Haveri på Ålleberg

Diskussion i 'Flygsäkerhet' startad av Adam, 31 Augusti 2010.

  1. Adam

    Adam Aktiv medlem

    Haverikommisionen publicerade nyligen rapporten över haveriet med Bellancan SE-IEU på Ålleberg (rapport 2010:11). Olyckan berodde på hög landningsfart, som ledde till ett misslyckat pådrag, som ledde till avåkning. Det anmärkningsvärda är att havkom konstaterar att flera uppgifter i den svenska flyghandboken är direkt felaktiga. T.ex. anges en landningssträcka till dryga 500 m, när det i originalet ska vara över 700m!

    Det här låter mycket illa, särskilt mtp att många gräsfält är just 600 m långa, mitt mellan värdena! Är det fler svenska handböcker som är fel månntro?
     
  2. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

  3. ankan

    ankan Medlem

    Intressant att flera tidningar rapporterar att det gäller ett "ultralätt flygplan", t.ex både DN och Svd:

    http://www.dn.se/nyheter/sverige/grava-fel-i-handbok-for-flygplan-1.1162570
    http://www.svd.se/nyheter/inrikes/grava-fel-i-handbok-for-flygplan_5226293.svd

    Beror väl på att någon på TT fått det hela om bakfoten. Får se om tidningarna orkar korrigera sina artiklar...

    (kan i och för sig hålla med om att det från nyhetssynpunkt, för genomsnittsläsaren, troligtvis inte spelar någon roll om det är "lätt" eller "ultralätt" plan)
     
  4. Olle#1

    Olle#1 Ny medlem

    Att det blivit fel är lätt att förstå. Flygningen ingick i en utbildning för UL-B-instruktörer. Då man inte får göra spinnövningar med UL, så använde man ett normalklassat för det momentet.
     
  5. Hylander

    Hylander Aktiv medlem

    Nu har jag ingen erfarenhet av Bellanca, men låter det inte lite mycket med 700 m landninsgsträcka för denna typ av fpl?
     
  6. ankan

    ankan Medlem

    Aha, där ser man! Det var därför det blev fel i tidningarna.
     
  7. svenne1972

    svenne1972 Ny medlem

    Det är inte helt ointressant att haverirapporten genomgående beskriver flygningen som en skolflygning och använder benämningen lärare och elev.

    Det rör sig om en CRI, som ju bara får vidareutbilda PPL(A)-piloter och här är det en UL-pilot som tränas. Det verkar som att piloten inte bara klantat till landningen utan även överskridit sina befogenheter. (Något för Transportstyrelsen att kolla upp?)

    Slutsatserna i haverirapporten är ju rätt konstiga. Det skulle alltså inte gå att landa detta lilla flygplan på fältet. Något som funkat bra tidigare. Haveriet skulle bero på några felaktiga siffror i den svenska översättningen av flyghandboken. Uppfattningen man får av beskrivningen är ju snarare att den s.k. läraren i baksits gjort bedömningen att det nog skulle gå bra att landa trots den olämpliga farten. Detta trots att UL-killen sagt ifrån och ville gå om. Alltså 100% förarfel!
     
  8. Navid Hashemi

    Navid Hashemi Medlem

    Måste hålla med dig om att 700 meter låter för långt, 4-500 meter låter rimligare i mina öron. Den väger ju inte mer än en PA28.
     
  9. stelaninja

    stelaninja Medlem

    712 meter är ju med marginalen på 43% och med ett tillägg på 10% för torrt gräs.

    Vi får inte skolflyga EK från Storvik (ESOL) med våran C152 pga landningssträckan är för kort med marginalprocenten. Banan är 600 meter asfalt och enligt handboken krävs det med marginalen ca 700 meters landningssträcka.
     
  10. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    Jag var på plats och stod och tittade/väntade på min tur.
    Ni som varit på ålleberg vet att det är lite speciella förhållanden, Piloten var väl inflygen på maskinen enligt havcom. Vid haveriet satt läraren i baksitts och ur det perspektivet när man kommer in lågt över banan så syns inte banslutet och den väg som är där utan det ser ut som om stråket fortsätter, vilket som i verkligheten var den fårhage de stannade i så jag tror att läraren uppfattade det som om det var gått om yta kvar när har sa ifrån omdrag. Lite längre fram när vägen dök upp var det försent att dra på

    DÄREMOT har havcom fel i sin rapport. Landningen skedde på bana 03 medan planet stannade bortom tröskelm 21 sett från 03
     
  11. Adam

    Adam Aktiv medlem

    Uppdatering...

    Jag fick precis mail om att Havkom återupptar utredningen! Detta eftersom det framkommit att det finns originalhandböcker som har samma prestandauppgifter som den svenska.

    Själv är jag en smula tveksam till att de (eventuellt) felaktiga prestandauppgifterna hade så mycket med haveriet att göra. Som sagt låter det mer som ett pilotfel. Men det är naturligtvis inte bra om det florerar felaktiga prestandauppgifter i handböcker.
     
Laddar...

Dela sidan