Vilket matematikkunskaper krävs för att ta UL-B?

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av tomas, 15 April 2014.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 8 medlemmar.
  1. tomas

    tomas Medlem

    Ja man får vänta till 2015 och se vad LAPL kommer innebära.
    Jag ska göra en provflygning med en UL-B kärra och känna efter men är 100 på att det kommer va kanon! Har flugit med endel i Pipers och Cessnor men aldrig suttit i en UL-B men Dynamic kärrorna verkar coola!

    Saken är väl den att jag är inte kan slänga upp 100k hur som så jag måste precis som Control skriver, verkligen tänka till så jag inte behöver betala 40k för UL-B och sedan slänga upp ytterligare 100k för att kunna flyga i mörker m.m.

    Men det känns spontant som priserna / tim m.m. Med UL-B passar mig bättre just nu i alla fall.

    Är det nån som vet vad det kosar för en med PPL cert att skola in sig på en UL-B kärra? Eller behövs det ens?

    Men förutom alla restrektioner på UL-B som jag inte riktigt fått 100 koll på så tror jag Dynamic kärrorna är riktigt kul att flyga eller vad säger ni?
     
  2. lindspöjken

    lindspöjken Aktiv medlem

     
  3. lindspöjken

    lindspöjken Aktiv medlem

    Hoppsan, fingrarna slant...
    Ja, du märker själv att det låter orimligt med:
    "...verkligen tänka till så jag inte behöver betala 40k för UL-B och sedan slänga upp ytterligare 100k för att kunna flyga i mörker..."
    Med PPL är det överraskande enkelt att "typinflyga" till UL-B! Till hala Dynamic är det t o m en fördel att vara van vid hala plastsegelflygplan.
    (Själv är jag inför åttonde säsongen fortfarande lika överförtjust i Dynamic!)
     
  4. tomas

    tomas Medlem

    Förlåt mig men vad menar du med att det är ett orimligt tänkt? Förklara gärna.

    Om jag var otydlig så ska jag försöka att va tydligare...

    Det finns ju vissa i eran "bransch" ;) som har duktigt med pengar och för vissa är 100 eller 40k inte mycket och slänger fram det utan större problem. Jag måste/vill komma på det som är mest "taktiskt" rätt när jag nu väl tagit mig i kragen och bestänt mig att ta cert.

    Jag älskar att va uppe och flyga med andra och jag vet att jag kommer älska att få spaka själv oavsätt vilket flygplan, och min tanke har hela tiden varit att börja med UL-B cert men jag vet samtidigt att jag i framtiden lär vilja utvecklas samt kunna flyga i mörker, ta med fler passagerare m.m.

    Det var det jag försöke komma till, om det nu är så att när man väl har UL-B cert och vill utveckla flygningen mer och tar PPL/LAPL ska behöva hosta upp ca 100k till så kanske den möjligheten är svårare än idag. Eftersom det verkar som att man knappt inte får tillgodoräkna sig teori m.m. Vilket i sig är märkligt då man i stort läser samma teori till UL-B?

    Men visst, detta lär lösa sig praktiskt men intressant att prata med er som är erfarna! :)
     
  5. lindspöjken

    lindspöjken Aktiv medlem

    Jo, vi tänker nog lika: Jag tycker det verkar orimligt att en UL-B-pilot "i trim" ska nödgas punga ut med lika mycket (100tusen?) som en nybörjare. Det KAN ju bara inte vara så?! Du och jag är också överens om att det ÄR mycket pengar för (mej och) många.:meh: Själv har jag haft fördelen av att ha "gott om tid" och under en mängd år njutit mig genom hela kedjan: segel - motorsegel - UL-B. Som sagts tidigare: den som HAR gott om pengar och ont om tid: kör hårt med PPL direkt.
     
  6. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Tänk på rubriken "Mattekunskaper" när ni diskuterar. Finns behov att ta upp ett nytt relaterat ämne så går det bra att starta en ny tråd.

    Fredrik, Moderator
     
  7. tomas

    tomas Medlem

    Jag hade på känn att detta skulle komma och ber om ursäkt men jag kom på ganska snabbt att jag hade många fler frågor än mattekunskaper men kunde inte ändra om rubriken i min tråd och ville inte starta 1000 nya trådar om varje ny fråga som kom upp.
     
  8. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Ingen fara, det går att dela upp trådar i flera ämnen om det skulle vara nödvändigt. Det bästa är egentligen faktiskt om man kör efter principen en fråga/ett ämne - en tråd. Det blir mycket lättare för andra som söker efter liknande information att hitta rätt. Men jag vet själv att det ibland är lätt hänt att en diskussion drar iväg lite in på ett stickspår :)
     
  9. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    Lite procenträkning behöver man allt kunna också. Jag tycker också att den intuitiva förståelsen för flera av ämnena underlättas av matematiskt/naturvetenskaplig förståelse. Det är en hel del vektorer och sådant i Flygningens grundprinciper som man förvisso inte behöver räkna på, men man måste likförbenat förstå hur de hänger ihop rent konceptuellt. Men viss kommer man långt på grundläggande matte och ett brinnande intresse för ämnet :)
     
  10. tomas

    tomas Medlem


    Mm, sådant man försöker läsa på/förnya kunskapen kring igen, var ett tag sedan man behövde den kunskapen! :p
    Men försöker öva via nätet, de sidor jag fått förslag på plus lite annat, det är det man kan göra inför utbildningen, sen ska jag börja läsa litteraturen jag får låna av kollegan, borde bidra till att man kommer en bit på vägen.

    Fredrik: Ja, jag ska tänka på det framöver! :D Håller med dig!
     
  11. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    Mörker kan du ta med LAPL, AVA likaså det du inte kan göra med LAPL är I och fler än 4 personer i planet max 2000 kg.
    Kravet för att gå från LAPL till PPL är 15 flygtimmar efter cert där 10 tim är lärarledda men ej specificerade lektioner. Där kan man lägga in t.ex. mörkerutbildningen eller AVA så är det bara att beställa uppflygning
     
Laddar...

Dela sidan