Sveriges Billigaste flygplanuthyrning...

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av Simple Man, 24 September 2009.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 5 medlemmar.
  1. C42

    C42 Medlem

    Tyvärr. Är den registrerad som en UL så är den. Då hjälper det inte att du har ett PPL. Då är det maxvikten för UL som gäller. Och är den registrerad för en högre maxvikt så krävs PPL. Då kan du heller inte välja att flyga den på ett UL-cert även om den för tillfället har en startvikt som ligger under maxvikten för UL.
     
  2. Simon

    Simon Aktiv medlem

    Då kör man på PPL. Vad är problemet?
     
  3. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Ytterligare en prismodell som är intressant som Västra Gästrike Flygklubb infört. Ju mer du flyger ju billigare blir det.

    "Det nya systemet går ut på att alla är med och fördelar på de fasta kostnaderna rättvist och att den som flyger mycket inte ska behöva stå för större del av de fasta kostnaderna än den som flyger lite. Det nya systemet bidrar också till att man som pilot inte längre behöver ställa sig frågan om det det kommer vara värt att ha abonnemang det här året utan nu kan man flyga och betala därefter istället."

    (Såg även att man skaffat sig en Diesel Piper. :) )

    http://www.flygklubbenstorvik.se/wordpress/?page_id=401
     
  4. stellann

    stellann Aktiv medlem

    Intressant modell. Som vanligt väcker nya modeller den också lite frågor: Vad säger kassören om administrationen av det hela? Går det att bygga in denna modell i MWL? Om svaret på sista frågan är ja så är det nog värt att pröva. Annars vete sjutton. Olika priser för olika medlemmar skapar alltid visst merarbete, särskilt när antalet medlemmar växer. Men som sagt, debiteringen kanske går att "automatisera"?.

    En annan fundering: Är det helt självklart och mest "rättvist" att alla ska stå för lika stor andel av de fasta kostnaderna? Jag har sett argument för motsatsen: Den som utnyttjar flygplanen mycket bör också stå för en större andel av omkostnaderna. Vad bör t ex gälla för medlemmar som flyger mycket i tjänsten? Det vore intressant att höra fler åsikter i frågan.
     
  5. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Jag tänkte det samma... Har slängt iväg ett mail och frågat ;)
     
  6. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Fick svar. Ungefär svarade de så här:

    De har 3 nivåer, 0-5. 5-15. 15-> Varje pilot/medlem som går över en nivå får meddela detta till administratören
    och därefter läggs denne på den nya nivån samt krediterar dem mellanskillnaden för det dem flugit över gränsen.
    De skickade mail tlll myweblog och frågade om det gick att automatisera detta, vilket bara går för en nivå. Det skulle tyvärr inte bli någon ändring på det under detta år, förmodligen inte på ett bra tag framöver.
     
Laddar...

Dela sidan