| Flygfyren Forum |
| Flygfyren Forum » Kommunikation » Live ATC |
| Live ATC |
![]() |
||||||||
| Inskickad av |
![]() Staffan Medlem Luftcertifikat: PPL Ort: Frösön Inlägg: 110 |
Live ATC Hej! Jag har kommit över en länk till en site som streamar flygradiotrafiken i Stockholmsområdet (ESSB, Sth TMA, Sweden Cntr). Intressant och lärorikt om man är elev eller bara nyfiken. http://www.moulinsart.se:85/broadwave.m3u?src=1&kbps=24 Mch Staffan
|
|||||
![]() Fakkah Medlem Luftcertifikat: Flygelev Ort: Järfälla/Viksjö Inlägg: 349 |
Grymt, har faktist letat efter denna Tack Edit: Sen finns det ju radar för den som är intresserad: http://www.flygbilligt.com/radar/
|
|||||
![]() Fredrik Chefredaktör Luftcertifikat: PPL Ort: Stockholm Inlägg: 1113 |
Jag har faktiskt sökt efter något liknande på nätet tidigare. Det här var riktigt häftigt!
|
|||||
![]() Jonas Medlem Luftcertifikat: PPL Ort: Uppsala Inlägg: 263 |
Tack! Har oxo letat efter en stream för Stockholm. Jättebra som läromedel! Satt och lyssnade ca 10 min och då dök en bekant upp som flög min skolkärra hem till Sundbro från Visby. Coolt. Jonas
|
|||||
Staffan, jättekul att du sprang på den här länken! Jonas skrev @ 2007-08-27 18:07: Jättebra som läromedel! Precis som Jonas sade så kan detta fungera som ett bra (levande) läromedel och samtidigt utgöra ett diskussionsunderlag här i forumet. Ett förslag från min sida för att hålla lite ordning. Jag tycker att vi skapar en ny tråd för varje ny fråga som dyker upp i ATC-streamen så blir det inte en massa ATC-inlägg i den här tråden som blir svåra att följa. Mvh Fredrik
|
|||||
![]() Fakkah Medlem Luftcertifikat: Flygelev Ort: Järfälla/Viksjö Inlägg: 349 |
http://www.liveatc.net/feedindex.php Där finns det JFK tower m.m för dem som inte kikat där ännu!
|
|||||
![]() gramlin Medlem Luftcertifikat: PPL Ort: Sigtuna Inlägg: 93 |
Jonas skrev @ 2007-08-27 18:07: Tack! Har oxo letat efter en stream för Stockholm. Jättebra som läromedel! Satt och lyssnade ca 10 min och då dök en bekant upp som flög min skolkärra hem till Sundbro från Visby. Coolt. Jonas Haha... jag hörde dem också... fast... jag var i luften på väg mot Sundbro upp genom furusundsleden!
|
|||||
Jag satt och lyssnade på ATC:n en stund idag under eftermiddagen och då reflekterade jag över hur sluddrigt och otydligt många piloter pratar. De har trots allt detta som yrke och borde ju vara proffs på kommunikation! ![]() Sedan finns det motsatsen som verkligen vill göra sin röst hörd i radion. De skriker i bommicken när de ska prata. Ett mellanting kanske vore bra...
|
|||||
![]() sm6kst Medlem Luftcertifikat: Flygelev Ort: Landvetter Inlägg: 38 |
Tack för utmärkt infoh skall lägga streamat audio från landvetter/Göteborg snart jag bor 2 km från banan och det hörs mycket trafik. /Anton
|
|||||
sm6kst skrev @ 2007-08-27 22:50: skall lägga streamat audio från landvetter/Göteborg snart. jag bor 2 km från banan och det hörs mycket trafik. Nice! Keep us posted!
|
|||||
![]() frazer Medlem Luftcertifikat: PPL Ort: Stockholm Inlägg: 49 |
Verkar som att länken inte fungerar längre (får 404-fel). Kan vara så att personen som hade denna insåg att det var olagligt, eller rent av blev tillsagd?
|
|||||
![]() Staffan Medlem Luftcertifikat: PPL Ort: Frösön Inlägg: 110 |
frazer skrev @ 2007-10-31 00:43: Verkar som att länken inte fungerar längre (får 404-fel). Kan vara så att personen som hade denna insåg att det var olagligt, eller rent av blev tillsagd? Olagligt, hurdå?
|
|||||
Staffan skrev @ 2007-10-31 08:18: Olagligt, hurdå? Det är olagligt att vidarebefodra en radiosändning som ej är adresserad till den som lyssnar. För den som vill läsa om det hela står det i Lagen om elektronisk kommunikation 2003:389. SRL skrev @ 0000-00-00 00:00: 17 § Utöver vad som anges i 5-7 och 20 §§ får inte någon annan än berörda användare ta del av eller på annat sätt behandla uppgifter i ett elektroniskt meddelande som överförs i ett allmänt kommunikationsnät eller med en allmänt tillgänglig elektronisk kommunikationstjänst, eller trafikuppgifter som hör till detta meddelande, om inte en av användarna har samtyckt till behandlingen. Här är ett exempel på en dom: http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=33731&a=481637 Tänk på att polisradio eller flygradio inte har någon betydelse enligt lagen, det är båda radiosändningar där gemeneman (alltså ej polis, pilot eller flygledare) inte är addressat.
|
|||||
frazer skrev @ 2007-10-31 08:37: Det är olagligt att vidarebefodra en radiosändning som ej är adresserad till den som lyssnar. Finns det något man kan göra så att det blir lagligt? Tänker på det där du sa med adressering. Vad säger lagen om detta borta i USA då? Där finns det ju hur många Live-ATC-sändningar på nätet som helst. Mvh Fredrik
|
|||||
Fredrik skrev @ 2007-10-31 10:10: Finns det något man kan göra så att det blir lagligt? Tänker på det där du sa med adressering. Vad säger lagen om detta borta i USA då? Där finns det ju hur många Live-ATC-sändningar på nätet som helst. Det blir svårt att ändra adressant på meddelandet "Scandinavian 123 descend to FL110" ![]() Enligt svensk lag går det inte att komma förbi på det sättet, men däremot kan man väl anonymisera det hela genom att t.ex. sända via USA. Det är fortfarande olagligt dock. USA har förmodligen andra regler vad gäller detta, precis som vissa länder i EU.
|
|||||
![]() mjukis Medlem Luftcertifikat: CPL Ort: Göteborg / Los Angeles Inlägg: 119 |
Fredrik skrev @ 2007-10-31 10:10: Vad säger lagen om detta borta i USA då? Där finns det ju hur många Live-ATC-sändningar på nätet som helst. Aldrig ens funderat över det här, ska börja rota i FCC-reggarna. Däremot borde kommunikation mellan flygplan och ATC vara fritt fram, eftersom den spelas in av en statlig myndighet. Saker som spelats in av en statlig myndighet i USA och som ej rör National Security blir automatiskt "public domain" och får användas till vad fan som helst.
|
|||||
mjukis skrev @ 2007-10-31 15:48: Däremot borde kommunikation mellan flygplan och ATC vara fritt fram, eftersom den spelas in av en statlig myndighet. Saker som spelats in av en statlig myndighet i USA och som ej rör National Security blir automatiskt "public domain" och får användas till vad fan som helst. Även i realtid? Jag vet att de som har tjänster som presenterar information om flygplans position blir tvungna att lägga en fördröjning på data på 15 min eller något sådant.
|
|||||
![]() Djin Medlem Luftcertifikat: PPL Ort: Norrtälje Inlägg: 115 |
Kom på att det finns en hemsida som streamar (lagligt btw) hollänska flygplatser och controller www.atcbox.com
|
|||||
![]() mjukis Medlem Luftcertifikat: CPL Ort: Göteborg / Los Angeles Inlägg: 119 |
frazer skrev @ 2007-10-31 16:09: Även i realtid? Jag vet att de som har tjänster som presenterar information om flygplans position blir tvungna att lägga en fördröjning på data på 15 min eller något sådant. Tror att det mer eller mindre är semantik vad gäller realtid. Vad är realtid? Datorn processar ju ljudet i flera millisekunder innan det ens KAN sändas ut, och sen är det buffering och grejjer hos mottagaren Om jag inte missminner mig är radardata fördröjt av säkerhetsskäl. Att fördröja radiotrafik hade inte fyllt någon funktion, vem som helst kan ju köpa en flygradio och lyssna i realtid.
|
|||||
![]() Moche Medlem Luftcertifikat: Flygelev Ort: Norrköping Inlägg: 3 |
En annan bra sida där man kan lyssna på atc live över hela världen. http://www.herningmotorflyveklub.dk/fs/live-atc.htm
|
|||||
Moche, tack för tipset och välkommen till Flygfyren! ![]() Mvh Fredrik
|
|||||
![]() Moche Medlem Luftcertifikat: Flygelev Ort: Norrköping Inlägg: 3 |
Tackar. Mycket trevlig sida
|
|||||
Moche skrev @ 2007-11-07 11:14: Mycket trevlig sida Du, det fanns lite att välja på där ![]()
|
|||||
![]() sm6kst Medlem Luftcertifikat: Flygelev Ort: Landvetter Inlägg: 38 |
Hej på http://vison.dyndns.org:8000/ streamas segg twr och cntrl på en höger och vänster kanal m.v.h. Anton
|
|||||
![]() Kalle Medlem Luftcertifikat: PPL (H) Ort: Norrköping Inlägg: 172 |
En tanke som slår mig är att om det är lagligt att återutsända i vissa europeiska länder och olagligt i andra så finns det väl chans till förändringar? Det är ju inte bara flyglagstiftning som harmoniseras i Europa så det KAN ju hända saker i framtiden. Om det blir till det bättre eller sämre vet man ju däremot inte ![]() ---- Under förutsättning att Djin verkligen har rätt i att det är lagligt i Holland. Men där finns det i iofs mer som är lagligt men förbjudet i civiliserade länder, puff puff
|
|||||
![]() Laban Medlem Luftcertifikat: Flygelev Ort: Linköping Inlägg: 79 |
Riktigt lärorikt, är själv som sagt PPL elev och anser att detta borde vara inkluderat i läroplanen.. visst får man 2 st CD skivor med inspelad radiotrafik från KSAK men hmm.. Live och på riktigt är bättre. Har även flitigt börja utnyttja Microsoft FSX Online, har man tur finner man en server som har Proffsig ATC med koll. Bra träning för oss nya att prata på radio så man inte blir blir blockad när det är dags på riktigt. EDIT: Hoopsan, fängslande tillsammans med http://www.flygradar.nu/stockholm.php, slog tydligen ihjäl 35 minuter utan att blinka nu
|
|||||
![]() Roffe Medlem Luftcertifikat: PPL Ort: Jönköping Inlägg: 19 |
Laban skrev @ 2008-09-26 21:19: Riktigt lärorikt, är själv som sagt PPL elev och anser att detta borde vara inkluderat i läroplanen.. visst får man 2 st CD skivor med inspelad radiotrafik från KSAK men hmm.. Live och på riktigt är bättre. Har även flitigt börja utnyttja Microsoft FSX Online, har man tur finner man en server som har Proffsig ATC med koll. Bra träning för oss nya att prata på radio så man inte blir blir blockad när det är dags på riktigt. Jag börjar närma mig slutet på min PPL-utbildning och kan bara säga att den enda vettiga radioträningen man får är när man själv sitter i planet. Teorikursen hade bara ett syfte känns det som; att fixa så vi fick våra radiocert och kunde börja flygträningen. CD-skivorna har jag knappt tittat på ens. Lyssnade på dom lite i början men det gav mest dåligt självförtroende då jag inte tyckte jag hängde med alls i snacket. Kan lova att det kommer att kännas mycket lättare när du sitter där själv och det du hör är relevant för det du håller på med, och när det är dags för EK-nav kommer allt att kännas helt naturligt. FSX kan nog vara bra träning dock. Fraseologin är väl inte alltid helt korrekt men det är den inte i verkligheten heller.
|
|||||
![]() Gothe Medlem Ort: växjjö Inlägg: 1 |
lyssna och njut samtidigt ![]() http://www.moulinsart.se:85/ ladda ner filen droppa den i din spelare "min winamp" mvh Niklas.....
|
![]() |
|||||||
| Flygfyren Forum » Kommunikation » Live ATC | |||||||

Tack 
Om jag inte missminner mig är radardata fördröjt av säkerhetsskäl. Att fördröja radiotrafik hade inte fyllt någon funktion, vem som helst kan ju köpa en flygradio och lyssna i realtid.