Flyga till Finland slutet av juli 2013

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av andreasvibo, 14 Juli 2013.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 6 medlemmar.
  1. andreasvibo

    andreasvibo Aktiv medlem

    Hej på er

    Jag har tänkt att flyga till Mikkeli i Finland om en vecka och har börjat planera. (Har ICAO-kartor 1:500000, har hittat vädersajt http://ilmailusaa.fi/# , VFR-sajt med landningskort https://ais.fi/ais/vfr/map.htm)

    Tänkte höra med er om det är något speciellt man bör tänka på när man flyger VFR i Finland?

    Finns det någon lista på flygklubbar med hemsidor? Finavias site innehåller bara telefonnummer och många av flygplatserna verkar sakna bränsle...

    Tack på förhand och jag återkommer nog med fler frågor de närmaste dagarna och kanske också lite rapportering under och efter resan.
     
  2. control

    control Välkänd medlem

    Förutom att det är väldigt mycket R-områden i Finland så har jag bara bra erfarenheter av att flyga där, oftast tydlig och bra engelska från ATC.
     
  3. andreasvibo

    andreasvibo Aktiv medlem

    Ok, tack. Nästa fråga då: Enligt VFR-guiden (https://ais.fi/ais/vfr/) General Information, kap. 10.2.6, så måste man ansöka om tillstånd 14 dagar i förväg för att få flyga in i Finland. Verkar konstigt. Brukar man verkligen behöva göra detta inom det lätta allmänflyget?
     
  4. control

    control Välkänd medlem

    10.2.6 gäller inte för dig som reser inom europa.... det är det vanliga, en färdplan minst 60min innan. Det är inte krångligare att åka till Finland än till Gotland :D
     
  5. andreasvibo

    andreasvibo Aktiv medlem

    Tänkte väl det :). Tack! Det var i och för sig kap 10.2.5 jag menade, skrev fel. Men då tutar jag och kör då.
     
  6. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    Min erfarenhet är att du inte får samma service av flygledningen som i Sverige. I Sverige får du så gott som alltid t.ex. " för vidare informations kontakta sweden på 123.450. I Finland är det vanligaste " du lämnar nu mitt luftrum hej då" så ha koll på freqvenser innan du åker.
     
  7. stellann

    stellann Aktiv medlem

    Håller med Jekroth om att man inte riktigt får samma service och uppföljning som här hemma. Även om man flyger IFR förväntas man hålla reda på en del gränser särskilt i närheten av militära flygplatser och områden. Man förväntas anmäla även när man passerar ur div områden. Mitt intryck är att dom ofta har sämre radartäckning och att man själv får hålla reda på frekvenser etc. I övrigt är nog servicen ganska bra, även på marken.
     
  8. andreasvibo

    andreasvibo Aktiv medlem

    Tack! Det är rätt många flygplatser som saknar bränsle enligt infon i https://ais.fi/ais/vfr/map.htm. De som har bränsle har bara 100LL undantaget EFHF Malmi som även har 91/96UL.

    Jag funderar på om de "officiella" uppgifterna i sajten ovan kanske inte innehåller allt. Känner ni till om det ändå brukar finnas bränsle på de flesta flygplatser?
     
  9. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    Behöver du verkligen 91/96 Jag flyger med Rotax motor den föredrar 91/96 så jag tankar 91/96 när det finns annars är 100 LL helt okey. Motorn tar ingen skada av några tankar 100 LL.
     
  10. andreasvibo

    andreasvibo Aktiv medlem

    Ja 100LL i undantagsfall är okej men av infon ovan att döma är det rätt glest med 100LL också. Har tyvärr en aktionstid på endast 2:45 + 45 min reserv. Nån som känner till nåt annat vad gäller tankställen?
     
  11. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Förklaringen finns i 10.2.4. Tillståndet som du måste söka 14 dagar i förväg är om du dels kommer från/skall till ett land utanför EU och dessutom inte tänker landa på / starta från på en flygplats speciellt godkänd för internationell trafik.
     
  12. andreasvibo

    andreasvibo Aktiv medlem

    Tack! Nu tänkte jag höra med er om låghöjdsprognoser. På http://www.ilmailusaa.fi kan jag få GAFOR men den är i textformat :(. Någon som känner till någon GAFOR-kod-beskrivning på internet?

    • VANTAA HELSINKI-VANTAAN LENTOASEMA

      FBFI41 EFLK 180200
      GA-FCST FOR AREAS 11/17 VALID 0312
      WX PILVISYYS ON RUNSASTA. SATEET
      YLEISTYVAT KOKO ALUEELLA JA OVAT
      LIIKKEESSA KOHTI ITAKAAKKOA.
      WINDS
      SFC 11,14,16 220-280/05-15KT
      BECMG 0709 290-340/10-22KT
      12,13,15,17 220-290/04-12KT
      2000FT 11/17 280-340/10-30KT
      5000FT 11/17 280-340/10-30KT
      0-C LEVEL FL070-100
      ICE MOD INC ABV O-LEVEL
      TURB NIL
      GAFOR EFHK 0312 BBBB 11/17 O/D RA LCA
      SHRA=


      Nu är ju textdelen i början enbart på finska tyvärr så ett bra alternativ är ju att ringa och prata med meteorologen på +358 20 708 4111.
     
  13. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Uppgifterna om vind, 0-gradersnivå, isbildning och turbulens är okomplicerade så när som på siffergrupperna (t.ex. "11,14,16"). Vad jag förstår så hänvisar de till prognosområden. Kartan som visar Finlands indelning i prognosområden hittar du i finska AIP (https://ais.fi/ais/eaip/en/index.htm) avsnitt GEN 3.5 sida 8.

    På franska Wikipedia (https://fr.wikipedia.org/wiki/GAFOR) finns en förklaring till GAFOR-koden på slutet av telegrammet. Enligt den så betyder koden att i prognosområdena 11-17 så är sikt/molnbasförhållandena bra (O) eller besvärliga (D). Det råder regn och lokala skurar. "D" betyder sikt minst 5-8 km och/eller molnbas 1000-2000 ft. "O" är bättre väder, så du har alltså planeringsminima.

    Tänk på att nordiska SWC-kartan (NSWC) som du kan få via svenska FPC-webbplatsen eller AROWEB också omfattar Finland och bl.a. visar var du har planeringsminima för VFR.

    Annars så tycker jag att det bara är att ringa upp finska meteorologen.
     
  14. sobjerke

    sobjerke Aktiv medlem

    Avgas 100LL skal det være mulig å få kjøpt i Mariehamn (EFMA), Turku (EFTU) og Helsinki, Malmi (EFHF). I følge AIP skal det også være mulig å betale med Mastercard og VISA på disse tre plassene.
     
  15. andreasvibo

    andreasvibo Aktiv medlem

    Tack. Jo jag ser i AIP vilka som har bränsle. Tänkte om ni kände till bränsle nånstans som inte står med i AIP. Fast nu har jag ringt en del ställen och kollat och har bra koll. Ett par ställen som enligt AIP sålde bränsle med Neste Air-kort visade sig t.ex. klara även vanliga Mastercard-kort och Mikkelis fallskärmshopparklubb säljer 100LL.
     
  16. andreasvibo

    andreasvibo Aktiv medlem

  17. andreasvibo

    andreasvibo Aktiv medlem

    Tack för hjälpen, allihop. Man behöver få tillstånd av Trafi. (www.trafi.fi) för att flyga UL i Finland. De säger att det är en ren formalitet. Man skannar och skickar in svenska Permit To Fly och får ett finskt dito med vändande mail.

    Här är lite bilder:
    SW Stockholm 20/6: SW Stockholm.jpg
    Norrtälje frukost 21/6: Norrtälje frukost.jpg
    NW Mariehamn FL75: NW Mariehamn FL75.jpg
    Räyskälä, Finlands segelflygcentrum: Räyskälä.jpg
    ... med egen restaurang: Räyskälä Café 26.jpg
    Härligt väder. Över Lahti: Över Lahti.jpg
    Mikkeli, EFMI: Mikkeli.jpg Mikkeli flygplats.jpg Mikkeli plan.jpg
    Framme hos Aila som serverade pannkakor med fyra sorters självplockad, hemgjord sylt :) Kvällsmat hos Aila .jpg
     
    • Gillar Gillar x 1
Laddar...

Dela sidan