Vilket matematikkunskaper krävs för att ta UL-B?

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av tomas, 15 April 2014.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 8 medlemmar.
  1. tomas

    tomas Medlem

    Tjena!

    Går i tankarna kring att ta ett UL-B cert då pengarna inte räcker till för ett PPL och UL-B flygning verkar ju vara riktigt kul förutom att man inte får flyga när som... ;)

    Men det jag oroar mig över är att jag kanske inte klarar matematiken? haha

    Hur avancerad matte är det på cert-utbildningarna?
    Vilken nivå skall man hålla för att klara av "flygmatten"?
    Vad är det för uträkningar man gör när man flyger?
    vad är det man ska träna på?

    Som ni märker är detta min största farhåga men hoppas det inte ska möta några större hinder.

    Men tar gärna emot all hjälp/tips/råd jag kan få!
     
  2. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Min matte är - som man säger - svag. Men det var inga problem med att ta cert. Fördelen är att man har bra verktyg att tillgå, som till exempel nav-skivan. Plus och minus täcker det mesta, ibland får man tänka till lite, variation (lokal felvisning i kompassen) som kan anges E3 ("variationen är öst 3 grader") ska översättas till ett siffervärde och innan man får in tänket kan det bli lite bry... Men som sagt, det finns bra verktyg och modeller för att förenkla så kör på! Det är inga problem.
     
    • Gillar Gillar x 1
  3. tomas

    tomas Medlem

    Hej, okej det låter ju bra! Men det är väl som man kanske läst tidigare, en av de många fördomarna om flyget? Men som sagt man fixar det på enbart "grundmatte"?

    Kommer inte påbörja förns nästa vår som det ser ut, så finns det något man kan tjuvstarta med så man kommer väl förberedd till utbildningen? Några tips?

    Hur gör de flesta? Har man hela summan klar när man anmäler sig till utbildningen eller tar dom flesta allt pö om pö så att säga?
    Tanken var att skramla ihop 40.000 och sen påbörja utbildningen för att göra allt smidigt men hur gjorde ni?

    Tänker även på PPL-cert som fan kostar upp mot 130.000! Kan bli "jobbigt" att samla ihop hela den summan först...
     
  4. control

    control Välkänd medlem

    130k låter väl pessimistisk men det passerar nog 100 000 innan certet är i handen. Med LAPL som vi i Eskilstuna hoppas kunna erbjuda våren 2015 kan du nog hamna en bit under 100k.

    Det behövs inte mer än ca 20 000 för att komma igång men allt bör kunna fås fram inom 12 månader för att kunna skola effektivt.
     
  5. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Det är väl svårt att förbereda sig utan att börja läsa de specifika böckerna men lite allmängiltig kunskap om meteorologi, flygplanskonstruktion osv är väl aldrig fel.

    Det är som Control skriver, man behöver inte slanta upp allt på ett bräde men tyvärr ligger en stor kostnad när man ska igång. Det är medlemskap i flygklubb, läkarundersökning & elevtillstånd (åtminstone är det så i vår klubb men det går regelmässigt att vänta med fram till EK), ett antal lektioner för att komma igång bör man ha råd med, och så hela paketet teoriböcker som enligt mig är fullkomligt vansinnigt dyrt - köpte just ett något anpassad uppsättning böcker, kartor m.m. till 3 elever och det gick loss på 13000 kr! Så en bra grundplåt behöver man.

    /hans
     
  6. tomas

    tomas Medlem


    LAPL? Något ni kan utveckla? :) Det var väl en "mildare" variant på PPL?
    Kan någon av er berätta vad detta innebär och vad skillnaden mellan LAPL och PPL blir?

    Någon som kan uppge exakt vilka böcker man läser för PPL?
    Hört att det är samma teoripaket till UL-B?
     
  7. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Nu vet jag inte hur teorikraven för UL ser ut, men för PPL klarar man sig med att utföra de fyra räknesätten -- navskivan sköter om resten -- men skall man förstå varför det fungerar som det gör så behöver man också kunna grundläggande trigonometri och kvadratrötter.
     
  8. control

    control Välkänd medlem

    Det viktigaste med LAPL är att du lätt kan gå vidare till ett PPL när/om du behöver mörkerbehörighet eller vill kunna ta I osv.
     
  9. tomas

    tomas Medlem

    Airborne: Okej tack för svaret! :) Men då känns det som man har fått koll på nivån, men på utbildningen så får man väl köra med miniräknare också? Eller är allt huvudräkning? (massor med kanske dumma frågor men men ;) )
    För övrigt så är UL-B utbildningen samma teori som PPL minus 2 ämnen som jag tror var radionavigation samt något mer.

    Control:
    Okej, hittade en bra tråd om LAPL igår natt som jag läste, verkar ju bli bra och med LAPL cert fick man ju mörkerflyga också efter genomförd utbildning. Det känns som LAPL är det absolut bästa alternativet för nya flygare då det prismässigt kommer vara det bästa alternativet där man kan flyga med 1-3 passagerare.

    Frågan är bara vart det landar i totalkostnad? Om ett PPL cert ligger omkring 100k och UL-B 37k så vore det väl rimligt att tänka sig någonstans mellan 50-60k för LAPL??? Vad tror ni?

    Är det klart vilka skolor som kommer köra den utbildningen nästa år?
     
  10. control

    control Välkänd medlem

    I teorin så blir det väl 15 timmar x ca 1700:- billigare = 25500. Sen kanske teorin, läkarund mm. blir något billigare. Å andra sidan tror jag att många kommer att behöva några fler lektioner än minimikravet.... Så säg 110k för ett PPL på klubb och 90 för ett LAPL på klubb så hamnar du nog nära sanningen.
     
  11. tomas

    tomas Medlem

    Ja det låter iofs väldigt rimligt att tänka sig när man tänker så! :)
    Men då låter det mest rimliga för min del att ta UL-B cert från början och ev sen jobba sig uppåt. "Control" har du någon koll på vad det är man behöver komplettera för ett LAPL om man har UL-B. Jag har fan ingen koll på vad som är vettigast, att ta UL-B som prismässigt känns mest värt för min del, men jag kommer endå vilja ha "möjlighet" i framtiden att ta med fler passagerare och kunna flyga i mörker samtidigt som man ska kunna flyga UL-B plan när man känner för det, så ta LAPL direkt och skola in sig på en UL-B kärra eller ta ULB-cert och sedan plugga vidare till LAPL-cert?

    Hur skulle du/ni göra?

    Vad tror ni är den "smartaste" och mest ekonomiskt smarta vägen att gå när man både vill flyga UL-B men även ha möjlighet att flyga enl LAPL någon gång då och då?
     
  12. Adam

    Adam Aktiv medlem

    On-topic: matten i utbildningen är inte jättesvår. För att klara beräkningarna som ingår räcker det med de fyra räknesätten, men som någon sa ovan: om man vill förstå saker på en djupare nivå är det ingen nackdel med att kunna t.ex trigonometri. Dock, när man gör själva beräkningarna av t.ex. vindavdrift använder man navskiva (väl?), som är ett slags "mekaniskt" sätt att göra avancerade räkningar. Det kräver i sig inga matematikkunskaper. När jag skrev provet fick man använda miniräknare av enklaste slag. Jag tog med en variant i röd plast :)

    De beräkningar man gör (mest inom navigation och färdplanering) gås igenom i detalj på teorilektionerna. Jag minns att en del i min teorigrupp hade lite problem med räkningar av typen "10 - (-10) = 20", dvs "minus minus blir plus". Mer avancerat än så tror jag aldrig att det blev. Om du har högstadiematten i någorlunda färskt minne borde det inte vara några problem. Dessutom finns det många bra sidor på nätet med övningsuppgifter.

    Angående skillnader mellan PPL, UL och LAPL är det ett intressant ämne i sig... kanske kunde man till och med önska sig en sammanfattande artikel som spaltar upp skillnader, för- och nackdelar? (och varför inte slänga in TMG också, för att spä på röran...)
     
  13. tomas

    tomas Medlem

    Adam: Okej, tack för ditt svar, och det låter bra! :) men vilka sidor på nätet menar du? Har googlat lite men inte hittat något vettigt?
     
  14. Adam

    Adam Aktiv medlem

  15. tomas

    tomas Medlem


    Haha, tack, nej det är lugnt, jag tror jag absolut kan finna en nivå som kan vara utmanande. Det är kanske larvigt men matten är verkligen det enda jag oroar mig över men det är bara köra på och se till att man klarar det galant! Ska få låna en kollegas PPL samt UL böcker så man kan börja tjuvträna och läsa litteraturen också innan man kan starta utbildningen!
     
  16. control

    control Välkänd medlem

    Det är mångra som trott och "lovat" och varit säkra på en massa om möjligheterna att gå vidare från UL till PPL-CPL... men de är väldigt tysta numera. Ledsen om jag låter hård men i mitt tycke är UL jättebra för den som VET att de kommer att vara nöjda med det flygande som tillåts med detta cert men en återvändsgränd för övriga...

    Är du tveksam, ta PPL idag eller vänta tills LAPL är en möjlighet.
     
  17. tomas

    tomas Medlem


    Okej, förstår hur du menar men är det att slänga pengarna i sjön att börja med UL-B och sedan bygga vidare till LAPL? Är det ens möjligt? Tänkte på att man läser ju alla PPL ämnen förutom 2 när man läser till UL-B och flyger minst 20tim innan man kan certas.

    Vi säger att jag tar LAPL och och sedan vill kunna flyga en UL-B kärra av en viss typ, kan man bara sätta sig i den och flyga eller behöver man skola in sig, och vad kostar det i sådana fall i runda slängar?
     
  18. lindspöjken

    lindspöjken Aktiv medlem

    Halloj! Om du inte har BRÅTTOM i almanackan (bla a av ekonomisk anledning) så känner jag för att rekommendera UL-B. Anledningar: 1) Måttligare kostnad, 2) du slipper lite av PPL-teorin, 3) du skaffar dej beslutsunderlag för (ev) "cert-utvidgning", och sist men inte minst: 4) den flygtrim och -erfarenhet du får "i bakhuvudet" på detta billigare sätt absolut lönar sig den dag du (kanske) vill sätta dej i en större kärra och börjar PPL-skola. Pröva på i nå'n närbelägen flygklubb! Good luck!
     
  19. control

    control Välkänd medlem

    Mitt sista inlägg i frågan, det är så lätt att man börjar illa om andras intresse men se till att ha fakta rätt innan du bestämmer dig, exempelvis: Du kanske tom. läser identiskt teori under en UL utbildning, du kanske tom. gör din utbildning på ett nästan identiskt flygplan under din UL utbildning som en senare LAPL/PPL utbildning MEN du får likförbannat inte tillgodoräkna dig denna utbildning i någon väsentlig grad, du måste exempelvis fortfarande sitta med på en till omgång teoriutbildning, skriva alla proven, flyga minimiantalet timmar osv.

    Så på sätt och vis är UL suveränt, du kan en massa teori och du har förmodligen lärt dig flyga i ett plan som kräver mer av piloten än en PA28/C172 men ekonomiskt är det nästan att kasta pengarna i sjön.
     
  20. lindspöjken

    lindspöjken Aktiv medlem

    Tack, "control" för dina synpunkter. Då koncentrerar jag mina fyra argument till de två sista, här lite omformulerade:
    3) Under (det billigare) UL-B-flygandet märker du efterhand om du VILL fortsätta eller inte, 4) Jag kan bara inte tänka mej att en "erfaren" UL-B-pilot måste skola PPL lika många timmar som en nybörjare.
    Till Tomas: Steg 1: pröva på! Det ångrar du aldrig!
     
Laddar...

Dela sidan