Färgblind men vill bli pilot.

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av Jullerom, 1 Januari 2013.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 12 medlemmar.
  1. Jullerom

    Jullerom Ny medlem

    Tjeenare flygfyren! Jag är en kille på 15år och vill bli pilot, det dystra är att jag är färgblind. Hur är det egentligen finns det nått man kan göra? Skulle vara bra om dem som kan skulle kunna svara och inte ogiltiga/dåliga svar. Jag vill inte vara kräsen men jag vill gärna ha bra svar. Tack så mycket i förväg. Med vänlig hälsning, Julius.
     
  2. sobjerke

    sobjerke Aktiv medlem

    Det spørs litt hva du mener med å bli pilot. Jeg vet at du kan få Medical class 2 og PPL-A med fargeblindhet, for det har jeg selv med rød/grønn fargeblindhet. En slik medical vil ha en begrensning "VCL Valid by dag only", noe som betyr at du ikke kan ta natt-utsjekk (NQ, VFR natt)

    Jeg tror ikke du med fargeblindhet vil få en Medical class 1, som kreves for komersiell flyving, men jeg har ikke sjekket ut dette veldig nøye da det uansett ikke har vært aktuelt for meg.
     
  3. DanielW

    DanielW Medlem

    Jag kan inte de medicinska termerna, men "färgosäkerhet" och färgblindhet gör viss skillnad.

    Som färgblind kan man inte, som ovanstående skriver, erhålla ett medical class 1 som krävs för CPL.

    I ditt fall, om det inte handlar om färgblindhet, så föreslår jag att du ringer Johan(011-18 86 19) eller Anette som arbetar med flygmedicin(011-18 86 19)

    Mvh/Daniel Wastesson
     
  4. lundin018

    lundin018 Medlem

    Lånar tråden lite, ang ämnet färgblind. Jag håller på och ta ppl och på mitt medicin intyg står det (bara dagtid) alltså är mörker uteslutet. Men hur är det med instrument?
    Och varför får man endast flyga dag tid, beroende på utrustningen i flygplanet eller på flygplatserna?
     
  5. Lennart

    Lennart Välkänd medlem

    Hej Lundin 018.
    Om det står endast dagtid under anmärkningar på ditt medical så borde du vara medveten om varför? Måste ju vara nåt synfel som du visat dig ha? Vet du inte varför det står "endast dagtid" så måste du fråga din flygläkare vad det beror på! I mitt Medical står inget sådant.. Om du inte får flyga på natten så har jag väldigt svårt att tro att du kan ta instrument rating? Dessutom krävs det väl Medical klass 1 för IR? Eller är det bara vid CPL, ATPL?
     
  6. lundin018

    lundin018 Medlem

    Ursäkta missa skriva det. Jag har defekt färgseende och därav får jag endast flyga dagtid, dock så hade jag en undran vad det beror på, urskilja färgade lampor i planet lr på flygplatsen.. Måste ju finnas något grundligt skäl till detta. Ang IR kändes det som en bra tilläggs behörighet för att utöka bl.a. Säkerheten. Har ej kommit så långt ser jag är mer insatt i det men kan mycket väl vara som du skriver ang IR.
     
  7. Lennart

    Lennart Välkänd medlem

    Hittade detta i LFS 2008:2
    JAR-FCL 3.345
    Färgsinne
    a) Normalt färgsinne definieras som förmågan att klara Ishiaras test eller Nagels anomaloskop som en normal trikromat (se punkt 1 i tillägg 14 till kapitel C).
    b) En sökande ska ha normalt färgsinne eller vara färgsäker. Sökande som inte klarar Ishiaras test kan bedömas vara färgsäker om de klarar specialtest som utförs enligt metoder som är godtagbara för AMS (anomaloskopi eller lanternprov) (se punkt 2 i tillägg 14 till kapitel C).
    c) En sökande som inte klarar de godtagbara färgsinnestesterna ska anses vara icke färgsäker och bedömas vara olämplig.
    d) En icke färgsäker sökande kan av AMS bedömas vara lämplig att flyga enbart under dager.

    Såg även att inträdeskravet på IR utbildningarna var att man redan har PPL samt NQ (night qualification)
    Du kommer att få flyga många långa härliga sommarkvällar och många fina kalla vinterdagar på ditt PPL i alla fall så deppa inte ihop över detta...

    Jag har också funderat på IR men såg nu att kravet där var Medical klass 2 men med tillägget av en speciell hörsel undersökning.. Eftersom jag har ett hörselfel på mitt ena öra så går väl det lika dåligt för mig att ta IR utbildningen... :(
     
  8. stellann

    stellann Aktiv medlem

    färg

    Jag kan tillägga till ovanstående att jag har PPL med både IR och NQ trots att jag inte klarar "prickbilderna" ("röd-grön-färgblind"). Jag levde länge i tron att detta skulle omöjliggöra flygcert. Sen fick jag reda på att man (åtminstone när jag tog certet) kunde göra ett lanterntest på Karolinska och passera i alla fall, vilket jag gjorde. Jag har alltså inga som helst begränsningar på grund av detta. Som någon tidigare påpekat här så är alltså färgblindhet inte 0 eller 1. Däremot blir det nog svårt att få ett klass1-medical. Du måste reda ut vad du har för typ av "färgblindhet" för att veta mera säkert vad som gäller för just dig.
     
  9. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Sidospår angående hörsel. Om man bara är ute efter PPL så känns det inte helt omöjligt att få dispens för för både syn och hörselproblem. Läste förut om Johan med sitt hörselproblem som han fick dispens för (CPL).

    http://www.hrf.se/upload/29438/WFH_pressinformation.pdf

    Jonas
     
  10. lundin018

    lundin018 Medlem

    Tack för alla svar, ska kontakta Karolinska för närmare utredning, skulle ju vara guld om man skulle slippa dessa begränsningar, men vilket som så är jag nöjd. Hade till en början oxå fått fört mig att det ej gick att ta cert som färgblind, och blev väldigt positiv när jag insåg att det inte stämmer.
     
  11. possum

    possum Ny medlem

    Det beror ju också på hur trådskaparen fått sin diagnos. När jag gick på mellanstadiet fick jag några illa bleka färgprickar framslängda framför mig, svarade fel på någon och fick höra att jag hade "defekt färgseende". När jag sedan mönstrade fick jag förmodligen en fräschare uppsättning färgkartor för då gick det bara bra, samma sak på min initial för class 1 samt efterföljande förnyelser.

    Eg står det i förutsättnignarna för ishiharas test (färgprickarna) att det ska vara en viss belysning, visst avstånd och plattorna ska förvaras mörkt. En del flygläkare verkar slarva med detta och jag har vid något tillfälle behövt be om bättre ljus för att kunna uttyda någon illa blekt siffra men de brukar var rätt medgörliga. Ska sanningen fram så lär man ju sig de mer eller mindre utantill efter några år då det bara finns ett begränsat antal ;)
     
  12. stellann

    stellann Aktiv medlem

  13. sobjerke

    sobjerke Aktiv medlem

    For oss som har en eller annen form for dårlig fargesyn og vil fly IR, så finnes det håp i det nye regelverket som kommer i forbindelse med at JAR-sertifikater erstattes med EASA-sertfikater.

    Slik det ser ut nå, så vil det komme en enroute IR ("IR light") som vil gi rett til å fly IR underveis, mens avgang og landing skal skje VFR. En vil altså ikke med denne rettigheten kunne fly en IR-approach. I følge den siste jeg leste om dette, så vil den være gyldig om natten med NQ, mens uten NQ vil du kunne fly IR enroute i dagslys.

    For de som er insterresert, finnes en artikkel om emnet her:
    http://www.flynytt.no/nyheter_reader/items/nye-instrumentrettigheter-enda-mer-tilgjengelig.html
     
  14. Adam

    Adam Aktiv medlem

    Den förklaring jag hört är att man behöver kunna se tornets ljussignaler (grön, röd) vid landning med radiobortfall på kontrollerad flygplats. Risk dock för att det är hörsägen, någon mer insatt kanske kan förklara mer grundligt?
     
  15. possum

    possum Ny medlem

    PAPI är ju också en pryl man gärna vill kunna se. Visst, i mörker är det väl få som tar fel men ligger grynings/skyminngsljuset på kan det vara nog så svårt för vissa.
     
  16. lundin018

    lundin018 Medlem

    Nu är det väl samma medical även för kommersiell helikopterpilot. Men lika så där undrar jag varför man begränsas när man är färgblind
     
  17. BengtB

    BengtB Ny medlem

    Defekt färgseende är inget hinder för att ta Instrument bevis.
     
  18. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Jag vet inte längre vad som är "samma" medical i den här diskussionen... Men för klass 1 (som alla kommersiella piloter måste ha) krävs att man är "färgsäker", dvs man behöver inte ha normalt färgseende, men man måste kunna skilja på rött, grönt, blått, gult och vitt. För klass 2 (som privatflygare har) behöver man inte vara "färgsäker", men är man inte det så begränsas certifikatet till dagtid -- men utan andra begränsningar, man kan t.ex. ha ett IR som då bara gäller dagtid. Se part-MED MED.B.075 med AMC1 och AMC2.
     
Laddar...

Dela sidan