Tråkiga nyheter från Finland

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av BosseB, 20 April 2014.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 10 medlemmar.
  1. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

  2. control

    control Välkänd medlem

    Ja, inte tusan hoppar man som pilot från ett plan på 6000 meters höjd om det bara är motorn som lagt av (Sen får vi väl se om tidningarnas uppgifter stämmer)
     
  3. Lennart

    Lennart Välkänd medlem

  4. Adam

    Adam Aktiv medlem

    DN skriver att flygplanet var ett hembygge: http://www.dn.se/nyheter/varlden/fallskarmshoppare-kvar-pa-sjukhus/ (ursprungliga rubriken var "Störtade planet var byggt av amatörer", men någon redaktör råkade väl se det...).

    Tragiskt fall. Något motorproblem var det förstås inte, då faller man inte ner som en trasa. Något måste ha inträffat som gjort planet okontrollerbart. Lite märkligt låter det att använda ett kit-bygge som hopparkärra, men egentligen är det väl inget fel i det.
     
  5. cstrom

    cstrom Medlem

    Kan (delar av?) vingen lossna av en spinn, eller hamnade de i spinn för att något lossnade?
     
  6. stellann

    stellann Aktiv medlem

    Svaret är nog ja på båda dina frågor (tyvärr). Det finns väl inget som direkt tyder på att dom hamnade i spinn utan orsak. Det verkar ju troligt att det var ett vingbrott. (Sen kan väl en spinn nån gång ge så stora belastningar på strukturen att den kan fallera, men det var väl knappast fallet här.) Rimligen får vi svar på vad som hände eftersom piloten överlevde,
     
  7. Lennart

    Lennart Välkänd medlem

    Rätta mig om jag har fel men spinn är väl ett naturligt flygläge som inte belastar strukturen nämnvärt?
    Det är väl när man går ur spinnen som dom strukturella belastningarna uppstår?
    Känns som snillen spekulerar nu men något måste varit fel redan innan dom började falla/spinna?
    Men det är sant som Stellann säger... Piloten vet ju... Frågan är om dom släpper den infon?
     
  8. lindspöjken

    lindspöjken Aktiv medlem

    Burr.
    Hav överseende om det är olämpligt att spekulera:
    Icke surrade fallskärmshoppare - - - baktungt - - - spinn - - - G-krafterna omöjliggör att ta sig mot dörröppningen - - -
     
  9. lindspöjken

    lindspöjken Aktiv medlem

    Aha, nu andrahandsuppgift om att hoppardörren är långt bak i kroppen...
    Gåtorna kvarstår..
     
    • Håller med Håller med x 1
  10. Simon

    Simon Aktiv medlem

    Kan ju vara många orsaker. Allt ifrån fel under byggtiden som visade sig nu till felaktig tyngdpunkt.
    Såg att det spekulerats på annat håll om överlast men en snabb koll visar att det bör gå att vara 11 i maskinen utan att överlasta den.
    Men som sagt så överlevde ju piloten och det underlättar ju haveriutredningen en hel del.
     
  11. Simon

    Simon Aktiv medlem

    [​IMG]
    Bild på flygplanet i fråga.
     
  12. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Ett minst sagt annorlunda utseende på flygplanet.
     
  13. Adam

    Adam Aktiv medlem

    Ser ut som ett perfekt flygplan för fallskärmshoppning, med stor dörr och turboprop!

    Det låter lite märkligt att använda ett X-klassat plan för "passagerarflyg", men egentligen borde det väl inte vara något problem. Hur ser egentligen haveristatistiken ut för X-kärror? Min gamla chef påstod att X-klassat är tillåten enbart för att man inte kan slå ihjäl så många fler än sig själv, men jag tror att han hade en slentrianmässigt skeptisk attityd...
     
  14. Simon

    Simon Aktiv medlem

    De flesta x-klassade är ju inte hemmabyggen. Många maskiner som ex super cub körs ju som x-klass av ekonomiska skäl.
     
  15. litens

    litens Aktiv medlem

    Har inget nytt att komma med men maskinen ser ut att vara kort i kroppen och fenan liten i förhållande till vingarna, bara av att titta på den ser den inte ut som den tryggaste typ av maskin att spinna med. Jämför förhållandet mellan bakkant av vingen och fenan på denna Comp Air och tex en Cessna Caravan.

    I en spinn snurrar det ofta på väldigt och blir en hel del krafter, noterar att hoppardörren är i lexan.

    För att spekulera på det som framgick av artiklarna, säg att de innan fällning som vanligt saktade ned och piloten eller hopparna (högst ofrivilligt) inducerade ett ohållbart läge genom att röra sig bakåt i maskinen, kanske tills höjdrodret tappar sin verkan. En rejäl vikning till inverterat läge kan göra att flygplanet bröts sönder vid urgång ur denna vikning. Är inte heller otroligt att hopparna vid en spinn/spiral slungas längst bak (lexandörren stängd och inte lätt att öppna när alla pressas bak och ned) och urgången ur blir en mycket djup spiral där bakåtflyttat cg gör att höjdrodret inte har mycket att ge, då bryts maskinen sönder på några sekunder.

    En annan möjlighet är att flygplanet vek sig och att någon eller flera av hopparna i "tyngdlöst" tillstånd ramlade mot/över piloten och har man blockerade roder går det fort åt skogen efter ett onormalt läge.

    Fruktansvärd olycka, de överlevande kommer kanske ge en bild av hur det gick till.
     
Laddar...

Dela sidan