Flygplan kom aldrig fram till Skavsta flygplats

Diskussion i 'Flygsäkerhet' startad av Fredrik, 16 November 2012.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 10 medlemmar.
  1. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Läste precis på nyheterna att man söker efter en Cessna 172 som startade på Bromma flygplats med destination Skavsta flygplats.

    Någon som vet mer vad som har hänt än det som går att läsa i media:

    http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15791588.ab

    Hur som helst, väldigt tråkigt om det visar sig vara ännu en olycka med den i Arvika i färskt minne.
     
  2. JohanA

    JohanA Ny medlem

  3. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

  4. Anders Lidén

    Anders Lidén Aktiv medlem

    En lite mystisk sak uppenbarar sig vid närmare inspektion.
    Haveriplatsen som jag tolkar det enligt kartan hos Sjöfartsverket är:
    N 58° 57.497', E 17° 10.418'
    mitt emellan två små sjöar om man tex tittar på Google Earth eller hitta.se. Tittar man på Eniros karta finns bägge sjöarna med, men på deras satellitbild ser den ena sjön däremot ut att vara pixlad.
    Konspirationstankarna börjar flyga...
     
  5. ankan

    ankan Medlem

    Som tur är kommer det ju att göras en grundlig undersökning av den här olyckan, så vi kommer antagligen att få veta vad som hände.

    Jag ser ingen pixling på eniros karta kring de givna koordinaterna, men jag noterar att det finns en många hundra meter lång väg på en avlång äng nästan exakt vid koordinaterna. För den som är nyfiken så noterar jag att det går att hitta flygplanets färdväg till något tiotal minuter innan olyckan här: http://webtrak.bksv.com/arn . Speciellt intressant är visningen av höjden.
     
  6. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Var det flygplanet som hade squawk 7000 och låg på cirka 450 m höjd över Södertälje?

    Det jag inte förstår är varför det inte lämnades in någon färdplan för den aktuella flygningen. Jag lämnar alltid in färdplan. Undantaget är om jag bara ska göra en kort stjärtsväng. Sen undrar jag lite över varför flygningen genomfördes på så låg höjd när det började bli kväll och mörkt och svårt att se terrängen och eventuella hinder.
     
  7. thomasflyg

    thomasflyg Ny medlem


    ..
     
  8. ankan

    ankan Medlem

    Man ska ju vara väldigt försiktig med att dra förhastade slutsatser, men man kan på webtrak se ett flygplan som startar ca 16:16, flyger med transponder 7000, och vid ett tillfälle sjunker från 450 till 190 meters höjd på väg från Bromma mot Södertälje där täckningen slutar. Vi vet ju inte om transpondern visade rätt höjd, men *om* den gjort det, så är det väl något som är fel redan här? Inte ska man flyga på 650 fot höjd i skymningsljus (eller kanske t.o.m mörker; solnedgång var ca 15:30)?
     
  9. Anders Lidén

    Anders Lidén Aktiv medlem

    1520 LT fanns det moln vid Skavsta på 1800 fot. Det är ju inte omöjligt att dessa låg kvar längre och kanske till och med lägre - i skogsomådena mellan Södertälje och Nyköping. Och eftersom det var VFR-flygning är det inte tillåtet att varken flyga i moln eller flyga ontop i mörker. Då måste man åka under moln - eller vända.
     
  10. Anders Lidén

    Anders Lidén Aktiv medlem

    Om du visar satellitbilden på Eniro så här:
    http://tinypic.com/r/2qjakd1/6
    så ser du bara en sjö. Om du växlar till kartbild dyker en sjö till upp, strax norr om sjön. Den syns tydligt på andra satellitbilder.
     
  11. ankan

    ankan Medlem

    Jag tror inte området är pixlat på eniros karta. Jag tror bara att det är en massa brus i bilden, och att bilden är tagen från ett annat håll och sedan omprojicerad till "rakt-uppifrån-perspektiv". Dessutom är eniros bild så dålig kvalitet, att det är svårt att med bestämdhet säga att sjön inte är där.

    Argument:

    #1: Hitta.se visar sjön, trots att det är en svensk tjänst (om än Norsk-ägd, har ag för mig?)
    #2: På varken hitta.se eller google maps ser man nånting alls misstänkt i området. Tidigare censureringar av svenska karttjänster har varit mycket mer uppenbara, som t.ex FRA:s anläggning på nån av mälaröarna.
     
  12. lindspöjken

    lindspöjken Aktiv medlem

    Hopsamlade tidningsuppgifter:
    pilot från Bollnäs RIP,
    172 från Arbrå (=SE-KHX).
    http://www.arbrafk.se/
     
  13. Anders Lidén

    Anders Lidén Aktiv medlem

    Du har säkert rätt. Det verkar dock inte finnas mycket till logik i pixlandet, som i och för sig är en helt annan diskussion. Som exempel kan dock nämnas att uppställningsplatserna till de forna vägbaserna i Ålem och Eneryda är pixlade på Eniro, men inte på hitta. På Google Earth är en av dem pixlad.

    Nedslagsplatsen verkar vara precis vid den tjärnen som ibland tycks försvinna. Djupt tragiskt för en liten klubb som Arbrå (7 medlemmar enligt sn.se).
     
  14. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    Undrar om ELTn helt enkelt förstördes i branden innan planet ens började efterlysas som försvunnet?
     
  15. JonnyS

    JonnyS Ny medlem

    Transpondern visar väl höjden med standardtryck som referens?
    Vad var det för QNH och temperatur den aktuella dagen? Nån kanske vill dänga upp sin navskiva och räkna ut vad han flög på för höjd.
     
  16. Mikael

    Mikael Medlem

    Man kan nog kallt räkna med att den redovisade höjden är kompenserad för QNH.

    \Mikael
     
  17. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    Enligt texten hos Sjöfartsverket rapporterade piloten passage av Bogsta, men haveriplatsen ligger ju 5-6 NM norr därom. Kan han ha varit vilse och rapporterat för tidigt? Jag har själv flugit mot Bogsta (i dagsljus) och det är inte helt lätt att se vilken sjö som är vilken när man åker över Sörmland. Och i mörker...
     
  18. Anders Lidén

    Anders Lidén Aktiv medlem

    METAR ESKN 161550Z 22008KT 9999 BKN044 08/07 Q1016

    Inte många fot att räkna på...
     
Laddar...

Dela sidan