Kraschad C150 i Linköping

Diskussion i 'Flygsäkerhet' startad av niklaswik, 1 December 2010.

  1. niklaswik

    niklaswik Medlem

    http://www.expressen.se/nyheter/1.2236609/flygplan-hittades-efter-tva-timmar-piloten-dod

    :(

    Tråkig händelse förstås, men det jag mest funderar över är hur det kan ta TRE timmar att hitta ett plan som ligger bara några hundra meter från banan... :q

    Enl. uppgift dimma på platsen och en massa minusgrader så ska vi gissa på isbildning?
     
  2. W2k

    W2k Medlem

    ESSL 011420Z 00000KT CAVOK M14/M15 Q1027=
    ESSL 011520Z 00000KT 9999 NSC M16/M17 Q1027=
    ESSL 011620Z 00000KT 9999 BCFG NSC M16/M17 Q1027
    ESSL 011650Z 00000KT 5000 BR NSC M17/M18 Q1026=
    ESSL 011750Z VRB01KT 4300 BR OVC003 M18/M19 Q1026
    ESSL 011820Z AUTO 15001KT 1500NDV -SN VV002 M17/M19 Q1027=
    ESSL 011850Z AUTO 00000KT 0500NDV R11/P2000U R29/P2000D SN VV002 M18/M19 Q1027=
     
  3. Håkan_Olsson

    Håkan_Olsson Medlem


    Inte så konstigt om man tänker efter:

    -Ingen såg haveriet så nedslahsplatsen kunde man inte ens gissa sig fram till.
    -Det tog nog en stund innan någon larmade.
    -Räddningshelikopter med pejlutrustning skall flygas från Göteborg.
    -Dimma och låga stratus gjorde att helikoptern pga isbildning inte kunde komma så lågt som behövdes.

    Tiden rinner iväg mycket snabbt vid ett eftersök och mörkret gjorde det inte lättare.

    En mycket tråkig händelse och mina tankar vandrar iväg till anhöriga och vänner.
     
  4. Olle#1

    Olle#1 Ny medlem

    I trafikledartorn brukar man ha möjlighet att få bäringen till en sändare. Man borde väl ganska snart kunnat börja söka i den rikningen som den motageren gav. Jag antar att man har sådan utrustning även vid ESSL.
     
  5. Gullwing

    Gullwing Ny medlem

    På ESCF hade de mycket dåligt sikt och underkyld dimma under samma period.
    ESCF 011650Z AUTO 20001KT 0100NDV R01/0600VP1500D R19/0400N -SHSN FZFG BKN001/// M18/M20 Q1026

    Så det dåliga vädret kom in över ESSL först 18:50 local tid.

    Men jag har svårt att tro vädret på ESCF skulle vara så isolerat? En metar gäller dessutom för ett område av 5 km om jag inte minns fel. Så de borde haft någorlunda liknande väder eller en STOR risk för liknande väder med dåligt sikt och underkylda dimma.

    Vilket redan har nämnts så skickades en räddningshelikopter från Göteborg för att det bedömts allt för riskfyllt att lyfta från Stockholm, Visby eller Kallinge på grund av risken för nedisning.
     
  6. svanen

    svanen Medlem

    METAR för ESCF är AUTO, vet inte riktigt om man kan lita på den?

    Verkligen en tråkig händelse. :(
     
Laddar...

Dela sidan