Att välja rätt flygplan!!

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av Lennart, 20 Februari 2013.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 14 medlemmar.
  1. Lennart

    Lennart Välkänd medlem

    Jag har skickat mail till säljaren så vi får se om jag får svar ang prestanda och motorns och växellådans TBO..
     
  2. Lennart

    Lennart Välkänd medlem

    Här är svar som jag kopierar in från två mail jag fått.

    1,7 engine, it has 500 hours, fly regulary, CAMO operated All AD done and
    Airworthy. All logs form factory. Usefull load 695 lbs, 400 lbs with full
    tanks (9,5 hours fuel), price fix, no offer please.


    With full load it need 347 meter ground roll in no wind conditions, 300 meter if has 12 knot headwind. 15 meter obtacle clerance is 671 meter in no wind. You need minimum 600 meter grass runway. Amasingly it perform like the 160 Hp Warrior in sealevel. I not kidding, because the propeller so good, I think. It can climb to 17.000feet! I has flown a lot in FL120 and it climbig very well until FL120, because the turbo system.

    Please do not hesistate to ask more info.


    TBO is 1000 hours, gearbox need 300 hours inspection by TAE, so every 300 hours must send it to TAE and they inspect it for 2500EUR. Attached a Exel. Please see it carefully. It help estimate the cost of maitenance. Bad news it has some low hours parts inspection cost, good news you have a very good engine wich runing like your diesel car. No magneto problems, no oil comsuption, engine is nice like new.

    I can deliver to Sweden very easily, because I can fly to midle of Sweden withouth landing, plane has Autopilot and comfortable seats.Do you pay the 60EUR/hours cost of flying if you not will buy the plane? If you buy you have no cost for ferry.
     
  3. Larscho

    Larscho Moderator

    Intressant detta med att köpa och äga flygplan, ska också köpa mig ett någon gång framöver. Dock inte efter samma specifikationer.
    Men det låter definitivt som du skulle må bra av en Cessna 182. Den tror jag skulle göra jobbet bra och det är en lätt maskin att flyga.
    Någon nämnde SMA-dieseln som de har i Umeå och jag tänkte säga exakt detsamma, dock vet jag inget om underhållskostnaden för den.
    För att undvika oväntade kostnader så bör du ha fasta ställ och ingen turbo som kan balla ur.
    Jag vet inte heller vad motorn kostar om du skulle få tag på en billig begagnad 182a som du vill sätta motorn i.

    Det har pratats om PA-32 och då vill jag slå ett slag för Beech Bonanza, det verkar vara en mycket trevlig resekärra och den pinnar på i 150 knop på ca 45-50 l/h om jag inte minns fel. De behöver inte kosta så mycket mer än en PA-32.

    Lycka till med ditt letande!
     
    • Gillar Gillar x 1
  4. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Lennart, fick du veta nåt mer o prestanda (farter) och övriga kostnader för diesel pipern? Vad kostar det att byta motor sen? Typ om 5 år om du flyger flitigt?
     
  5. Lennart

    Lennart Välkänd medlem

    Fick en excel fil som jag lägger ut senare i kväll när jag har hittat datorn. Kan inte på telefonen?
    Men det lutar mer mot en 182:a eller nåt sånt.. Bantning är svårt!! ;)
     
    • Håller med Håller med x 1
  6. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

  7. Lennart

    Lennart Välkänd medlem

  8. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Tror han har en lätt begagnad för 700-800... Finns på pilotmagazinet oxå..
     
    • Gillar Gillar x 1
  9. Lennart

    Lennart Välkänd medlem

    Här är excel filen jag fick från dom ang kostnader.. gick inte att ladda upp xls filer så jag fick zippa den....
     

    Bifogade filer:

    • Gillar Gillar x 1
  10. Babar

    Babar Ny medlem

    Fick följande priser på kostnader på en DA40 TDI 2.0. En andel till salu på en kärra i min hemmaklubb.
    Motor 200:-/h
    Växellåda 100:-/h
    Prop 30:-/h
    Service ca 100:-/h
    Bränsle 20l /h

    Fasta kostnader 70000:-/år (för hela flygplanet alltså)

    Och så din finansiering förstås!
     
  11. litens

    litens Aktiv medlem

    Man skall inte räkna allt för noga, oavsett vad man väljer kommer det kosta en del och prio 1 är hitta ett välskött flygplan som man gillar.

    Är det 4 pers och 500nm som gäller så finns det få maskiner med mindre än 200hp som gör det bra.

    Vill du ha en C182 så gör den dig mycket lyckligare för en DA40 lastar 200kg mindre och har relativt trötta startprestanda.

    Underskatta inte att det är roligt med stor motor, det är gött att dra på och man känner att flygplanet verkligen vill flyga!

    Det fina med en stark gammal maskin är att inköpspriserna är låga då de drar mer, men om man som privatare flyger 30-50 tim per år spelar det inte så enormt stor roll om det drar 10-15 lit mer i timmen. 50 tim x 15 lit x 22kr = 16 500kr mer per år i bränsle och man får så mycket mer lyftkapacitet!

    Har man en normal bra lön skulle jag säga att man gör bäst i att hålla sig till x-klass eller delägarskap.
     
    • Gillar Gillar x 2
  12. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Vettigt inlägg !
     
    • Håller med Håller med x 1
  13. Lennart

    Lennart Välkänd medlem

  14. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Fräsch och billig VFR maskin. Sätt in en begagnad Garmin 430, DME och ADF så har den en hyfsad IFR utrustning.. Finns mycket på eBay. Max 100K kr till kanske? Bra att den har Mode-S om man ska flyga söderut :)
     
  15. Lennart

    Lennart Välkänd medlem

    Den kändes inte helt off.. Ser ut som en Reims men jag vet inte?? Har bett om mer info så vi får väl se..
    Hittade den igen och här är den listad som Reims. http://www.aircraft24.com/en/singleprop/reims/cessna-f182q--xi112782.htm
     
  16. stellann

    stellann Aktiv medlem

    Beträffande 182:an kan man ju dessutom grubbla över vad detta innebär:

    Now there's a new Supplemental Type Certificate (STC) that will increase the useful load of your Cessna 182P or 182Q by 150 to 160 pounds, and your ramp weight (in most cases) by 160 pounds.


    Best of all, this new STC requires no parts, no modifications, and no installation labor costs. One low initial price, and your airplane suddenly gains greater utility, value, and safety benefits.

    How did we do this? By investing in a multi-year FAA engineering, flight test, and certification program. We call the STC a Fresh Pick because no similar STC has been introduced for your airplane since it was built some 28 to 36 years ago.

    Marknadsförs hos Aircraft Spruce (kostar ca 5000 kr)
     
  17. Lennart

    Lennart Välkänd medlem

  18. litens

    litens Aktiv medlem

    Är lite partisk i detta då jag känner ägaren till FVX men jag vet hur mycket den har kostat i uppgraderingar för jag var nämligen del i en grupp som nästan köpte den när "kungen" dock la ett högre bud, så jag har synat den i sömmarna för två år sedan.

    Den engelska maskinen där är i praktiken an annan typ av flygplan än SE-FXV. Råkar vara av samma modell men den engelska är en VFR maskin utan riktig autopilot, G430, övrig IFR utrustning, stalkit eller ny lackering. Såg att propellern var från 2009, dvs om två år kostar den minst 30tkr, FXV har helt ny propp för 70tkr, dvs ett helt nya blad som torde klara många framtida 6års OH slipande.

    Tittade själv på att importera maskiner (Columbia eller Cirrus SR 22) och en omregistrering kostar ca 10-15 tkr, camo undersökning 15-30 tkr, så ren intagskostnad är minst 30tkr.

    Dessutom är FXV servad på BAM som är väl ansedda för det är skilnad på verkstad och verkstad...

    Nog om det men jag skulle önska mig en större rabbat för att välja den engelska maskinen.
     
  19. stellann

    stellann Aktiv medlem

    Beträffande STC:et : Jag tror att "producenten" av dessa STC har lagt ner kostnader för tester/prov etc för att verifiera att beräkningarna stämmer. Sen tar dom ut detta av kunderna. Det är som jag förstår det inte FAA eller Cessna som tagit initiativet och stått för det hela. (Jag kan vara ute och cykla, men vi råkade ut för denna typ av avgift när vi satte in en ny autopilot (S-Tec) i vår Cessna.)
     
  20. stellann

    stellann Aktiv medlem

    (För övrigt torde väl inte denna typ av STC gälla här i Europa?)
     
Laddar...

Dela sidan