Någon som landat på Arlanda flygplats?

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av Fredrik, 16 Februari 2006.

  1. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Jag undrar om det är någon som har flugit och landat på Arlanda flygplats och som kan berätta något om det?

    Själv har jag satt det som ett mål när jag tagit mitt PPL-certifikat att göra en flygning till Arlanda tillsammans med min flyglärare (han jobbar som trafikflygare) för erfarenhetens skull. Om man får uppleva det luftrummet finns det väl inget luftrum som kan kännas "jobbigt" i resten av Sverige :)
     
  2. Benny SPU

    Benny SPU Ny medlem

    Tjena

    Jag flög upp med en DA-40 från säve en kväll med slot tid kl 18.30 på Arlanda.
    Kom dit ganska mycket för tidigt men det var inga problem. Slank in mellan en A330 och en MD80.
    Mandomsprovet kom när man kontaktade Ground å fick taxi instruktioner. Så studera gärna ground chart i AIP innan du drar dit. kortet i svenska flygfält är totalt värdelöst.

    Vid parkeringen möttes vi av en marshall som viftade med lampor. lär dig de tecknena också om du inte redan kan dem. Sedan kom en buss å körde in oss till Sky City där vi tog en burgare innan vi drog hem igen.

    Det var skit kul! Men kom förberedd!
     
  3. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Kul att höra exempel på hur det kan gå till!

    När man närmar sig Arlanda CTR, väljer man ut och angör den inpasseringspunkt som ligger närmast aktiv bana precis som man gör på vilken annan kontrollerad flygplats som helst?

    Vad får du för klarering vid inpasseringspunkten? Skickar de (approach?) dig till ett väntläge initialt?

    Dessa kartor är väl att föredra om man ska dit:

    - Taxi route procedures arrival
    - Taxi route procedures departure
     
  4. Martin O

    Martin O Ny medlem

    Gokväll!

    Jag har också flugit till Arlanda under min skolning. (Med Helge Ivar för övrigt, en gammal bekant? ;) Det var grymt kul och lärorikt, men jag vete sjutton om jag drar dit igen i första taget, om jag inte har nån rutinerad kapten med mig, som jag hade då... Det kräver sin pilot.

    Det där med inpasseringspunkter verkar man aldrig kunna lita på. I vårt fall hade vi färdplanerat rakt över Stockholm, men där fick vi ju tji såklart, så vi fick gå öster om stan i stället. (Ja, öster, fast vi kom från Norrköping...) Vi fick klarering till inpasseringspunkten Vada, och kontaktade tornet. Sen blev vi ledda med rätt flummiga instruktioner, av typen "flyg mot den och den sjön" och mot något sjukhus vad det nu hette. (Inget som står på mina kartor i alla fall.)
    Hursomhelst, vi flög rakt västerut, under inflygningslinjen, sen fick vi följa en sjö åt nordväst till Sigtuna, och därifrån fick vi klart inflygning till höger bas 19R om jag minns rätt.

    Vi fick inga väntlägen på vägen. Det finns ju i stort sett ingen VFR-trafik på Arlanda, så man har det ju ganska lugnt och skönt på vägen dit, inga gubbar som ligger i varvet som man behöver hålla koll på! Däremot kan det ju hända annat. Jag klistrar in en episod som jag skrivit på ett annat forum:

    Vi var fyra i Cessnan, och hade blivit ledda av tornet att via Sigtuna angöra finalen på 19R. Det var inte högtrafiktid (hade det varit det hade vi nog inte fått nån slot-tid), och vädret var fint. Jag svängde höger till en kort final, och när jag svängt upp ser jag framför mig en Fokker 50 eller liknande som i sakta mak rullar ut och ställer upp på banan.

    Jag blir, kan man säga, en smula stressad. Min flyglärare däremot går inte att stressa upp hur mycket man än försöker, så han satt lugnt kvar i högersitsen och sa åt mig att fortsätta. När jag flög över tröskeln hade planet framför inte ens börjat rulla! (Han startade en bit in på banan.) Landningstillstånd var ju inte att drömma om på länge än. "Lite mer gas och häng i luften precis över banan" sa läraren. Till slut började Fokkern rulla, medan vi dinglade med knappt nån fart alls på några meters höjd. Efter en evighet lättade den, och tornet sa "klart landa". Jag dunsade ner, det blev långt ifrån någon vacker landning...

    Tornet bad faktiskt om ursäkt sen till både mig och killarna framför. Det var ju hans tabbe måste man säga. Avståndet kan inte varit mer än 150-200 meter när det var som minst. Här snackar vi reducerad separation... T-shirten jag hade på mig luktade inte gott när jag kom hem sen kan jag meddela...

    Hade jag inte haft en rutinerad flygkapten i högersitsen hade jag förstås vikt av till höger och gått om, kan jag ju tillägga. Det var inget att rekommendera för "vanliga dödliga"...
    Ursäkta om det blev långt...

    -Martin
     
  5. Benny SPU

    Benny SPU Ny medlem

    Min inflygning var typ likadan som Martins, inga krångligheter. Gick rakt från Dunker till Sigtuna och sen in till 01L.

    Japp just de där platarna ska du studera! Jag fick parkera på S75. troligen hamnar du typ där också.

    Men det är också sant som Martin säger, om du inte känner dig helt 100 på stressfaktorn det innebär så kanske du ska vänta lite. Men jag hade väl ca 90 timmar när jag åkte dit och då upplevde jag inte det som så stressigt.
     
  6. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Hej Martin! Jag kunde verkligen leva mig in i din berättelse. Det måste vara en väldigt minnesvärd flygning du fick göra.

    Sedan jag gick över till NAFK har jag flugit med HI. Av din berättelse att döma tror jag bestämt att vi har samma flyglärare. Det finns inte så många på flygklubben som är flygkapten till vardags. Han är väldigt kompetent!

    Jag hoppas kunna genomför en liknande flygning du fick göra, tillsammans med en erfaren pilot när jag är klar med min utbildning!

    /Fredrik
     
  7. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Varför kan man inte lita på de inpasseringspunkter som är angivna i VAC? :q

    Borde ni inte ha gått direkt mot någon av inpasseringspunkterna VADA eller VASSUNDA med hänsyn till gällande bana som ni tagit del av i ATIS?

    Om ni passerat in via VASSUNDA hade ju flygningen kanske blivit lite smidigare?! :)
     
  8. cheetah1

    cheetah1 Ny medlem

    Är det inte ganska dyrt för privatflygare att landa på Arlanda??:q
     
  9. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Mellan 280-550 SEK får man betala enligt tabellen i pfd-filen.

    http://www.lfv.se/upload/ANS/AIP/AIC%20A/A3-05.pdf
     
  10. Martin O

    Martin O Ny medlem

    Ursäkta att jag drar upp en gammal tråd, men så här ett halvår försent upptäckte jag att det finns frågor till mig som jag inte har svarat på!

    Vad jag menade var att man inte kan vara säker på vilken inpasseringspunkt som man blir ledd till när man kommer till en flygplats. Ibland verkar det vara beroende på vilket håll man kommer ifrån, och ibland på vilken bana som är i användning. Och ibland släpper de in en rakt in mot fältet.

    Mer än en gång (särskilt under skolningen) har jag dragit upp ambitiösa rutter med noggranna nav-uträkningar via bl.a. vfr-punkter, bara för att sen bli klarerad till en annan punkt.

    Jag minns faktiskt inte hur vi planerade (det var en annan elev med också), men jag undrar om vi inte gjorde en oerfaren/korkad/optimistisk fräckis och drog en linje från Trosa via Bromma (över ctr-zonen hade vi tänkt) och sen direkt Arlanda. :tupX2 FPC godkände färdplanen, men naturligtvis fick vi inte flyga så. Men vi blev alltså ledda av terminalkontrollen att från Trosa nånstans gå öster om Sthlm (som straff kanske :laugh) till Vada.

    Minns inte när vi lyssnade på ATIS, men förmodligen inte redan vid Trosa i alla fall.

    Jo tack, du! :e När vi skulle hem igen en stund senare så startade vi på samma bana (19R) och blev skickade direkt ut ur kontrollzonen utan att passera gå! Inga utpasseringspunkter, bara iväg med oss rätt västerut! (Där blev vi av med de där jääla bonnläpparna, typ...) :)

    Har du flugit dit själv än, förresten?

    -Martin
     
  11. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Hej Martin!

    Tack för dina svar och förtydliganden!

    Jag har inte flugit dit ännu. Innan jag beger mig till Arlanda hade jag tänkt värma upp med att flyga till Barkaby en gång för att bekanta mig med miljön och luftrummen.

    Sen är det så att jag för närvarande inte bor i Norrköping vilket gör det hela lite knepigare när jag ska göra en flygning. Det krävs lite framförhållning då jag först måste ta mig hem till Norrköping! Sen utöver det ska vädret stämma också!

    /F
     
  12. Peo

    Peo Ny medlem

    Tror att det i princip är standard när man kommer som VFR-flygare att man får den bana som är aktiv för startande trafik eftersom man stör minst på det sättet. Så var det i alla fall när jag var där och jag har hört samma sak från flera andra.

    /Peo
     
  13. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Det låter inte helt ologiskt nu när du säger det. Det måste ju vara betydligt lättare att malla in en liten kärra mellan de stora medan de fortfarande befinner sig PÅ marken.
     
Laddar...

Dela sidan