Den STORA tråden om sjöflyg i allmänhet

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av Simon, 6 Augusti 2013.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 10 medlemmar.
  1. Simon

    Simon Aktiv medlem

    Konstaterar till min förvåning att det inte finns nån tråd där sjöflyg i allmänhet diskuteras. Måste ju finnas några som flyger sjö här även om jag gissar att det är mindre förekommande i södra halvan av landet.

    Har dragit igång med skolningen nu och planerar att vara klar på fredag och det är utan tvivel en helt ny dimension till flygningen som man inte kan få med landkärror.

    Vad har ni andra för erfarenheter kring sjöflyget?
     
  2. Göran

    Göran Medlem

    Jo, det är nog sant att de flesta sjökärror finns i norr, men jag har en SeaMax ul som jag flyger i höjd med Östergötland ! Det finns nog ett behov av att byta erfarenheter inom sjöflyget i en egen tråd.
     
  3. Simon

    Simon Aktiv medlem

  4. Göran

    Göran Medlem

    Hoppsan! Dom killarna skulle var kul att utbyta erfarenhet med!
     
  5. litens

    litens Aktiv medlem

    Min erfarenhet av sjöflyg är att det är fantastiskt att knyta ihop allt vatten med ett flygplan, har ca 45tim i eurocub.

    Det är så härligt att landa vid en sjökrog eller traska till en restaurang.

    Flera av mina bästa flygminnen är med sjöflygplan, att ta med sig brorsan och flyga upp till Siljan för att dricka kaffe hos mamma som kommer och möter med bil ger flyget en så social dimension.

    Fler borde sjöflyga, det är bättre än landflygning förutom på riktigt långa sträckor.

    Skall köpa en maskin i relativ närtid om allt går vägen, skall bli underbart att ha en sjömaskin nära hemmet trots att jag bor i Stockholm och kunna släppa allt tjafs om avsaknaden av småflygplats här och fixa med sitt eget.
     
    • Gillar Gillar x 1
  6. litens

    litens Aktiv medlem

    Med fler flygklubbar som har sjöflygplan så skulle fler uppleva det fina i att komplettera det flygfältsbaserade flyget.

    Flygfält är både småflygets "livlina" men även kvävande för det begränsar våra tankebanor i var vi kan flyga och påverkar vilken typ av flygplan som finns att tillgå.

    Våra svenska sjöar ligger där och är gratis att använda, enorma flygfält i mina ögon som ofta tar mig nära dit jag vill.

    Jag vill inte byta bort landflyget, det är super roligt med aerobatics och nyttigt för firman att vi kan flyga en snabbt firmaplan så vi måste ju ha våra flygplatser och flygfält men det finns ju inte underlag för flygfält i varje by som man hoppades på under 50talet.

    Vidare är det inte så kul att pröjsa taxi för längre sträckor.

    Att på chans dra iväg till en stad i hopp om att hitta en stor parkering eller åker där man kan landa sin CH701 eller STOL moddade Cub är lite väl mycket Cowboy för de flesta och inte i enlighet med "transis" då markägarens tillstånd krävs för landning.

    Sjöflygning är en verklighetsanpassning om man som jag ser det vill ta in flygplanet i sin vanliga fritid och i större utsträckning kombinera andra aktiviteter med flygning.

    Med landflygning blir det ofta A-A eller A-B där man kollar på fältet en kort stund och sedan flyger hem.

    Min erfarenhet av sjöflygning är att man mycket lättare kan kombinera andra ärenden och intressen med flygningen, en del helt unika möjligheter öppnas.
     
  7. Simon

    Simon Aktiv medlem

    Sticka iväg och fiska i nån fjällsjö är inte heller att förringa. Man når sjöar som ingen landbaserad människa besökt på 100 år och då har man ändå bara 1½ timme hem. Sen blir man utan tvivel en bättre pilot eftersom både flygkunskaperna och bedömningsförmågan sätts på högre prov än när man flyger från land.
     
  8. litens

    litens Aktiv medlem

    Vet någon var man kan ta sin behörighet för SEP-SEA i Sverige?

    Känner endast till Täbysjöflygklubb, har hört något om någon i Arvidsjaur men inte hittat något.
     
  9. Simon

    Simon Aktiv medlem

    Här finns en lista för den som vill http://www.swedishseaplane.se/utbildning/flygskolor.aspx
    Arvidsjaur är ju annars min "hemmahamn", vi har maskinerna ståendes där. Ulf Levander är klubbens hövding och sköter skolningen så det är nog han du hört tal om.
    Klubben äger ingen sjökärra för tillfället men vi lånar in en Citabria för skolningen: 12.jpg
     
  10. Simon

    Simon Aktiv medlem

    Pratade just med Ulf och det är i princip bara han som kört sjöskolning senaste åren. Av det jag hört så är väl dessutom problemet i ffa Stockholmsområdet att man har så stora maskiner (C182/206) att det blir för dyrt för de flesta. Det är nog i princip halva priset om man skolar på Bellanca/Pa-18 jämfört med en 206:a

    Vi är iaf överens om att klubben måste ha en egen sjökärra så med 99% sannolikhet blir det att köpa en Pa 18-150 inom en snar framtid.
     
  11. litens

    litens Aktiv medlem

    Tack för den uppdateringen, han kan nog få fler elever med en hemsida eller något som visar att det lever för "outsiders".

    Skall kontakta Ulf och höra lite om en intensivkurs nu i höst.

    Riktigt roligt att ni skall köpa maskin, särskiljt en 150 CUB, det är ju en klassiker som är mer aktuell senaste åren än på länge med alla nutida derivat, en sådan håller värdet.
     
  12. LEE

    LEE Medlem

    För och nackdelar med en Maule M6 -82/89?
     
  13. Simon

    Simon Aktiv medlem

    Finns väl bara nån enstaka Maule i Sverige men de används ganska flitigt som på sjö i Nordamerika. Har inte provat nån så det enda jag kan säga är att det är en dyr kärra att flyga, 540:n lär vilja ha en hel del soppa men å andra sidan får du med dig en hel del mer än i en Cub t ex. Risken är att man behöver lite skillnadsutb. Räknas nog som en "High performance" med O-540:n plus att den lär ha konstantvarvspropeller.
    Men har man bara ekonomin och behovet av en maskin i den storleksklasen så är det nog inget fel på kärran rent flygmässigt.
     
  14. lindspöjken

    lindspöjken Aktiv medlem

    Halloj!
    http://www.fly4fun.se/
    utbildar (åtminstone) köpare/spekulanter på SeaMax, både i stöckhölmsområdet och i Siljan AirPark.
    Inom en 50-km-radie runt AirParken har man som sjöflygare ett 50-tal landningsplatser, varav ca 10 med fika/mat-möjligheter...:rolleyes:
     
  15. litens

    litens Aktiv medlem

    Ni som sjöflyger, brukar ni stalla ut maskinen helt eller landa på steget?

    Med Eurocub som jag flugit föredrar jag att stalla ut den nästan helt, oerhört lätt att det studsar om det går lite fortare.
     
  16. Simon

    Simon Aktiv medlem

    Bellancan gå inte att stalla ut i alla fall, då landar man på vattenrodren i princip. Har inte hört om nån annan metod än att landa på steget. Enklast är att se till att man har rätt nosläge och sen reglera sjunkhastigheten sista metrarna med gasen.
     
  17. litens

    litens Aktiv medlem

    Ser ut på detta sätt när jag flyger, den är inte helt utstallad men det går att landa i högre fart men det blir som sagt väldigt lätt att det studsar. Har även landat långsammare men då är det lätt att det blir en aning hårt när den till slut inte alls orkar mer.

     
  18. Simon

    Simon Aktiv medlem

    Har inte testat nån eurocub men den ser ju inte ut som att den har så högt nosläge i landningarna så jag gissar att den är nära stallfart vid landning med flottörer. Blir ju lite annars när den inte har nån klaff. Kan ju vara så att "landa på steget" är i mer eller mindre detsamma som att landa i princip utstallad med Eurocuben.
     
  19. litens

    litens Aktiv medlem

    Simon- Citabria på flottörerer måste vara ett mysigt sjöflygplan, vad tycker du om den?
     
  20. Simon

    Simon Aktiv medlem

    Jovars den funkar. Är ganska lik en super cub i prestanda men har något sämre roderharmoni. (enl de som testat båda maskinerna). Flottörerna gör den seg i rolled men det är ju lika för alla maskiner.
    Citabrian är hyfsat snabb upp ur vattnet och med 750 meter vatten så kan man både starta och landa med god marginal.
    Nackdelen är att spaken är (för mig) 1 dm för långt fram. Är lite tröttsamt att sitta och jobba med spaken så långt från kroppen. Den dåliga tillsatsvikten gör tyvärr maskinen väldigt begränsad. Med 2 ombord flyger man inte mer än 2 timmar på den soppa man får med sig.
     
Laddar...

Dela sidan