"Flygplan kraschade utanför Mora"

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av Fredrik, 22 Maj 2012.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 9 medlemmar.
  1. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

  2. Staffan

    Staffan Aktiv medlem

    Var det verkligen ett UL som det sägs?
     
  3. chrlin

    chrlin Ny medlem

  4. Staffan

    Staffan Aktiv medlem

  5. JonnyS

    JonnyS Ny medlem

    En Zodiac CH 601, det verkar vara en UL.
    Och KSAK är på väg... Det är ett tecken.
     
  6. W2k

    W2k Medlem

  7. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Väldigt tråkigt och tragiskt detta.

    Med risk för att jag drar upp gammalt "vi och dom" tjafs, vilket inte är min mening. Jag har ingen koll på statistiken, men det känns som UL- maskiner varit överrepresenterade i olyckstatistiken numera. Beror det på utbildning, kvalite på komponenter, underhåll eller kanske rentav att man flyger mer vilket borde leda till bättre flygtrim (pga lägre flygkostnad), men utsätts för mer risker pga sämre komponenter eller lägre krav på underhåll/kontroll?

    Ett lite lösryckt exempel. Närmast är att jag pushat en kusin att ta en provlektion. Det blev en provlektion i UL för nån vecka sen. Tur i oturen. När man väl låg över öppet hav så låg motortemp på rött och läraren fick deklarera nödläge och vända tillbaka. Det slutade gott, men det visade sig att kylningen pajat. Vet inte om min kusin är så sugen längre :(.

    Just nu är 2/3 av normalklassmaskinerna groundade på vår klubb. Metallspån i motorn i en och trasig bensinpump i en annan. Den hela maskinen är på 100h service. Så visst strular normalklassade maskiner också, fast det känns som felen upptäcks tidigare och på marken.

    Detta var bara en reflektering. Jag har inte tillräckligt med fakta så jag kanske är helt ute och cyklar.

    Jonas
     
  8. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    Jag vet inte om jag tycker att statestiken ser så illa ut. Även om alla vill ha 0 i statestiken. Det flygs som aldrig förr med UL vår Zephyr gick 690 tim/2011.
    Jag har en exelfil 1995-2011 men kunde inte bifoga den. så ett kort utdrag
    2009 hade UL 9 haverier
    2010 hade UL 8 haverier
    2011 fram till september och 18000 tim hade UL 10 haverier vara av 2 hade dödlig utgång.

    Sen vet jag inte vad som döljer sig bakom enskilt haveri ett haveri kan som bekant vara relativt banalt till totalskrot.

    Jag skulle inte bli förvånad om det var sjukdom bakom olyckan i mora då planet såg relativt oskatt ut.
     
  9. andreasvibo

    andreasvibo Aktiv medlem

    Först och främst, oerhört sorgligt! Jag lider med de anhöriga.

    Det om statistik är intressant. Regelverken skiljer ju sig en del åt. Här är i alla fall lite statistik som jag hittat:

    2010-2011: Normalklassat "privatflyg" 3 döda, 3 allvarligt skadade. Ultralätt flyg 2 döda, 2 allvarligt skadade.
    http://transportstyrelsen.se/sv/Publikationer/Luftfart/Handelsestatistik-flygsakerhet/Flygsakerhetsoversikt-2011/

    Mer finns här. Även kvartalsrapporterna har jämförelser mellan olika år:
    http://transportstyrelsen.se/sv/Publikationer/Luftfart/Handelsestatistik-flygsakerhet/

    Antalet händelser per flygtimma kunde vara intressant. Hittar dock bara denna sida - statistik över flygtid:
    http://transportstyrelsen.se/sv/Luftfart/Statistik-och-analys/Flygtidsstatistik/

    Här ser man hur många som har PPL-cert (3682 st) respektive UL-cert (791 st). (Ska man subtrahera CPL-cert från PPL-cert för att få "rätt" antal PPL-sportflygare?):
    http://transportstyrelsen.se/sv/Luftfart/Certifikat-och-utbildning/Statistik-over-certifikat/
     
  10. Jocke

    Jocke Medlem

    Jag har ingen aning om huruvida UL-maskiner är mindre pålitliga rent maskinellt än normalklassade. En skillnad jag tror föreligger är dock att UL-maskiner är lite mer svårflugna; de är mycket mer vindkänsliga och kräver mer av piloten. Detta är inget jag kommit fram till själv (har aldrig spakat en normalklassad kärra) utan något som en mycket erfaren flyglärare jag haft sagt. Han tyckte själv att en PA28 "landade sig själv" jämfört med UL-kärror där man var tvungen att vara med på ett helt annat sätt och parera.

    Dessutom flygs UL-kärror ofta på mindre fält som generellt sett är svårare att landa på än stora flygplatser.

    Jag vet inte hur stor betydelse dessa faktorer har, och inte heller hur olycksstatistiken ser ut, men det skulle kunna vara en orsak till om det är fler landningshaverier med UL. Vi hade ju ett sådant ute på Frölunda för en tid sedan, och där var det helt klart så att vindkänslighet i kombination med ett småknepigt fält var inblandat.

    Detta är som sagt rena spekulationer - jag har ingen aning om hur olycksstatistiken för just landningar ser ut, men jag skulle inte bli förvånad om det är fler sådana med UL än med normalklassat, av nämnda orsaker.

    Dock tror jag personskadorna per landningshaveri är lindrigare för UL, pga lägre hastigheter.
     
Laddar...

Dela sidan