Tillstånd för motorstart

Diskussion i '070 Operativa procedurer' startad av ankan, 25 December 2010.

  1. ankan

    ankan Medlem

    Tjena!

    Antag att jag ska åka med ultralätt flygplan från en kontrollerad flygplats, t.ex SKavsta. Jag sitter i planet, har fått passageraren på plats, bältet på, flygplatskortet i handen och är allmänt redo!

    Ska jag begära tillstånd från tornet innan jag startar motorn?

    Jag gjorde detta de första gångerna jag var på kontrollerad flygplats. Men sen hörde jag någon säga att det endast är större jetplan som behöver tillstånd för att starta motorn.

    Nu såg jag att t.ex ESNN (Sundsvall Härnösand) skriver i sitt AIP-textdokument (http://www.lfv.se/AIP/AD/AD%202/ESNN/ES_AD_2_ESNN_en.pdf), att man alltid ska inhämta tillstånd innan motorstart.

    Är detta något som endast gäller flygplatser där så är angivet explicit? Eller bör man alltid göra det på kontrollerad flygplats?
     
  2. andreasvibo

    andreasvibo Aktiv medlem

    Det är per flygplats. Under utbildningen fick jag lära mig att det var krav på Landvetter men inte på Säve och det står i AIP ser jag nu.

    Gott nytt flygår förresten, alllihop!
     
  3. ankan

    ankan Medlem

    Tack för svaret!

    Och gott nytt flygår själv! :)
     
  4. cstrom

    cstrom Medlem

    Japp, det står i AIP. Jag frågade faktiskt när vi var på besök i ramptornet på Landvetter. Svaret var att alla ska begära "start up", oavsett storlek. I praktiken lär väl inte någon bry sig om du inte gör det med en mindre kärra.

    En annan intressant fråga är om man på en större flygplats som Landvetter ska göra motoruppkörning på plattan istället för väntplats för att "vara i vägen så lite som möjligt". Det tyckte dock ramptornet inte var någon bra idé. Det är ju å andra sidan inte deras problem, utan tornets.
     
  5. equallo

    equallo Ny medlem

    Enklaste är väl att ringa och fråga? Är det minus 20 så är ju saken i ett annat läge än plus 20. Batterierna är underdimensionerade jämfört med personbil, kall motor är trögstartad. Att då använda kraft för att sända på radion och begära motoruppstart ter sig risky.
    Vissa "lärda" anser att man vid kall väderlek bör starta motorn, låta den gå en stund, stänga av och göra nått annat för att låta värmen sprida sig i motorblocket och då undvika stora temperaturskiftningar mellan inner och yttersida. För vidare diskussion...

    De vet väl i tornet att SE/ME flyg gör motoruppkörningar, därmed får de väl kalkylera med den tiden efter taxning till väntplats?
    Man bör, så som jag blivit lärd låta motorn bli varm innan man gör motoruppkörning, på vissa motorer så går oljetrycket i taket om motorn är för kall, måste då vänta på att allt värmt upp sig för att alla motorinstrument ska vara gröna. Aldrig över 1200rpm med kall motor etc... :tdow
    Taskigt värre är att vid först vid take off upptäcka att oljetrycket skriker rött, Avbryta och skammset taxa tillbaks, för att sen läsa raderna i POH att det är normalt om motorn är kall, och man ska låta den bli varm. Saker man lär sig som färsking i kylan. (Varför ska det ske när svärmor ska åka med):p

    Vad är egentligen anledningen till att man på vissa platser måste begära tillstånd för motorstart? :q
     
Laddar...

Dela sidan