Från PPL till IR

Diskussion i 'Instrumentflygning' startad av Lennart, 17 Januari 2013.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 16 medlemmar.
  1. Lennart

    Lennart Välkänd medlem

    Jag har nyss (Juli 2012) gjort färdigt min teoriutbildning för PPL hos ksab pilotschool .
    I september flög jag upp i gävle och tog genast mitt NQ.
    Jag har nu en total flygtid på ca 80 tim. (Flög upp vid 53tim).
    Jag har tittat på upplägget för IR utbildningen och ser då att man ska läsa samma ämnen en gång till.
    Min fundering är då om teorin för IR är en fördjupning inom alla områden?
    Någon som kan berätta mer? Vore eländigt om jag kan tillgodogöra mig något från utbildningen jag nyss gått igenom men att det visar sig att tiden för det har runnit ut då.
    Har tittat på Linköpings flygklubbs utbildning som tilltalar mig eftersom jag bor i södra Norrland.
    Kanske någon kan tipsa om någon annan som kan hjälpa mig?
    Jag måste lösa detta utanför arbetstid. Eller med intensiv utbildning.
     
  2. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Hej!

    Teorin är en fördjupning av vissa ämnen du läst. Ganska mycket att lära in, ca 45% av Trafikflygareteorin/ATPL. Motsvarar lite mindre än 1 termins högskolestudier. ATPL är väl ca 2 terminer.

    Det är nog ganska bra om du har grejerna färskt men du kommer nog inte känna att det är tradigt att gå igenom grejerna, för det blir mycket nytt och på en annan nivå. Dock så tycker jag att ATPL böckerna är mycket bättre KSABs så det är en tröst :)

    Jag läste teorin vid flygteoriskolan. Jag tror kursen börjar i december varje år så du kanske missade den sista omgången.

    Linköping finns även som du sa.

    Sen finns även kurs i Skåne. Dock lite långt för dig.


    Här är några trådar som kan vara intressanta:




    Om du kan vänta så kommer snart en enklare form av IR, Enroute IR (EIR) som inte kräver samma teorikunskaper. Med den får man flyga IFR enroute men inte göra approacher. Den kommer väl inom ett år tror jag?

    Lycka till

    Jonas
     
    • Gillar Gillar x 1
  3. Mats82

    Mats82 Ny medlem

    Var hittar man vilken typ av medical som krävs för IR? Lyckas inte hitta rätt på transportstyrelsen..
    Är det 2 eller 1?
     
  4. Lennart

    Lennart Välkänd medlem

    Tack för ditt svar.
    Det var ungefär som jag förstod.
    Ska titta på dom olika alternativen.
    En annan fundering jag har är val av flygplats.
    Kan man starta VFR från en flygplats utan ATC och byta till IFR on route? Senare ändra till VFR igen kanske?
    Förstår att väder minima för start och landning i så fall är samma som VFR och att destinationen måste ha VMC eller ha ATC eller ATIS?
    Anledningen till frågan är att jag bor mycket närmare ett klubb fält (ESUM) än ESSK Gävle som har ATIS med ILS approach.
    Bara försöker förstå hur mycket jag kan använda mitt eventuella IR.
     
  5. Lennart

    Lennart Välkänd medlem

    Som jag förstår är det Medical klass 2 men med tillägg för ett noggrannare hörselprov.
     
  6. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Finns det någonstans där man kan läsa mer om Enroute IR och vilka möjligheter det kommer att erbjuda om det blir verklighet?
     
  7. Mats82

    Mats82 Ny medlem

    Tack för svaret, vet du var man finner detta?
     
  8. Lennart

    Lennart Välkänd medlem

    • Gillar Gillar x 1
  9. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Hej,

    Hörselprov och klass 2 gäller.

    Du kan ju ha en färdplan som är VFR-VFR, VFR-IFR, IFR-IFR eller IFR-VFR. Men specificerar i enroutedelen färdplanen var man byter flygregler mm.

    Vill du flyga VFR-IFR-VFR (enroute IFR) så finns nog inget formellt sätt att skicka in den elektroniskt? Teoretisk borde det väl gå med VFR-VFR? Med tanke på nya enroute-IR som kommer så borde det gå.... Dock har jag bara gjort det via telefon. Den gången jag gjorde det så var det en IFR flygplats där tornet var stängt (så det kan var därför?). Dock hade jag en alternativ IFR-flygplats som var öppen. Jag vet inte hur valideringen hos Eurocontrol fungerar, kommer inte ihåg om den validerar vilken typ av flygplats man flyger till...vilket skulle kunna leda till en reject...

    Om jag minns rätt så får du starta med IFR minima även på en VFR flygplats? Dock vid landing IFR måste det vara en godkänd IFR flygplats som är öppen (bemannat).

    Det finns säkert fler som kan något om detta. Jag börjar redan känna mig rostig, speciellt när det gäller regler som man inte behövt använda sig av.

    Jonas
     
  10. Lennart

    Lennart Välkänd medlem

    Innan jag tog mitt PPL så hade jag ju en tro att kunna flyga till våran stuga i Trondheim men nu i efterhand så inser jag ju att det nästan är omöjligt att ta sig både dit och hem VFR. Allt för stor risk att klubbkärran blir kvar i Norge då. Ska bli intressant att läsa mer om IR light framöver. Dock gillar jag inte begränsningar så vi får väl se... :)
     
  11. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Vet faktiskt inte, jag har bara hört i olika forum samt via rykte från någon flyglärare att den kommer med de nya reglerna tillsammans med tex LAPL. Har tex hört att det är ca 100h teori varav 10h måste ske i klassrum.

    Jonas
     
  12. Lennart

    Lennart Välkänd medlem

    • Gillar Gillar x 3
  13. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    Intressant. Jag hade ingen aning om att detta var på gång
     
  14. Lennart

    Lennart Välkänd medlem

    Läste vad jag själv skrivit och bet mig själv i tungan. Det kändes som jag skrivit att jag inte gillar regler... Det är regler och begränsningar som håller oss vid liv.!!!! Borde skrivit att jag inte gillar begränsade utbildningar.. Kunskap är lätt att bära och är ytterligare ett sätt att hålla oss vid liv när det kör ihop sig.!!!!!! Men något måste till för att inte det privata flyget ska försvinna....
     
  15. litens

    litens Aktiv medlem

    Man skall inte överskatta IR, slutförde nyligen själv mitt IR och det känns nästan overkligt! Men om man kan välja sina tillfällen så fungerar VFR mkt bra! Skall man flyga till okontrollerade flygplatser i bergig terräng kan det vara så att det går att flyga VFR men inte IFR för man kan inte komma ned IFR. Moln kan vara fylld med berg och därför är det bäst att hålla sig utanför molnen om man är i bergig terräng.

    Jag läste på flygteoriskolan, mkt bra utbildning. Om jag bodde norröver skulle jag ta ett år för teori, gå i skolan på flygteoriskolan 2x2 veckor. Plugga, plugga plugga hemma under ett år (det tog mig ett år, för det är väldigt svårt) sedan flyga intensivt tex 2 x 2 veckor på lämplig skola tex Airways i Västerås där jag tog mitt IR. Då har du sedan ditt IR att njuta av resten av livet:)

    Gällande Lennarts fundering om IR teorin så är det inte en fördjupning av PPL det är en total djupdykning i allt, det är oerhört detaljerat, nästan "nördrigt" och jag tvivlade många gånger å att det skulle gå, fick plugga många hundra timmar utöver lektionerna, varje ämne är som att man tagit ett gäng professorer i ämnet och låtit dem gå loss helt om vad en IR pilot måste kunna om deras ämne, blir matt av att tänka på alla detaljer jag lärt mig om allt. Det var faktiskt ett litet helvete att kombinera med heltidsarbete men det gick och nu känns det som att jag bestigit Mount Everest!
     
    • Gillar Gillar x 2
  16. Lennart

    Lennart Välkänd medlem

    Huga.. Det lät inget vidare.. Jag som är så stolt över mitt PPL NQ.. Tyckte det var svettigt jag!!! Men nu har även du bevisat att med tid och ännu mera tid och en ruskigt stor portion med jävlar anamma så kan man göra det omöjliga möjligt!!! Grattis till ditt IR.!!!! Bra jobbat.!!!!!
     
    • Gillar Gillar x 1
  17. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Blir otroligt inspirerad när jag läser detta att själv sätta igång med IR-utbildning. Om jag känner mig själv rätt så kan jag nog inte hålla mig från det i slutändan. Känns som att jag bara ska ha det. Både för att det är bra att ha i olika situationer men även för att det verkar vara en riktigt rolig utmaning :)
     
    • Håller med Håller med x 1
  18. Lennart

    Lennart Välkänd medlem

    Det är mera frågan om "när" man ska göra det.. Inte "om" man ska göra det.!!!!
    Inte kan man väl nöja sig efter halva resan?? :D
     
    • Gillar Gillar x 1
  19. litens

    litens Aktiv medlem

    IR är ett stort kostsamt projekt både i pengar och tid men även en endast gymnasieutbildad kille med mediokra mattekunskaper som mig kan uppenbarligen ta sig från 0 av allt inom IR till fixad multiengine IR skilltest 14 månder senare. (plus ME rating på DA42 och inflygning på Seneca) utan att tappa någon kund på firman och flickvännen är också i gott behåll. Det man får försaka är allt annat förutom det man måste gör på jobbet och fritiden, inget läsande av flygtidningar, dagdrömmande, hängande på forum osv.

    Det är många hundra timmars jobb, räknade ut att jag nog lagt 200 till 250tim på flygdelen, en månad i skolbänk och minst 350 tim på övrigt plugg. 1-2 tim per kväll och 5-6 tim per helg.
     
    • Gillar Gillar x 1
  20. Lennart

    Lennart Välkänd medlem

    Med andra ord är det kört för mig!!! Och dig också för den delen Fredrik!!! :D
     
    • Gillar Gillar x 1

Dela sidan