Att välja rätt flygplan!!

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av Lennart, 20 Februari 2013.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 14 medlemmar.
  1. Lennart

    Lennart Välkänd medlem

    Sant som du säger.. Men det är inte BAM utan SAA i Borlänge som skött om den under dom senaste åren.. Jag har pratat massor med dom och vet det mesta om just FXV nu..
    Lacken är trots allt 8 år gammal.. Inredningen original... Motorn har dryga 350 tim kvar.. 1000kr tim kostar den för att lägga undan till ny motor.. Du ska veta att jag är kluven... Jag lägger hellre 300-350tusen på modern avionik än på nåt så tråkigt som motor!! Garmin 430 höjer värdet med $4000.. S-tec 30 med $2000.. Stol-kit med $3000.. Allt enligt AOPA (aircraft value ref)... Det är ganska omoderna prylar även om dom funkar kanon... Finns begagnat både på ebay och craigslist till priserna som angivits..
    Kanske det blir en RG?? Beror på hur många timmar per år jag kommer att flyga?? Jag har tid på mig att hitta "rätt" flygplan för just mig!! Ska dock provflyga FXV i helgen.. Vi får se vad som händer... :)
     
  2. Lennart

    Lennart Välkänd medlem

    Knappast... FAA räknas ju inte som tillräckligt kompetenta här.... :confused:
     
  3. litens

    litens Aktiv medlem


    Du kommer bli såld när du flyger den:), jag är ingen flygmek men det verkar vara sällan man inte kan gångtidsförlänga en motor.

    182 RG är fina men då skulle jag kanske överväga en 177 RG cardinal, då kompenserar du underhållskostnaderna av stället med lägre förbrukning och att det är en fyrcylindrig 360 motor som är lite billigare att ta hand om och byta ut.
     
  4. Lennart

    Lennart Välkänd medlem

    Jag är inte så säker på att jag blir såld?? :love: Det är aldrig bra!! hehe
    Har frågat runt lite på just dom två 177RG som är till salu på globalplanesearch och dom verkar lasta tillräckligt för vad jag behöver.. Man flyger klart snabbare och billigare än med en standard 182.. Trodde dom var snarlika 172:an i lastförmåga men så är ju inte fallet... Verkar ha skapliga kortfälts prestanda också...
    Tål ju verkligen att funderas på...
    Nån som hittat fler som jag inte sett?
     
  5. Lennart

    Lennart Välkänd medlem

    Tur att den här tråden ligger i Caféet... Känns som att man behöver en och annan kopp just nu.... :D
     
  6. kungen

    kungen Medlem

    Hoppas du gillade provflygningen idag :)
     
  7. Larscho

    Larscho Moderator

    Ja, en RG är trevligt. Men fråga dig själv om det är värt det i det extra underhåll som kommer att krävas. Det ger dig några knop men räkna lite på det också. Har du dessutom ingen tidigare erfarenhet av infällbara ställ så kan det ju hända att premien går upp en hel del, dubbelkolla med försäkringsbolaget. Lycka till och hoppas flygturen vad trevlig!
     
    • Gillar Gillar x 1
  8. Lennart

    Lennart Välkänd medlem

    Gillade allt utom sidvinden.. Jag är ännu inte komfortabel när vindstruten står rätt ut åt sidan som ett spett!! ;)
     
  9. Larscho

    Larscho Moderator

    Bara att träna, med en lärare helst då kanske. Hoppas det var trevligt ändå och att du kom något närmare ett flygplansköp! :)
     
    • Gillar Gillar x 1
  10. Lennart

    Lennart Välkänd medlem

    Min flyglärare piskade mig rätt så hårt med många sidvindsstarter och landningar men tusan vet om jag någonsin kommer att njuta av det??
    Kungens maskin flög fint trots tråkig turbulent luft.. Vi får väl se vad som händer snart?? ;)
     
  11. Larscho

    Larscho Moderator

    Jodå, när man väl får in det så är det riktigt nice att smeka ner en riktigt bra sidvindslandning. En utmaning!
     
  12. Lennart

    Lennart Välkänd medlem

    Hehe... Jo, du har rätt men vindbyar som lägger på tio knop när man är stabiliserad över tröskeln är grymt intressant!! :D
     
  13. Lennart

    Lennart Välkänd medlem

    Hittade den här 1972 182P i Portugal. Dom begärde 55000 euro men kunde ta 40000 vid en snabb affär. Ny ARC inför en försäljning. IR utrustad men med gammal garmin 150. Totalt 2300 tim. Motor 1150 tim. Sonen säljer den åt pappa som är 79 år har fått certet indraget. Samma ägare dom senaste 27 åren. Kan vara en fin maskin med lite kärlek? :)

    image.jpg image.jpg image.jpg image.jpg image.jpg
     
    • Gillar Gillar x 2
  14. Larscho

    Larscho Moderator

    ...plus att det är en roligare ferry-flight från Portugal än från Borlänge! ;)
    Den ser väldigt fin ut på bilderna!
     
  15. Lennart

    Lennart Välkänd medlem

    Haha.... Jo, det ligger nåt i det du säger....:ROFLMAO:
     
  16. micsve

    micsve Ny medlem

    Ett tips! innan man köper en äldre Cessna idag så bör man kolla upp den SID (omfattande service bulletin) som Cessna gett ut. Den kan innebära en rejäl dammsugning av plånboken har jag förstått, åtminstone om man avser operera på EASA register...FAA har ju en lite annan attityd vad gäller sådana här saker.
     
    • Håller med Håller med x 1
  17. Lennart

    Lennart Välkänd medlem

    När ska jag lära mig att lyssna på andra? Japp.. Du hade rätt!!! Nu är jag såld!!! ;)
     
    • Gillar Gillar x 1
  18. Larscho

    Larscho Moderator

    Grattis Lennart till ditt flygplansköp!!! Hoppas du får mycket fina minnen med den!
    Nu förväntar vi oss ju att vi om ett år får en bra redogörelse/kalkyl från dig av vad drift, underhåll, hangar osv har kostat så vi får en aning om vad det handlar om för priser. :)
     
    • Gillar Gillar x 2
  19. Lennart

    Lennart Välkänd medlem

    Haha... Du menar en sådan som jag också önskade att jag hade innan jag bestämde mig!!! :ROFLMAO:
     
    • Gillar Gillar x 1
    • Håller med Håller med x 1
  20. MatsSR20

    MatsSR20 Medlem

    Grattis!
     
Laddar...

Dela sidan