Flygning i R-område

Diskussion i '010 Luftfartsystemet och säkerhetsstandarder' startad av TOC, 6 Maj 2007.

  1. TOC

    TOC Ny medlem

    Flygning i R-område

    Hör ofta i luften frågan om R-15-A är aktiv,den delen som ligger i okontrollerat luft.
    Undrar varför gör man så?
    /TOC
     
  2. Falling

    Falling Medlem

    Utgå alltid från att R och D område är upprättade och ropa upp lämplig ATS enhet för att få klarering att flyga igenom. ATCC vet alltid vilka områden som är aktiva.
     
  3. TOC

    TOC Ny medlem

    Klarering fungerar ej i okontrollrerat luft.
    mvh/TOC
     
  4. Danny

    Danny Ny medlem

    När du befinner dig i icke kontrollerad luft och skall flyga in i ett R-området, skall du alltid (oavsett om området är aktivt eller inte enligt AIP och/eller NOTAM), begära "TILLSTÅND ATT PASSERA". Det är alltså inte frågan om en klarering utan just bara det som termen beskriver, du begär och får eller nekas ett tillstånd att passera in i restriktionsområdet.

    Du ropar alltså upp ACC, talar om vem du är, och om du inte är känd också som vanligt din position, höjd och transponderkod och säger därefter BEGÄR TILLSTÅND ATT PASSERA Rxx. Du kan också använda den internationella beteckningen men det gör man sällan.

    När du befinner dig i kontrollerad luft och har fått en klarering INGÅR tillstånd att passera restriktionsområden på vägen om det inte framgår i klareringen att du skall undvika dem.

    Tillståndet att passera kan ta en viss tid för ACC att få fram så du bör begära det i god tid.[

    Tillstånd att passera behöver inte begäras för R/F-områden. Dem får du alltid flyga in i.

    Tilläggas bör att ett R-område kan vara aktivt och du får tillstånd att passera. Det kan finnas restriktioner i tillståndet t.ex. minimihöjd eller färdväg. Så informationen du får att det är eller inte är aktivt betyder inte att du får ett tillstånd att passera. Ibland glömmer flygledarna ge dig ett tillstånd att passera och säger bara att området inte är aktivt. Men det är inte korrekt frasiologi, såvitt jag förstår.
     
  5. TOC

    TOC Ny medlem

    För mig personligen är regelverket solklar,inga problem med det.
    Undrar bara värför man hör i luften frågan,gång efter gång.år efter år.Dom R-områderna som är "H24" skall tillstånd att passera alltid hämtas.
    Informationen har inte nått fram.
    Och ang."tillstånd att passera",som man får via klarering,gäller bara i den delen av R-omr. som ligger i kontrollerat luft.
    Tillstånd att passera den delen som ligger i G-luft skall begäras separat.
    Detta gäller även vertikalt,ex vid plane.
    Enkelt?
    mvh/TOC
     
  6. Danny

    Danny Ny medlem

    Ah, då förstår jag. Jo, jag tror att det är ett utbildningsproblem. Flyglärare verkar inte alltid veta vad som gäller och jag kan inte påminna mig att våra utbildningsböcker alls tar upp saken. DETTA ÄR EN STOR BRIST! Man måste gå in i AIP och läsa för att förstår och det kanske inte alla gör. Tyvärr.

    Ett skäl är kanske att om man inte vet den korrekta fraseologin, litar man på var man lyssnat sig till av andra eller på vad andra felaktigt tror. Då tror man att det är rätt att fråga om ett område är aktivt eller inte. Ett annat skäl är att man inte kollat i AIP/NOTAM innan man ger sig iväg och upptäcker plötsligt R-området. Idén är då att om området inte är aktivt, har man automatiskt tillstånd att passera varför man ställer frågan fel. Men som sagt, så är det inte såvitt jag kan läsa mig till reglerna.

    My 10 cents...
     
  7. TOC

    TOC Ny medlem

    Håller med Dig Danny,UTBILDNINGSPROBLEM är rätt ord.
    Annars,blev det flygning till Polen 2006 ?
    mvh/TOC
     
  8. Danny

    Danny Ny medlem

    Nix, men det skall bli Island i år :))
     
  9. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Hej. Jag har följt tråden med intresse. Det som jag har kunnat läsa mig till tidigare i mitt utbildningsmaterial avseende restriktionsområden är att man alltid ska inhämta en klarering innan passage.

    Har ni några hänvisningar i AIP där det går att läsa mer om detta?

    Mvh
    Fredrik
     
  10. TOC

    TOC Ny medlem

    Liten nattläsning AIP ENR 5.0.1.1 och framåt,så gott som heltäckände info.
    /TOC
     
  11. Danny

    Danny Ny medlem

    Fredrik. Läs mitt inlägg 2007-05-06 10:40. Är det något där som är oklart? Man begär alltså inte klarering genom ett R-området.
     
  12. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Jag har läst både vad du skrev och vad som stod i AIP. Tillståndet att passera R-området är per automatik inkluderat i klareringen om annat inte sägs när du flyger i kontrollerad luft. I de andra fallen där R-områdena ligger i okontrollerat luftrum så begär man enbart att få passera. Har jag tolkat det rätt då?
     
  13. Danny

    Danny Ny medlem

    Ja, så uppfattar jag reglerna också efter att ha läst dem och dessutom konfererat med trafikledare på Stockholm ACC.

    (Möjligtvis med det operationella tillägget från verkligheten att man sällan men det händer får svaret att området inte är aktivt men inte att man får tillståndet att passera. Brukar då kvittera att området inte är aktivt och att jag tolkar det som att jag har tillstånd att passera. Då brukar de komma ihåg sig och kvittera med tillståndet att passera.)

    Sedan att detta inte gäller R/F-områden. I dessa behövs inget tillstånd att passera eftersom de endast är fotoförbudsområden. Vi har t.ex. ett här i Stockholm runt Sandhamn.

    Det enda som det råder delade meningar om eftersom skrivningen är otydlig är om man behöver ett tillstånd att passera om det inte av ENR 5 eller NOTAM framgår att området är aktivt. Men flygledare på ACC som jag har talar med är glasklara. Man måste alltid begära tillstånd. Kan tänka mig att det beror på att det ju oftast rör sig om militärområden där händelser kan göra att man måste upprätta ett restriktionsområde som man alltså inte hunnit publicera i NOTAM i tillräckligt tid innan flygningen startade.
     
  14. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Är R/F-områden ett eller två olika typer av områden? R är väl restriktionsområden som vi har pratat om tidigare och där gäller det ju att ha tillstånd/klarering för att passera. F-område antar jag är fotoförbudsområde som du pratade om tidigare Danny?!

    Mvh
    Fredrik
     
  15. TOC

    TOC Ny medlem

    Hur kan det vara delade meningar?
    Kolla AIC B 162 / 2002
    Skrivningen är tydligt.
    mvh /TOC
     
  16. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Delade meningar? Det jag ville har var en bekräftelse på om jag förstod det hela rätt avseende definitionen av R/F-område! Tack för tipset om AIC B 162 / 2002.

    Mvh
    Fredrik
     
  17. TOC

    TOC Ny medlem

    Fredrik,läs inlägget före Ditt.
    Nyttig läsning AIP ENR 1.2.1.2
    mvh /TOC
     
  18. Danny

    Danny Ny medlem

    Nja, problemet ligger i begreppet "inte aktivt". Om ett restriktionsområde inte är aktivt anser en del att det inte finns och att det därför inte finns något skäl att begära tillstånd att passera genom det.

    Vi kan ta ett liknande exempel t.ex. Bromma CTR. Bromma CTR upprättas när Bromma flygplats är öppen. När Bromma CTR inte är upprättat är det G-luft. Alltså inget att begära klarering i eller faktiskt ens meddela sig med andra om. Även om det är lämpligt att ropa in på Bromma information för att hjälpas åt över Stockholm finns det inget sådant krav.

    Så den fråga som uppkommer och som jag inte kan se är tydligt beskriven är om ett R-område som inte är upprättat är ett R-område. Det finns t.ex. R-områden upprättade endast en viss del av året. Är de R-områden de andra delarna av året trots det? Osv.

    Men flygledarnas svar är entydigt och jag rättar mig efter vad de vill eftersom de är mina bästa vänner i luften.
     
  19. TOC

    TOC Ny medlem

    AIP ENR 5.0.1.1.3
    Restriktionsområde är upprättat H 24 om inte annat anges.
    Enkelt och kan bara tolkas så.
    Att en del anser att om området inte är aktiv ska tollkas så att det är inte upprättat är en gåta för mig.

    När jag skrev första inlägget ville ta fram ändringen från 2002-som inte har nått fram än. (AIC B 162/2002 )
    Och andra hand ville ta fram problematiken för dom R-områderna som en del ligger i G-luft och en del i kontrollerat luft.
    När man genomflyger dom,eller gör plane till den delen som ligger i G-luft blir det omständigt.
    Man har redan fått tillståndet genom klarering,att flyga i den delen som ligger i kontrolleratluft ,men när du kommer fram till den delen som ligge i G-luft ska du begära tillstånd att passera.
    Omständigt till tusen.
    Jag få tacka för alla svar och kommentarer.
    mvh /TOC
     
  20. TOC

    TOC Ny medlem

    Fredik
    Dom R/F områderna menas kanske R-områderna faställda av regeringen. ( AIP ENR 5.0.1.2.1 )
    De är alltid upprättade,luftfart tillåten utan särskild tillstånd,om inte annat har tillkännagivits genom Notam eller AIP SUP
    Fotografering och liknande registering från luftfartyg förbjuden utan tillstånd.
    mvh/TOC
     
Laddar...

Dela sidan