Samlingstråd för den nya behörigheten "Enroute IR"

Diskussion i 'Instrumentflygning' startad av Fredrik, 22 Januari 2013.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 16 medlemmar.
  1. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    I den här tråden tänkte jag att vi samlar diskussionerna kring den eventuellt kommande nya behörigheten "Enroute IR" som medger flygning IFR/IMC på sträckan mellan två resmål. Idén till tråden kommer från ett annat inlägg i tråden "Från PPL till IR" där det framkom att en ny behörighet är på väg om en inte alltför avlägsen framtid. Den här behörigheten är under framtagning och är en sorts lightvariant av den nuvarande IR-behörigheten. Den kommer även att vara ett steg på vägen mot en fullvärdig IR-behörighet.

    Utdrag från sammanfattningen i NPA 2011-16 @ easa.europa.eu:
    "With this NPA the Agency is proposing some key changes in comparison to the provisions of Part-FCL in order to establish more proportionate rules for PPL holders.

    With the proposed Implementing Rules and AMCs for the EIR a new entry level of instrument training and experience will be introduced. Compared with the existing IR as foreseen in Part-FCL the EIR requires less training, though nevertheless slightly more detailed flight training than for the Basic Instrument Flight Module of the IR (according to Part-FCL). As the EIR focuses mainly on the en-route part of an IFR flight, the future EIR holder should be enabled to fly safely under Instrument Flight Rules (IFR) and in Instrument Meteorological Conditions (IMC) in the en-route phase of flight. The rating will not only allow the holder to get used to the en-route IFR procedures and to cope with unforeseen deteriorating weather conditions, but will also be a module to be credited for the full IR using the new modular route proposed.

    The ‘competency-based’ modular IR will address the need for a more accessible route to obtaining the full IR for PPL holders as requested by stakeholders. Some key elements of this proposal are a significantly reduced theoretical knowledge (TK) syllabus focussing only on those items related to the PPL or Commercial Pilot Licence (CPL) and a different level of TK examinations. Moreover, the competency-based IR includes a pre-entry course assessment to evaluate prior instrument experience (e.g. as an EIR holder) as well as the option for flight training with an instrument instructor outside of an Approved Training Organisation (ATO) before commencing the final training course at an ATO.

    This new rating therefore clearly establishes a more accessible route for general aviation PPL and CPL holders to obtain an IR. By reducing the costs for obtaining an IR it is expected that more European pilots will acquire such a rating and thus the skill base will widened thereby creating positive safety and economic impacts. A high uniform level of safety is ensured by requiring the applicants to pass exactly the same skill test as established already for the IR in Part-FCL.

    The third element, a cloud flying rating for sailplane pilots, already exists in a few Member States. Based on these national regulations and the group’s proposals, the Agency has developed Implementing Rules and AMCs and proposes an EU cloud flying rating for sailplane pilots. This rating would allow them to enter clouds taking into account the airspace structure and the required minima in different airspace categories and the relevant Air Traffic Control (ATC) procedures.

    By introducing a harmonised cloud flying rating, the Agency expects positive economic and safety impacts across the EASA Member States."
    Informationskällor:
    Spontant tycker jag att det här låter väldigt intressant om det blir verklighet. Det innebär att man kan utbilda sig i flera steg och känna sig för hur långt man vill/behöver gå för de behov man har.

    Vad tycker du om detta förslag? På vilket sätt skulle en sådan här behörighet förändra dina flygvanor? Har du ytterligare information i ämnet?

    Dela då gärna med dig av dina tankar och funderingar i den här tråden, så kan vi tillsammans bli klokare om hur det här kommer att påverka vår framtida flygning!
     
  2. cumulus

    cumulus Medlem

    Förstår jag det rätt att en pilot med PPL och ratingen EIR kommer vara begränsad till att endast flyga under IMC just när man är enroute. Inte start och landning?
     
  3. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Jag har tolkat det som att vissa minimivärden måste råda på start- och målflygplatsen för att få flyga enligt EIR. Sen har jag för mig att denna behörighet endast gäller dager, ej mörker.
     
  4. cumulus

    cumulus Medlem

    Ok! Personligen föredrar jag vanlig "obegränsad" IR, eller vad man ska kalla det. Men om man ser det här som ett sätt att sänka tröskeln för folk att börja med instrumentflygning så är det ju ingen dum idé! Speciellt om det just innebär att man kan utbilda sig i etapper till full IR och på så sätt göra det billigare.
     
  5. Lennart

    Lennart Välkänd medlem

    Om den blir påbyggbar så är det ju kanon.. Annars är det ju lite pengarna i sjön om man vill gå längre..
     
  6. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Som jag har uppfattat det hela så kommer man att kunna bygga på i flera olika steg mot en fullvärdig IR-behörighet.
     
  7. cumulus

    cumulus Medlem

    Skulle det vara möjligt att göra tex en ILS-approach fast med högre miniman än normalt om man har en EIR? Och hur blir det med flygning till fält som inte alls har instrumentinflygningsprocedurer, som ofta är fallet när det gäller privatflygning?
     
  8. Knorren

    Knorren Medlem

    Inga approacher i EIR som jag förstår, därför ska det vara VMC vid start- och målflygplats.
    I princip lika regler som On Top flygning förutom att man får flyga i IMC på sträckan (enroute)
     
  9. Lennart

    Lennart Välkänd medlem

    Undrar hur och var man får gå in i moln?
     
  10. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    +1

    Det står säkert något om det i de informationskällor som jag hänvisade till i huvudinlägget.
     
    • Gillar Gillar x 1
  11. Lennart

    Lennart Välkänd medlem

    Sant!!:rolleyes:

    If the aerodromes associated with the proposed flight include departure and/or arrival procedures which require compliance with IFR, a VFR departure and/or arrival will instead need to be planned, together with points at which the flight rules will change from VFR to IFR and vice versa. Convenient waypoints may not always exist at which this can be achieved, so EIR holders may need to create their own (e.g.by using place/bearing/distance definitions) and to include them in the ATC flight plan.
     
  12. Bodd

    Bodd Medlem

    Helt klart ett steg i rätt riktning och myckett fördelaktigt för den som vill vidareutbilda sig till ett fult IR.
    Den största fördelen med att flyga Enroute IFR är den smidigare hanteringen och hjälpen från ATC och den smidigare navigeringen. Du behöver inte bry dig om sektorgränser, påkalla frekvensbyten eller oroa dig för separationer mm. Det sköter ATC om.

    Men man ska inte lura sig till att tro att detta kommer att radikalt förändra ens flygande. Det innebär egentligen bara att man flyger på precis samma sätt som när man som nuvarande IFR-pilot flyger en sträcka där man antingen påbörjar eller avslutar VFR. Det är dock inte så enkelt som man gärna vill tro. Jag flög ganska mycket IFR till VFR och VFR till IFR i samband med flygning mellan gräsfält och större flygplats ett tag. Det paradoxala var dock att när vädret var "lite sämre" så var jag tvungen att flyga VFR hela vägen!!

    Det blir lite felaktigt att påstå att man behöver endast "VMC" på start och landningsplats. I själva verket behöver man betydligt bättre väder än så. Eftersom man måste ha sin övergångspunkt på en höjd som ligger över det aktuella MSA't så behöver du ha betydligt bättre väder än när du flyger vanlig VFR. Nu krävs generellt 1000 fot över det högsta hindret inom aktuellt område vilket i praktiken med dagens alla master och vindkraftverk mm blir ca 2000-3500 fot MSL i södra/mellersta Sverige. Kika på IFR-kartorna så ser ni MSA't tydligt där ditt flygfält ligger. Eller titta på en IFR-plåt i övre högra hörnet om det är en instrumentflygplats. Detta är i princip ditt operativa väderminima om det inte är såpass spridda moln att du säkert kan genom gluggarna. Där jag själv flyger hamnar jag på ca 2700 fot ÖVER MARKEN och fortfarande i kontrollerad luft. Sen blir frågan vad planeringsminimat blir för destination & alternativ med denna rating - kanske 1000 fot högre eller liknande?
    Det är med andra ord en "vackert-väder-IFR".

    Ett annat problem med IFR-flygning med enmotorplan under sommartid är alla större cumulusmoln. Om man inte flyger antingen över topparna eller under molnbasen så blir det en fasligt obekväm flygtur. Såvida du inte radiospammar ATC med begäran om nya headingar för att undvika dem. Och då går ju själva poängen med att flyga IFR bort.
     
    • Gillar Gillar x 1
  13. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Tack för ett intressant inlägg i diskussionen!
    Det är väl just denna del som gör det hela lite mer "komplicerat" och som man kanske tänker på i sammanhanget?
     
    • Håller med Håller med x 1
  14. litens

    litens Aktiv medlem

    Någon som vet hur detta regelverk framskrider?
    Tycker det borde komma på plats så snart som möjligt, möjligheten att flyga i moln underlättar så otroligt för sträckflygning och man vågar ge sig iväg med tjejen eller kompisar för man vet att man med stor sannolikhet kommer hem i alla fall samma dag som planerat.

    Tycker det låter som ett ypperligt regelverk, lite förenklat och högre väderkrav men ändå något helt annat än ren VFR, detta är precis vad GA behöver, särskilt i Sverige där vi ofta har ganska ruttet väder.
     
    • Gillar Gillar x 1
  15. Lennart

    Lennart Välkänd medlem

    Någon som hört något nytt? Deadline närmar sig till det ska köras igång!
     
  16. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    • Gillar Gillar x 1
  17. joma

    joma Medlem

    Detta låter riktigt intressant. För mig har det varit ett för stort setg att gå direkt på full IR. Kommer det steg är det riktigt kul. Oavsett väderminima osv som nämns ovan, så är det ett sätt att utveckla sig själv inom flyget.
    Om jag förstått det rätt finns detta redan i t.ex. England.(kanske till och med så att det är därifrån förslaget kommer?)
     
  18. Zaphood

    Zaphood Ny medlem

    Hej!

    Det ser ut som att EIR nu är klart. Mer info på: http://www.aopa.se/Aktuellt.htm#irenroute
    Letade efter info om någon flygskola erbjuder utbildningen men inte hittat något.

    Mvh
    Martin Stomberg
     
  19. Staffan

    Staffan Aktiv medlem


    Flygteoriskolan la för en tid sen ut info på facebook att dom startar EIR-teoriutbildning, men det står inget på deras hemsidan. Men kolla FB, man kan visst anmäla intresse.

    https://www.facebook.com/FlygteoriskolanBarkarbyAb
     
  20. Cascada

    Cascada Ny medlem

    • Gillar Gillar x 1
Laddar...

Dela sidan