Nu påbörjar jag utflaggningen av min Cessna

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av Lennart, 1 Maj 2014.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 17 medlemmar.
  1. Lennart

    Lennart Välkänd medlem

    Jag måste flagga ut min 182:a om jag ska ha råd att ha den kvar.

    Sedan Cessna kom ut med sina nya dokument (SID) om att mer eller mindre hela maskinen ska plockas isär i jakten på korrosion så blev det jobbigt att vara Cessna ägare i Sverige.

    Visst är det fint tänkt att flygsäkerheten ska sättas högst men konsekvensen blir med orimliga kostnader.
    I år stod det i underhållsmanualen att inredningen skulle plockas ur och det skulle inspekteras bakom den.
    Kostnaden skulle bli runt 80000kr för det. Ett annat år framöver så ska vingarna plockas av osv.

    Det konstiga i allt det här är att det är obligatoriskt i Sverige och i många andra länder.
    Men i USA är det frivilligt om man flyger maskinen privat?

    Nu har det visat sig att även i Storbritannien så är det inget krav på att göra detta så jag håller nu på att kolla upp möjligheten att G registrera maskinen.

    N reg är lite krångligare verkar det som eftersom man då måste över till USA och konvertera sitt cert med jämna mellanrum.

    Jag tänkte hålla den här tråden uppdaterad med hur det går för mig och hur krångligt och dyrt (eller billigt) det kommer att bli.

    Är det fler som gjort det här, eller funderar i samma banor så får ni gärna fylla på här under.

    // Lennart (med SE-FXV som kommer att byta namn i sommar)
     
    • Håller med Håller med x 1
  2. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Vad tråkigt Lennart att ditt flygplansinnehav har utvecklat sig på det här viset. Allt detta som du tar upp kan väl sammanfattas med en portion säkerhet och en stor slev byråkrati. För tydligen kan det vara på andra sätt i andra länder. Hoppas du lyckas med att regga om kärran. Jag kommer följa den här tråden med stort intresse.

    Lycka till!
     
    • Gillar Gillar x 1
  3. Lennart

    Lennart Välkänd medlem

    Ett urklipp från AOPA.

    Britain has announced its intention to become the most attractive country in Europe to operate a GA business or to fly as a general aviation pilot.

    Källa: http://www.iaopa.eu/contentServlet/iaopa-europe-enews-may-2014#More0

    Det kan nog bli bättre här hemma också så småningom men alla vet ju hur lång tid det kommer att ta :(
     
  4. kungen

    kungen Medlem

    Det var tråkigt att höra Lennart jag hoppas allt löser sig !
     
  5. Lennart

    Lennart Välkänd medlem

    Det är klart att det löser sig! Man blir en erfarenhet rikare och TS förlorar pengar!! :)
     
    • Gillar Gillar x 1
  6. Lennart

    Lennart Välkänd medlem

    EASA säger att flygmaskiner i klassen ELA1 kan slippa att göra denna SID Supplemental (Structural) Inspection Program.
    Naturligtvis ska en Cessna ha en MTOW på Max 1200kg för att klassas som ELA1. Cessna 182 har en MTOW på 1340kg och klassas då som ELA2.

    Detta är ju glädjande för alla som flyger C172 som jag antar har MTOW under 1200kg?

    Källa: http://www.aopa.se/EASA-2.htm
     
  7. Simon

    Simon Aktiv medlem

    Verkar ju gälla alla cessnor i 100- och 200-serien, vilket då innebär alla från 150 och uppåt. AOPA.
    http://www.aopa.se/EASA-2.htm
    Det går att få ett undantag men är dyrt och svårt.
     
  8. control

    control Välkänd medlem

    Tyvärr är utflaggning av certifikat, Skoltillstånd/ATO och flygplan något jag också har allvarliga funderingar på, Svenska myndigheter som i många andra sammanhang är exemplariska med smidiga regler och låga avgifter verkar inte ha något vett alls i flygsammanhang.

    Att ha Cessnan N-reggad kan vara en stor fördel om/när du senare vill sälja den.
     
    • Gillar Gillar x 1
  9. Lennart

    Lennart Välkänd medlem

    Jag pratade med en kille igår som har sin maskin N reggad.
    Han tyckte det var underbart enkelt.

    Nu vet ju inte jag om jag håller med om att det är enkelt.
    Man måste ha en FAA kontrollant som skriver på varje år.
    Enligt honom så finns det bara en i hela Sverige??
    Sedan så får man inte stå som ägare själv.
    Man måste starta en stiftelse i USA som äger den...

    Nog låter det enklare med G-reg allt?
    Jag jagar runt för fullt för att knyta lite kontakter i England så
    får vi se om jag kan få lite proffessionell hjälp där mot någon pund i ersättning..

    Här ser man ju rätt så bra hur det går till
    https://www.caa.co.uk/default.aspx?catid=56&pageid=1142
     
  10. Staffan

    Staffan Aktiv medlem

    Fan va trist Lennart! Synd att en sån fin maskin ska ge dig problem, men jag hoppas det löser sig på något sätt.
     
  11. Lennart

    Lennart Välkänd medlem

    Det är ju inte maskinen som ger mig problem.. Det är dom svenska myndigheterna!! Om dom ska jag blåsa på sina ockersummor nu!! ;)
     
  12. Staffan

    Staffan Aktiv medlem

    Jag fick just ett mail från TS om en kundnöjdhetsundersökning, vill du fylla i den istället för mig? ;-)
     
    • Gillar Gillar x 2
  13. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    Den har jag också fått :)
     
  14. Lennart

    Lennart Välkänd medlem

    Samma här. Jag gav självklart högsta betyg!! ;)
     
  15. AlohaBird

    AlohaBird Ny medlem

    Utvärderingen av TS nöjdhetsundersökning bör knappast vara särskilt upplyftande. Kommentars-rutorna blev mkt väl nyttjade för min del. Utflaggning är en högst relevant konsekvens pga den idag blinda och tondöva myndigheten. I samspråk med "vem-som-helst" i vårat skrå, uttrycks mycket starka ord emot och vad/hur TS gör. TS är inte bara LITE snett ute, utan TOTALT fel snarare. Mycket finns naturligtvis att beskylla vissa politiska beslut på, men en avsevärd andel ligger på TS själva i sitt sätt att feltolka anvisningar från tillverkare. Frågan om utflaggning för egen del är som man säger, "på agendan". Avvaktar utvecklingen under året för att se om TS släpper prestigen och accepterar EASA's (påverkat av AOPA) underhållsregler och om myndighetsavgifterna hos TS kan antydas närma sig mer sansade nivåer.
     
  16. litens

    litens Aktiv medlem

    Helt rätt att använda din rättigheter i EU.
     
  17. Swip

    Swip Medlem

    Tog nu bara slumpmässigt en av Lennarts trådar. Jag undrar nämligen var Lennart tog vägen? Var de oväntade höga underhållskostnaderna, och senare försäljningen av planet, spiken i kistan för flygandet? Gillade att läsa hans inlägg, han var verkligen en flitig och underhållande skribent på forumet.

    I profilen står det: "Lennart sågs senast: 27 Maj 2015"
     
    • Gillar Gillar x 1
  18. Dimme

    Dimme Aktiv medlem

    Jag läste någonstans att flygplan måste vara registrerat i det landet där det nyttjas? Lite som bilar... Kan inte hitta informationen just nu men jag kommer ihåg att jag läste det någonstans.
     
  19. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Så kul, jag har undrat detsamma. Vore kul om @Lennart själv kunde berätta lite om hur det går med flygandet, hur han tänker idag osv...
     
  20. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Det stämmer lyckligtvis inte, i så fall skulle internationell trafik bli komplicerad... En del länder kräver att flygplan som baseras där också skall vara registrerade där, men inte alla. När det gäller EASA-flygplan i EASA-länder så kan jag inte tänka mig annat än att man kan basera flygplanen hur man vill. (Se annat inlägg av mig längre ned.)
     
    Senast redigerad: 7 November 2016

Dela sidan