor gård. Det kändes som det var en herrgård eller ett säteri. Air-man
|
|||||
Laxå?! Det ligger på vägen mot Göteborg (efter att man bytt tåg i Hallsberg). Är du säker på att det var där i trakten? Och Laxå ligger aningens utanför min järnkollsradie runt Örebro, tyvärr.
|
|||||
...men jag kollade flygkartan och hittade Laxå/Vena flygfält. Finns med i Svenska Flygfält. 900 meter asfalt + parallellt grässtråk. Är det det du sett? http://www.flygkartan.se/052797/Lax%C3%A5_%28Vena%29_flygf%C3%A4lt
|
|||||
Hej Nä, Laxå känner jag till. Det här var ett gräsfält. Jag kommer inte ihåg exakt var jag såg det när jag satt på tåget och vindstruten plötsligt dök upp. Jag får ta en flygtur däråt i vår och leta från luften. Air-man
|
|||||
![]() Hylander Medlem Luftcertifikat: PPL Ort: Linköping Inlägg: 34 |
Hej, Har för mig det finns en trikeflygare utanför Örebro. Har även sett en trike flyga där. Kanske är det dennes privata fält?
|
|||||
![]() Niclas-S Medlem Ort: Ludvika Inlägg: 31 |
Hylander skrev @ 2010-02-09 12:45: Hej, Har för mig det finns en trikeflygare utanför Örebro. Har även sett en trike flyga där. Kanske är det dennes privata fält? Det kan vara det här trikefältet du har sett, http://www.friflyg.nu/img/nasby.jpg Men det ligger inte i närheten av någon järnväg. http://www.friflyg.nu/
|
|||||
![]() pasj66 Medlem Luftcertifikat: PPL Ort: Göteborg Inlägg: 40 |
Hej, En virtuell IFR i google maps... ;-) MVH Patrik
|
|||||
Hej Jo, jag har varit inne och kollat lite längs järnvägen på Google maps, men inte hittat något. Det jag hittat, men som jag inte tror det är är Hellby säteri vid Västerås som tydligen har ett fält. Jag får helt enkelt åka tåg igen för att hitta det... Air-man
|
|||||
![]() kapten_nilsson Medlem Luftcertifikat: UL (B) Ort: ÖREBRO Inlägg: 58 |
Det finns en helikopter "bas" i Mosås har jag hört, inte långt från spåren. Detta ligger alltså mellan Kumla C och Örebro S om mna pratar järnväg. Har ej sett det själv....
|
|||||
![]() SE-AFB Medlem Luftcertifikat: PPL Ort: Stockholm Inlägg: 70 |
Air-man skrev @ 2010-02-10 15:10: Hej Jo, jag har varit inne och kollat lite längs järnvägen på Google maps, men inte hittat något. Det jag hittat, men som jag inte tror det är är Hellby säteri vid Västerås som tydligen har ett fält. Jag får helt enkelt åka tåg igen för att hitta det... Air-man Men har du sett ett flygfält också, eller bara vindstruten (och kanske ett nyklippt fält)? Struten kanske finns där av annan anledning...?!?
|
|||||
Om vi pratar strut, så finns det ett modellflygfält utanför Örebro också. Har varit där och tävlat för många år sedan. Pilängen tror jag det hette, men jag är osäker. Minns ej om det låg vid någon järnväg.
|
|||||
![]() kapten_nilsson Medlem Luftcertifikat: UL (B) Ort: ÖREBRO Inlägg: 58 |
Hylander skrev @ 2010-02-17 12:51: Om vi pratar strut, så finns det ett modellflygfält utanför Örebro också. Har varit där och tävlat för många år sedan. Pilängen tror jag det hette, men jag är osäker. Minns ej om det låg vid någon järnväg. Jobbar i pilängen...men har inte sett något fält...
|
|||||
http://www2.idrottonline.se/templates/Page.aspx?id=227633 Kolla länken ovan till RFK Ikarus fält /Thomas
|
|||||
![]() Niclas-S Medlem Ort: Ludvika Inlägg: 31 |
Hylander skrev @ 2010-02-22 11:13: http://www2.idrottonline.se/templates/Page.aspx?id=227633 Kolla länken ovan till RFK Ikarus fält /Thomas Kanske är det här? Länk
|
|||||
![]() Micke_xyz Medlem Luftcertifikat: UL (B) Ort: Stockholm Inlägg: 70 |
pasj66 skrev @ 2010-02-10 09:40: Hej, En virtuell IFR i google maps... ;-) MVH Patrik Varför inte en VFR-flygning med den inbyggda simulatorn i Google Earth?
|
|||||
![]() SE-AFB Medlem Luftcertifikat: PPL Ort: Stockholm Inlägg: 70 |
Nu skulle det väl ligga nära en järnväg...vilket knappast det där modellfältet Pilängen gör enligt kartan. Mysteriet fortsätter!
|
![]() |
|||||||
| Flygfyren Forum » Café Flygfyren » Privat flygfält nära Örebro | |||||||