undrar lite om transportstyrelsen

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av drunkeymonkey, 29 November 2010.

  1. drunkeymonkey

    drunkeymonkey Ny medlem

    Hej alla flygare!


    Har kommit så långt nu i mina framtidsplaner att bli yrkespilot att jag har genomgått medical Class1 med godkänt resultat och Admissiontestet på Lidair Flight Academy.
    Så väntar nu på elevtillståndet, men någon som vet hur länge det tar innan man får veta om man fått "grön stämpel" ?

    Ja, en annan fråga också som jag är lite orolig för.
    Blev för 2½ år sedan fast för fortkörning, som straff för det gav dem 30 dagar villkorligt fängelse plus tilläggsböter. prövotiden utgick den 1.10.2010, så egentligen är jag inte belastad av det längre.
    Förutom då att det var uppräknat i belastningsregistret som jag skickade iväg till Luftis.
    Så är det något jag behöver oroa mig för?
    Eller är det mer rattfylleri och våldsbrott och sånt dem kollar?

    MVH
    Dennis
     
  2. tobiasa

    tobiasa Medlem

    Kan svara på din första fråga iaf, har precis fått mitt medical klass 2 och elevtillstånd. Detta tog ca 10 arbetsdagar från det att jag gjorde läkarundersökningen.
     
  3. drunkeymonkey

    drunkeymonkey Ny medlem

    Okej tack för det, bara en vecka till ca. för mig då :) såvida dem inte hakar upp sig på belastningregistret. :(
     
  4. tobiasa

    tobiasa Medlem

    Får hoppas att det inte medför några problem, var ju inte något grovt brott direkt iaf.
     
  5. DanielW

    DanielW Medlem

    Enstaka fortkörningsböter leder inte till ett avslag på din ansökan.
    Såvida det inte finns något mer har du inget att ora dig för.
     
  6. Micke_xyz

    Micke_xyz Medlem

    Fast det är ju lite skillnad på enstaka fortkörningsböter och 30 dagars villkorligt...
     
  7. drunkeymonkey

    drunkeymonkey Ny medlem

    Ringde till transportstyrelsen och råkade dessutom att få tag i personen som skulle godkänna mitt elevtillstånd, och hon sa att det inte har någon skillnad sålänge jag inte har några andra "prickar".
    Och min fortkörning hände dessutom för ca. 2,5år sedan och hon sa då att då är det absolut ingen skillnad för dem kollar bara tillbaka 2år. :tupUndantag är då våldsbrott eller andra allvarliga försélser.
     
  8. Bodd

    Bodd Medlem

    Jag måste nog säga att jag inte riktigt förstår hur Transportstyrelsen resonerar.

    Om du åkte på 30 dagar villkorligt fängelse så låter det som om rubriceringen blev Grov vårdslöshet i trafik, eller?

    Inget illa ment mot dig drunkeymonkey, du kan naturligtvis vara hur omdömesgill som helst och hunnit mogna väsentligt.

    Men om vi avpersonifierar resonemanget lite:
    Är det inte ganska rimligt att tro att någon som begått ett grovt regelbrott/oaktsamhet vid framförandet av ett fordon också skulle kunna frestas att göra nåt liknande i ett annat slags fordon? Två år är ju inte en jättelång tid när det gäller en människas mognadutveckling, generellt sett.
    Sannolikheten att någon som tidigare dömts för våldsbrott helt plötsligt skulle få för sig att spöa upp någon i flygplanet borde väl rimligen vara något mindre, bara för att göra en jämförelse?
     
  9. drunkeymonkey

    drunkeymonkey Ny medlem


    Det kan det säkert göra, men vilket är värre, grov rattfylleri med 2,8promille i blodet eller 35km/h för hårt? båda är grova brott i Finland och ger villkorligt fängelse.
    Så då är det ju upp till den som godkänner elvevtillståndet vilket som är värre.
    " köra " för fort med flygplan går det att göra men är inte samma sak som att flyga med 2,8promille.

    Egentligen är 2 år fullt tillräcklit om man bara har gjort ett fel 1gång, det bevisar vel bara att det var en engångsförsélse?
    Det finns dem som struntar blanka *** i hur många prickar och sånt dem har och därför finns det nåt som heter 2år prövotid också. Återigen vet jag inte hur det funkar i Sverige men i Finland tar dem allting väldigt hårt.

    här har vi förresten ett annat fall http://www.flygfyren.nu/forum/showthread.php?threadID=806&forumID=1

    :)
     
  10. Charlie85

    Charlie85 Medlem

    Utanför just detta ärendet så hörde jag ute på klubben i somras att man numera kan bli av med certet om man åker dit för fortkörning. Antar att det är grov fortkörning som det gäller. Är det någon annan som har mer kött på benen i sakfrågan?
     
  11. DanielW

    DanielW Medlem

    Luftfartslagen SFS 2010:500, 4kap.

    16 § Ett elevtillstånd eller ett flygcertifikat ska återkallas
    1. om innehavaren har gjort sig skyldig till brott mot 13 kap. 2 eller 3 §,
    2. om innehavaren vid utövande av luftfart har gjort sig skyldig till grov
    oaktsamhet eller har visat uppenbar likgiltighet för andra människors liv
    eller egendom,
    3. om innehavaren genom att upprepade gånger överträda de
    bestämmelser som gäller för luftfarten i väsentlig grad har visat bristande
    vilja eller förmåga att rätta sig efter bestämmelserna,
    4. om innehavaren i annat fall vid utövande av luftfart har brutit mot
    någon bestämmelse som har väsentlig betydelse för flygsäkerheten,
    10
    SFS 2010:500 5. om innehavaren på grund av opålitlighet i nykterhetshänseende eller
    genom bruk av annat ämne än alkohol inte kan anses lämplig att inneha ett
    elevtillstånd eller ett flygcertifikat,
    6. om det med hänsyn till annat brott som innehavaren har gjort sig
    skyldig till kan antas att han eller hon inte kommer att respektera reglerna
    för luftfarten och visa den hänsyn och det ansvar och omdöme som krävs av
    en innehavare eller om han eller hon på grund av sina personliga
    förhållanden i övrigt inte kan anses lämplig att inneha ett elevtillstånd eller
    ett flygcertifikat,
    7. om innehavarens förutsättningar att fullgöra den luftfartsverksamhet
    som elevtillståndet eller flygcertifikatet avser är så väsentligt begränsade
    genom sjukdom eller skada eller av någon annan sådan orsak att han eller
    hon av flygsäkerhetsskäl inte längre bör inneha ett elevtillstånd eller ett
    flygcertifikat,
    8. om innehavaren annars inte uppfyller fastställda krav i fråga om
    kunskaper och skicklighet,
    9. om innehavaren inte följer ett föreläggande att genomgå kontroll av att
    han eller hon kan förrätta den tjänst som elevtillståndet eller flygcertifikatet
    avser eller ett föreläggande att lämna intyg angående sin fysiska eller
    psykiska lämplighet som innehavare av elevtillstånd eller flygcertifikat,
    10. om innehavaren själv begär det.

    17 § Återkallelse enligt 16 § 4, 6, 7, 8, 9 eller 10 får när det gäller ett
    flygcertifikat begränsas till att avse en eller flera behörigheter.
    I fall som avses i 16 § 5, 6, 7, 8 eller 9 får ett elevtillstånd eller ett
    flygcertifikat i stället för att återkallas begränsas till att gälla under vissa
    förutsättningar.

    18 § En återkallelse med anledning av brottslig gärning ska när det gäller
    frågan om brott föreligger grunda sig på en lagakraftvunnen dom, ett godkänt
    strafföreläggande, ett godkänt föreläggande om ordningsbot eller ett
    beslut om åtalsunderlåtelse enligt 20 kap. rättegångsbalken eller motsvarandebestämmelse
    i en annan författning.
    Med svensk dom jämställs vid tillämpningen av denna lag brottmålsdom
    eller annat likvärdigt avgörande som har meddelats av en utländsk domstol
    eller någon annan utländsk myndighet.

    Mycket text, men där har du grunderna för återkallande.
    http://www.notisum.se/rnp/sls/sfs/20100500.pdf
     
  12. DanielW

    DanielW Medlem

    13 kap. Ansvarsbestämmelser m.m.
    Ansvarsbestämmelser
    1 § Den som uppsåtligen eller av grov oaktsamhet manövrerar ett luftfartyg
    på ett sådant sätt att andras liv eller egendom utsätts för fara döms för
    vårdslöshet i flygtrafik till böter eller fängelse i högst sex månader.
    Är brottet grovt döms till fängelse i högst två år.
    2 § Den som manövrerar ett luftfartyg eller i övrigt ombord på ett
    luftfartyg fullgör en uppgift av väsentlig betydelse för flygsäkerheten efter
    att ha förtärt alkoholhaltiga drycker i så stor mängd att alkoholkoncentrationen
    under eller efter fullgörandet av uppgifterna uppgår till
    minst 0,2 promille i blodet eller 0,10 milligram per liter i utandningsluften
    döms för flygfylleri till böter eller fängelse i högst sex månader. Detsamma
    gäller den som utövar tjänst som anges i 6 kap. 20 §.
    För flygfylleri enligt första stycket döms också den som manövrerar ett
    luftfartyg eller i övrigt ombord på ett luftfartyg fullgör en uppgift av
    30
    SFS 2010:500 väsentlig betydelse för flygsäkerheten eller som utövar tjänst som anges i
    6 kap. 20 § efter att ha intagit narkotika som avses i 8 § narkotikastrafflagen
    (1968:64) i så stor mängd att det under eller efter fullgörandet av
    uppgifterna finns något narkotiskt ämne kvar i blodet. Detta gäller dock inte
    om narkotikan intagits i enlighet med läkares eller annan behörig
    receptutfärdares ordination.
    För flygfylleri enligt första stycket döms också den som manövrerar ett
    luftfartyg eller i övrigt ombord på ett luftfartyg fullgör en uppgift av
    väsentlig betydelse för flygsäkerheten eller som utövar tjänst som anges i
    6 kap. 20 § och då är så påverkad av alkoholhaltiga drycker eller något
    annat medel att det kan antas att han eller hon inte kan fullgöra sina
    uppgifter på ett betryggande sätt.
    3 § Är ett brott som avses i 2 § att anse som grovt döms för grovt flygfylleri
    till fängelse i högst två år. Vid bedömande av om brottet är grovt ska
    det särskilt beaktas om gärningsmannen
    1. har haft en alkoholkoncentration som uppgått till minst 1,0 promille i
    blodet eller 0,50 milligram per liter i utandningsluften,
    2. annars har varit avsevärt påverkad av alkohol eller något annat medel,
    eller
    3. fullgjort sin uppgift på ett sätt som inneburit påtaglig fara för flygsäkerheten.
     
  13. drunkeymonkey

    drunkeymonkey Ny medlem

    Fick hem mitt elevtillstånd idag så allt gick som det skulle :tup
     
  14. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Lycka till!
     
Laddar...

Dela sidan