Vilket/vilka certifikat krävs för att få flyga typ cessna citation???

Diskussion i 'Certifikat & behörigheter' startad av Patric, 26 Juni 2013.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 10 medlemmar.
  1. Patric

    Patric Ny medlem

    hej
    jag är färsk inom detta har letat runt överallt men hittar inget hoppas att någon kan svara på min fråga
    jag undrar vad/vilka certifikat som krävs för att få flyga typ cessna citation business jet eller bombardier learjet?

    mvh Patric
     
  2. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Det borde räcka med PPL (så länge du inte får betalt och det inte rör sig om kommersiell verksamhet). Du måste förstås ha behörighet för flermotoriga jetflygplan och typbehörighet också -- och i praktiken IR-behörighet. Frågan är om man inte nästan får ett CPL på köpet om man går igenom all utbildning för de där behörigheterna... :)

    Reglerna för detta finns i EU-förordningen 1178/2011.
     
  3. frazer

    frazer Medlem

    Det beror lite på om det är enligt JAR- (Europa) eller FAR-regler.
    Men om vi pratar JAR så "krävs" det CPL med IR och ME (jag skriver "krävs" eftersom det beror på om man ska vara kapten eller styrman men även vilken typ av verksamhet det är). Förutom detta måste du ha behörighet att flyga den specifika typen (type-rating).
     
  4. Patric

    Patric Ny medlem

    Tänkte flyga planet själv! Tänkte ha det för privatbruk om man vill åka på semester med familjen eller ta planet om man har ett möte i bergen så att slipper man köra bil i 9 timmar enkel resväg.
     
  5. control

    control Välkänd medlem

    Behövs det formellt sett IR?

    Citation får väl flygas ensam... Så ett CPL med ME plus en type rating på Citation skulle jag påstå. (med EASA-regler)
     
  6. Lennart

    Lennart Välkänd medlem

    Det måste kännas totalt fel att flyga VFR med en sådan maskin. ;)
     
  7. Lennart

    Lennart Välkänd medlem

    Då måste du ha IR om du ska kunna flyga till tex Bergen. Att flyga utan IR och passa en tid är nästan omöjligt.
    Jag har följt en liknande diskussion på ett annat forum. Killen hade vunnit några millioner och skulle köpa en egen jet.
    Han insåg inte att det kostar typ en million om år att hålla en gammal jet i luften. Ej heller att den kostar minst 20000kr i timmen att flyga..
    Det visade sig vara sjukt mycket billigare att hyra en kärra och sitta bak och dricka goda drinkar.
    Om du vill veta mer om detta ska du prata med Kungen här på forumet. Han äger någon jet som han hyr ut. :)
     
  8. kungen

    kungen Medlem

    För att flyga Cessna Citation som är certifierade för single pilot så behöver du minst PPL, IR, HPA samt en type rating på den maskinen du skall flyga.
    OM maskinen är certifierad för 2-pilot system (alla över 525 serien är det) så behöver du Minst PPL, ATPL teorin, MCC och type rating.
    Lättare att då ta hela ATPL
    Bombardier är alla 2-pilot
     
  9. control

    control Välkänd medlem


    Saxar från ett svar i en annan tråd:

    Och du har exempelvis från 2007:58:

    "
    Operativ organisation
    9 § För flygning med flygplan vars högsta tillåtna startmassa överstiger 5 700 kg
    skall befälhavaren ha stöd av en operativ organisation. Den operativa organisationen
    skall godkännas av Luftfartsstyrelsen.
    För ett sådant godkännande krävs att organisationen, beroende på verksamhetens art,
    antingen baseras på tillämpliga krav i Luftfartsstyrelsens föreskrifter (LFS 2007:47) om
    bruksflyg med flygplan eller på JAR-OPS 1 (LFS 2002:78).
    "


    Och om du tittar i 2007:47 så måste du ha minst CPL...
     
  10. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Det framgår tydligt i 2007:57 att hänvisningen till 2007:47 avser krav på den operativa organisationen -- inte krav på piloterna. Att 2007:57 som handlar om bruksflyg (en kommersiell verksamhet) ställer krav på att piloterna har CPL hindrar inte en PPL från att flyga ett flyplan med MTOM större än 5700 kg när verksamheten är privatflyg.

    Men hela diskussionen är ändå lite poänglös eftersom utbildningen för att flyga en Citation/Learjet är så omfattande att enda skälet jag kan se till att en pilot utbildad på dessa flygplan inte har CPL ändå är att hen inte kan få ett class 1 medical.
     
  11. kungen

    kungen Medlem



    Jag flyger maskiner som väger mer än 5700 kg (6800kg) på PPL och kommer eventuellt att även ta en type rating på Cessna citation och denna utbildningen är inte så stor.. (men kommer även att ta min ATPL framöver)
     
  12. Adam Frisch

    Adam Frisch Aktiv medlem

    CJ4:an här i USA är ju enpilotsplan, trots att den väger 7761kg. Vet inte om samma gäller i EASA-land, men jag skulle anta det.

    [​IMG]
     
    Senast redigerad: 2 Februari 2016
    • Gillar Gillar x 2
  13. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Något off topic.... Är man intresserad av Citation och "airmanship" allmänt så är Guido Warneckes pedagogiska videos intressanta.

    Tex här får man följa med upp till FL450 under Single Pilot operation.



    Finns massor av intressanta filmer på hans Youtubekanal!
     
    • Gillar Gillar x 2
  14. Anders Lidén

    Anders Lidén Aktiv medlem

    Bump!

    Nu när både 2007:58 och 2007:47 är upphävda kan man ju uppdatera tråden med vad som gäller nu. Har nån koll på om de är ersatta med nåt i EASA-regelverket? Det är ju alltid kul att informera rätt när nån wannabe frågar...;)
     
  15. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Det är Del-NCO och del-NCC som gäller. Beträffande Citation så är det del-NCC.
     
  16. Larscho

    Larscho Moderator

    PPL, HPA, UPRT, IR, Typkurs på flygplanet.

    IR kanske man kan diskutera men jag har svårt att tro att man släpps in i simulatorn utan ett IR. Och det blir helt meningslöst att flyga ett sådant flygplan utan IR.

    Vad det gäller operativa reglerna så är det ju helt riktigt NCC och det innebär operativa manualer och en massa sånt. Blir ganska fort komplext.
     
  17. Anders Lidén

    Anders Lidén Aktiv medlem

    Ja, nu var ju frågan om nån har sett något som ersätter kraven på operativ organisation och krav på CPL (eftersom jag inte har hittat nåt). Det finns ju krav på utbildnings- och underhållsorganisationer, men de två sakerna som TSFS angav ser ju ut att sakna motsvarighet idag.

    Sen vad som är praktiskt eller inte är en annan sak.
     
  18. Larscho

    Larscho Moderator

    Ja, NCC har krav på organisation.
     
  19. Anders Lidén

    Anders Lidén Aktiv medlem

    Jag skrev att jag inte hade hittat det som ersatte TSFS i NCC. Så var i reglerna står det och vilka är kraven på en operativ organisation i NCC?
     
  20. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    EU förordning 965/2012 (med ändringar)

    Article 5 - Air operations
    [...]
    3. Operators of complex motor-powered aeroplanes and helicopters involved in non-commercial operations shall declare their capability and means to discharge their responsibilities associated with the operation of aircraft and operate the aircraft in accordance with the provisions specified in Annex III and Annex VI. Such operators when engaged in non-commercial specialised operations shall operate the aircraft in accordance with the provisions specified in Annex III and VIII instead.


    Annex III är del-ORO och Annex VI är del-NCC.

    ORO.GEN.005 Scope
    This Annex establishes requirements to be followed by an air operator conducting:
    [...]
    (d) non-commercial specialised operations with complex motor-powered aircraft.
     
Laddar...

Dela sidan