Skaffa PPL? Bromma frågan... + andra frågor

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av NOsilence, 14 December 2011.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 7 medlemmar.
  1. NOsilence

    NOsilence Ny medlem

    Hejsan
    Jag blir mer och mer sugen på att påbörja studier och införskaffa PPL.......

    Dock så finns det ju ett stort aber här i Stockholm, vad händer nu om Bromma Flygplats lyckas forsla bort Stockholms Flygklubb?
    Idag bor jag i Hägersten och om Bromma inte finns kvar med sin klubbverksamhet så finns det ju ingen större idé att lägga 120k på ett certifikat (har ju inte lust att åka en timme med bil enkel väg för att komma till en klubbverksamhet)....
    Vad är status angående Stockholm Flygklubb, kommer den att finnas kvar eller EJ? Vet vi när vi får en uppdatering i frågan?

    Hur mycket pengar kan man räkna med att göra av med på ett pilotliv? Jag förstår ju givetvis att det handlar om hur mycket man flyger, men det vore kul att höra hur mycket ni lägger på Er hobby.

    Vad kostar det att hyra ett plan över en helg tex? Är det en fast kostnad för planet + bränsle per timme? eller är det en trippmätare som man räknar efter?
    När man åker till en annan ort, vad ligger priserna på för förvaring av planet tills man åker iväg igen (förstår att det varierar, men vore kul att höra en uppskattning)

    Jaja det är lite frågor, hoppas någon har tid att svara :)
    Tänkte börja med att ta en provlektion och känna på det hela
    Ha det gott!
     
  2. control

    control Välkänd medlem

    Jag har ingen information om vad som händer på Bromma. Skå-Edeby finns också kvar än så länge... sen blir det längre att åka. Å andra sidan så kan man väl hoppas på att det förr eller senare kommer en ny tillgänglig asfaltsbana i Stockholmsområdet...

    Min uppfattning är att de flesta som flyger för nöjes skull siktar på att flyga 30 timmar per år men att det brukar bli färre... så jag tror att en överväldigande majoritet gör av med mellan 25-50tkr per år på sitt flygande.

    Det finns många olika upplägg när det gäller hyra/lån av flygplan. En vanlig modell är att du hyr planet per motortimme och om du disponerar planet på helger under högsäsong i över 24 timmar så kommer du debiteras för 2 motorflygtimmar per dygn även om du inte faktiskt utnyttjat dessa. (Med vanligt marchvarv på motorn så motsvarar en motorflygtimme/tachotimme, en riktig timme, kör man med högre varvtal så går tachomätaren snabbare än klockan)

    Oftast är det gratis att stå en eller några enstaka nätter även på större flygplatser. De flesta flygplan har också ett årskort som gäller på många flygplatser, då ingår start/landningsavgift och oftast parkering. Utomlands är min erfarenhet att det handlar om allt från en symbolisk 20-lapp till i värsta fall över tusenlappen (på Krakow tror jag vi fick pröjsa motsvarande 1400kr för en start och 3 dygns parkering för an DA42a) 10-20€ är en vanlig summa för start/land samt ett dygns parkering.

    Timpriserna på flygplan börjar på strax under tusenlappen till flera tusen per timme. Normala kärror som Cessna/C172, Piper/PA28 och Diamond/DA40 ligger väl på 1200-1600 per timme nu för tiden utan några speciella abonnemang.

    Mvh / Magnus
     
  3. NOsilence

    NOsilence Ny medlem

    Tack Magnus för dina svar! :tup
    Om det finns någon här på forumet som är medlem i Stockholms Flygklubb så vore det kul att höra lite åsikter om klubben.

    Är det så att någon behöver flygtimmar så skulle det vara roligt att få hänga med på en sväng i luften (sponsrar givetvis med en peng).

    "Det finns många olika upplägg när det gäller hyra/lån av flygplan. En vanlig modell är att du hyr planet per motortimme och om du disponerar planet på helger under högsäsong i över 24 timmar så kommer du debiteras för 2 motorflygtimmar per dygn även om du inte faktiskt utnyttjat dessa. (Med vanligt marchvarv på motorn så motsvarar en motorflygtimme/tachotimme, en riktig timme, kör man med högre varvtal så går tachomätaren snabbare än klockan) "
    <--- Hoppla, är man då på semester typ en vecka, typ 7x1500 = 10500 kr i hyra för planet. Kostar att ligga på topp med andra ord ;)

    Idag har jag iofs en 37-fots motorbåt med dubbla motorer, den är inte helt gratis i drift heller.... :h

    mvh Per
     
  4. stellann

    stellann Aktiv medlem

    <--- Hoppla, är man då på semester typ en vecka, typ 7x1500 = 10500 kr i hyra för planet. Kostar att ligga på topp med andra ord ;)

    Idag har jag iofs en 37-fots motorbåt med dubbla motorer, den är inte helt gratis i drift heller.... :h

    mvh Per[/QUOTE]

    Tillägg till controls svar:
    Som C säger så betalar man oftast en minimiflygtid, "garantitid" hos klubbarna om man är borta länge och står kvar på samma plats. Men garantitiden debiteras nog hos de flesta klubbar till bra mycket lägre pris än flygtid. (I min klubb 200 kr/tim. Klubben betalar ju inget bränsle om planet står still.)

    Du kan ju i övrigt inte riktigt jämföra med din motorbåt. Om du är borta med den så är den väl inte saknad av nån annan. Däremot kan ju klubbmedlemmar stå i kö för flygplanet.
    Sen lär du väl knappast drabbas av så mycket garantitid som du antyder: Rimligen flyger du väl inte iväg med ett plan bara nån timme och sen står still på samma flygplats. Oftast gör man ju litet längre resor när man är borta så länge och då blir det aldrig aktuellt med garantitiden.
     
  5. NOsilence

    NOsilence Ny medlem

    Det sant, får man tillgodo räkna sig dom timmarna i luften som är garantitimmar för planet under en lånetid så är det ju bra!
     
  6. dypen

    dypen Medlem

    Har hørt at du bør i snitt fly et par timer i døgnet når du er borte i mange dager med klubbfly, mulig dette er nedfestet i klubbvedtekter e.l. ved utleie av fly til klubbmedlemmer. Står flyet stille så er det jo ingen krise hvis du skulle belastes med 200.- som nevnes her.

    Har heller ikke hørt om noen som har blitt belastet for tid utover airborn tid etter flyleie, andre som har det ?
     
  7. Almestad

    Almestad Medlem

    Är medlem i Stockholms FK, problematiken är att vi på norra parkeringen ska bort därifrån för att ge plats för uppställningsplatser för reguljärflyg etc. Vi skulle gärna hjälpa till med en flytt om vi fick flytta till andra sidan (Linta), men det har inte Swedavia velat hjälpa oss med. Synd eftersom det finns bra med plats.

    Varför du inte hört så mycket information från någon är pga att ingen av de båda parterna vill ge bort för mycket info till varann. Det sker arbete hela tiden med att försöka hitta en lösning, men mycket verkar ske i det tysta. Också synd eftersom såna som du drabbas, man vill ju inte satsa på en flygklubb som har en oviss framtid. Jag tror det kommer hända mer saker snart, Swedavia ska ha bygget klart 2020, och då måste det ske en lösning snarast när det gäller vår situation.
     
  8. NOsilence

    NOsilence Ny medlem

    Tack för din info! Jag tar en provlektion till och börja med, sedan kommer jag invänta besked om klubbens framtid innan jag tar ett beslut om att införskaffa PPL.
     
  9. W2k

    W2k Medlem

    Kan upplysa om att allt inte är kört för Bromma även om Stockholms FK tvingas flytta, det finns nämligen en klubb till där: SAS FK, på södra sidan som inte har fått sitt avtal uppsagt (ännu...) Vi hoppas att även övrigt klubbflyg ska kunna flytta dit, om Swedavia så vill (det finns ett liggande förslag med ungefär den innebörden).

    Jag är med i SAS FK sedan snart två år och tog mitt PPL den vägen, det är en utmärkt klubb som jag varmt kan rekommendera. Flyger just nu PA28:or men en modern C172S är på gång och bör landa i mitten av januari.
     
  10. NOsilence

    NOsilence Ny medlem

    Utmärkt info, tack! :tup
     
  11. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Trevligt! Då kanske jag äntligen kan bli medlem i en flygklubb här i Stockholm :)
     
Laddar...

Dela sidan