Jubileum på Axevalla hed 29/7

Diskussion i 'Flygevenemang (arkiverad)' startad av Air-man, 25 Juli 2012.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
Bevakare:
Den här tråden bevakas av 2 medlemmar.
  1. Air-man

    Air-man Aktiv medlem

    Hej

    På söndag 29/7 är det jubileumsdag på Axevalla hed i Axvall utanför Skara med anledning av att det är 100 år sedan man genomförde en militär flygövning på heden. På programmet står uppvisning med JAS och Mikael Carlsson i Bleriot. Se program på www.sff.se. Man har iordningställt ett 400x50 meter fält och man är välkommen att landa.

    Detta torde vara ett unikt tillfälle att landa på flyghistorisk mark då det har krävts tillstånd från Länstyrelsen, militären och lantbrukare att genomföra jubileet. Detta kanske är enda gången det kommer vara möjligt att landa på heden inom överskådlig framtid.

    Fält: 400x50 meter
    Frekvens: 123,45 (markradio kommer finnas)

    OBS! Luftrummet över Axvall kan vara stängt under JAS-uppvisning, men i vilken
    omfattning vet jag inte. Kontrollera NOTAM eller kontakta kontrollen i området innan ni kommer. OBS

    Sprid gärna detta vidare till intresserade. Har du en flyghistoriskt intressant maskin? Kom och visa upp den på söndag.

    Själv bor jag 300 meter från heden och tänkte försöka ta mig dit i klubbens PA28.

    Vi kanske ses!?

    Air-man

    OBS Jag är inte arrangör och ansvarar inte för att de uppgifter jag fått är korrekta när det gäller banlängd, program osv. OBS
     
  2. Air-man

    Air-man Aktiv medlem

    Fel länk

    Hej

    Länken i mitt förra inlägg var fel. Detta är den rätta där du hittar programmet.

    www.flyghistoria.org
     
  3. Air-man

    Air-man Aktiv medlem

    Jubileum Axvalla hed

    Hej

    Jag har pratat med en av arrangörerna och fältet kommer vara 400x50 meter och kommer vara på en yta som är ganska hård. Gräset kommer klippas och det kommer vara fri inflygning från båda håll. Inga fältmarkeringar. Ingen vindstrut, men eventuellt någon vimpel. Ropa på 123,45 så ska det finnas folk på marken med radio.

    Då programmet har vissa fasta punkter så finns det tider som är bättre att landa på.12.00-12.20 innan Mikael Carlsson flyger med sin Bleriot eller efter 13.00 då JAS har avslutat sin uppvisning. Programmet håller på fram till 15.00 så det går ju att komma under eftermiddagen.

    Medtag kontanter om ni önskar köpa jubileumsboken av Björn Räftegård.

    Ca 500 meter till pizzeria, ICA-butik och bensinstation om man önskar köpa glass eller äta.

    Hoppas att så många som möjligt kan ta sig ner på fältet på söndag. Försökte få arrangöerna att förlänga fältet, men de har bara tillstånd att klippa 400 meter så ni får använda bromsarna.

    Hoppas vi ses

    Air-man
     
  4. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Det låter som ett trevligt arrangemang! :tup Hoppas alla som kommer dit får en trevlig dag. Vädret ser skapligt ut!
     
  5. Air-man

    Air-man Aktiv medlem

    Ny info Axevalla hed 29/7

    Hej

    Jag har idag varit ute med flyguppvisningsledaren och tittat på banan ute på heden och jag uppskattar den till 600x15 meter. Flera flygplan har landat de senaste dagarna. En uppställningsyta kommer att klippas. Kom gärna före 11.30 då programmet startar 12.00 med invigning och tal så ni inte stör detta.

    Bana: ca 600x 15 meter
    Fekvens: 123,45
    Vindvimpel kommer nog att finnas.
    Uppställningsyta kommer finnas

    Markutställning, enklare servering, SFF-tält, invigningstal, bokförsäljning.

    Det kan bli en jättefin dag.

    Air-man
     
  6. Air-man

    Air-man Aktiv medlem

    Jubileumsdagen på Axevalla hed

    Hej

    Jubileumsdagen på Axevalla blev mycket trevlig med flyguppvisningar, jubileumstal, boksigninering. Mikael Carlsson flög sin Belriot innan två JAS kom in över heden och gjorde en uppvisning. Även uppvisning med Super Cub och Renegade gjordes. Jag landade i klubbens PA28, men även ett par trikar, Göteborgs Veteransällskaps GV-38, en Stinson, en Renegade, diverse UL tog sig ner på fältet. Vädret var perfekt och ca 700 personer kom till heden.

    Ett permanent fält på heden skulle vara perfekt. Man skulle kunna anorda cafe och fly-ins. Tyvärr verkar det svårt att få tillstånd till detta, men man kan ju drömma lite...

    Vi får hoppas att det kan finnas möjlighet att klippa ett fält på heden igen och kanske bjuda in till en trevlig flygdag om nägot år eller så.

    Air-man
     
Laddar...
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.

Dela sidan