Tips på GPS-app för navigering?

Diskussion i '060 Navigation' startad av Fredrik S, 11 Juni 2014.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 13 medlemmar.
  1. Fredrik S

    Fredrik S Medlem

    Hej
    Är det någon som känner till en enkel gps app. Jag tänkte mig mer som en garmin 196 än Sky Deamon och liknande.
    Dvs en enkel navigering med "go to", "nearest", hastighet, kurs mm
    Något att ha i telefonen som back up.
     
  2. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Air nav pro! Finns olika versioner sist jag kollade.
     
  3. Fredrik S

    Fredrik S Medlem

    Hej
    Den är nog mer avancerad än jag behöver, men den kostade bara 108kr så jag provar den
     
  4. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Som sagt det finns en flera versioner, från gratis och uppåt. Den som är gratis räcker gott och väl som backup.
     
    • Håller inte med Håller inte med x 1
  5. NLA-Lennart

    NLA-Lennart Ny medlem

    Jag skulle rekommendera EasyVFR från PocketFMS.
    Enkel programvara lätt att använda till sin iPad eller Android platta.
    Kostar runt 50EUR gratis uppdateringar första året.

    Har det mest man kan önska sig
     
  6. Lennart

    Lennart Välkänd medlem

    Personligen tycker jag att Easy VFR är väldigt klottrig, rörig och svår att tyda..
    Lite för dyr för den dåliga standard den håller. Men så är jag bortskämd med SD.
    Men smaken är som baken.
    Air nav pro tror jag var ett smart budget val. :)
     
  7. NLA-Lennart

    NLA-Lennart Ny medlem

    :)
    Hej Lennart

    Nja jag vet inte om vi pratar om samma app. Jag tycker att den är superenkel att använda.
    Har en massa funktioner
    Jag skulle vilja påstå att ett barn skulle rätt enkelt lista ut vad de skall göra för att ta ut ett eller flera leg.
    500 SEK är inte så dyrt när det gäller flyg :)

    Men som du säger smaken är som baken ....
     
  8. control

    control Välkänd medlem

    Jämför AirNavPro med sin engångskostnad så faller EasyVFR rätt platt
     
  9. Lennart

    Lennart Välkänd medlem

    Jag är nog värsta app nörden här. Har testat alldeles för många!
    Jag har både airspace avoid och Easy VFR.
    Jag har även jeppesen FD, jeppesen mfd VFR, Air nav pro, sky demon, xavion, fore flight, sky charts pro, runway hd..
    För att inte tala om alla andra flygrelaterade appar..
    Av alla dessa så är SD definitivt den bästa i mitt tycke.
    Men nu handlade det om bästa budget app.
    Där var valet enkelt med Air nav!!
     
    • Gillar Gillar x 1
  10. Per D

    Per D Aktiv medlem

    @Lennart : Du verkar ju vara riktigt insatt i dessa hjälpmedel. Jag undrar om du har klämt och känt nåt på Garmin Pilot. I så fall, hur tycker du den står sig mot SkyDemon?
     
  11. Lennart

    Lennart Välkänd medlem

    Garmin pilot verkar lovande men har tyvärr ingen egen karta över Sverige.
    Det är väl där jag anser att den faller just nu. Detaljeringen är minimal.
    För den som är en van användare av Garmin 695 eller 795 känns den nog okej ändå eftersom man känner igen sig.

    Samarbetet med jeppesen hjälper inte heller eftersom även dom saknar en svensk VFR karta..
    GA i Sverige är helt enkelt en alldeles för liten marknad.

    Jag drömmer mig bort och leker med tanken än en gång att ksab går ihop med skydemon..
    Men det kommer nog aldrig att bli verklighet.. Svenska tma kartan i SD.. Vilken dröm!!
     
  12. Per D

    Per D Aktiv medlem

    Av en händelse hade jag möjlighet att svänga förbi KSAB idag när jag var i Kista för att handla upp mig på en knee board. Och av en ännu större tillfällighet så fick jag hjälp av Lennart, som verkar vara Mr. TMA-karta! Jag passade på att fråga honom lite kring detta med kartan i SD och han lät meddela att de hade kollat på det men att det vektoriserade format som SD kräver gör att ungefär allting måste göras om från grunden, om jag fattade rätt. Så det blir nog inget där. Han körde själv mycket SD när han är ute och rör på sig i sin specialbyggda kärra med constant speed, fowlerklaffar och trim på allt. Han tipsade om att använda 4-fingersswipe mellan apparna på paddan, typ kolla superdetaljer i TMA-kartan och hantera resten i SD. Typ så.
     
  13. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    TMA-kartan har fått mycket skäll, men det är kanske så man måste tänka. Använda SD eller Air Nav Pro för färdplanering och navigation "i stort", men ha TMA-kartan som backup och för detaljer. Finns en klar fördel med en elektronisk TMA-karta som hålls uppdaterad. Finns en diskussion i den här tråden där frågan om en digital karta räcker avhandlas, dock utan entydigt svar http://www.flygfyren.nu/community/i...-frekvens-av-ramp-inspektion.3038/#post-19828
     
  14. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    Gjorde slag i saken och skickade en fråga till Transportstyrelsen för att få ett klarläggande. Ska bli spännande att se vad de har att säga om digitala kartor vs analoga
     
    • Gillar Gillar x 1
  15. Per D

    Per D Aktiv medlem

    @BosseB: Ja, men kalasbra! Det skall bli intressant att höra hur rekommendationen ser ut från Transportstyrelsen.
     
  16. Lennart

    Lennart Välkänd medlem

    Har du fått något svar BosseB?
     
  17. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    Tyvärr inte. Bara ett diarienummer :)
     
  18. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    Långt om länge kom det idag ett svar från Transportstyrelsen. Min fråga handlade om vad som räknas som aktuella kartor och om t.ex en iPad med kartor uppfyller det kravet. Jag bifogar svaret i sin helhet nedan samt de dokument som jag också fick som bilagor.

    Min egen tolkning är att jovisst kan man använda t.ex Svenska VFR-kartan som ett fullvärdigt alternativ till papperskartor, men man bör beakta vad som skrivs i bifogade dokument om att kunna påvisa att paddan inte stör övrig utrustning ombord. Idealt ska man kunna stänga av radiodelen utom GPS, då minskar kraven på att kunna bevisa störningsfrihet. Det är min personliga tolkning. Läs och begrunda själva :)


    Som svar på din fråga om användning av elektroniska kartor i allmänflygplan vill jag hänvisa till följande utdrag ur EASA:s regler för NCO, Non Commercial Operations with Non Complex Aircraft.

    AMC1 NCO.GEN.135(a)(10) Documents, manuals and information to be carried
    CURRENT AND SUITABLE AERONAUTICAL CHARTS
    (a) The aeronautical charts carried should contain data appropriate to the applicable air traffic regulations, rules of the air, flight altitudes, area/route and nature of the operation. Due consideration should be given to carriage of textual and graphic representations of:
    (1) aeronautical data, including, as appropriate for the nature of the operation:
    (i) airspace structure;
    (ii) significant points, navigation aids (navaids) and air traffic services (ATS) routes;
    (iii) navigation and communication frequencies;
    (iv) prohibited, restricted and danger areas; and
    (v) sites of other relevant activities that may hazard the flight; and
    (2) topographical data, including terrain and obstacle data.

    (b) A combination of different charts and textual data may be used to provide adequate and current data.

    (c) The aeronautical data should be appropriate for the current aeronautical information regulation and control (AIRAC) cycle.

    (d) The topographical data should be reasonably recent, having regard to the nature of the planned operation.

    GM1 NCO.GEN.135 Documents, manuals and information to be carried
    GENERAL
    (a) In case of loss or theft of documents specified in NCO.GEN.135, the operation may continue until the flight reaches the base or a place where a replacement document can be provided.
    (b) The documents, manuals and information may be available in a form other than on printed paper. An electronic storage medium is acceptable if accessibility, usability and reliability can be assured.

    Således går det bra att använda elektroniska kartor förutsatt att dessa uppfyller kraven i AMC1 NCO.GEN.135(a)(10)och GM1 NCO.GEN.135 (b).

    Som ledning till hur dessa krav kan uppfyllas bifogas ett förslag från EASA om PED (Personal Electronic Device) samt
    Kommentarer till förslaget i motsvarande CRD (Comment Response Document).

    Notera att de bifogade dokumenten endast är förslag. För att de skall träda ikraft krävs att EU-kommissionen tar ett beslut, vilket kan förväntas under året.
     

    Bifogade filer:

  19. FarewellFire

    FarewellFire Aktiv medlem

    Jag väcker liv i den här tråden igen. Är ny med PPL och flyger här hemma i Sverige samt borta i staterna för att bygga timmar. Har kikat på att köpa en separat GPS för att få starkare signal till paddan och sedan köra någon form av app med realtidsuppdatering som komplement till kartorna.

    Kikade lite på Air Nav Pro eftersom jag gillar konceptet med engångsbetalning så att man slipper plöja ner någon tusenlapp om året. Samtidigt blir jag väldigt förvirrad - om jag köper Air Nav Pro, ingår då kartor för Sverige eller måste jag köpa dessa separat i alla fall?
     
  20. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    Kartor från openstreetmap är gratis, likaså luftrum och nav-punkter. Om man vill kan man köpa till andra kartor men det är absolut inget krav
     
    • Håller med Håller med x 2
Laddar...

Dela sidan