Rädda allmänflyget!

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av Larscho, 14 September 2014.

Taggar:
Bevakare:
Den här tråden bevakas av 33 medlemmar.
  1. BSV

    BSV Ny medlem

    Först och främs måste man lyfta blicken och se på, inte vad vi som flyger tycker är vägen fram, utan hur vi får de som inte flyger att börja flyga. I mina ögon är det tre faktorer som man behöver se över för att få flera upp i luften, frågan är om den stora skaran inom flyget idag tycker lika och vill se denna typ av utveckling?

    Kostnader,

    Det är lätt att sitta och klaga på bränslepriser, administrativa avgifter osv men om man tittar på klubbarna ute i landet, flyger vi verkligen så billigt det bara går?

    Ni flyger det ni vill flyga men inte heller det till billigast möjliga pris utan det ni tycker är rimligt. Allt är en utveckling och det naturliga för de flesta är att vilja testa lite dyrare, lite bättre men så fort vi tar det steget så höjer vi även tröskeln för de som vill komma in. Hur ofta har ni inte suttit på blocket och börjat titta efter bil,båt,dator eller vad som helst...hur ofta slutade ni med att köpa den där lite dyrare saken för man fick så mycket mer för pengarna där, rätt ofta antar jag!

    Samma sak sker ute på klubbarna från UL till Normalklass, allt går mot att klubbarna väljer dyrare flygplan. Starkare motor- 70 kr extra i timmen för kapitalkostnad plus ngn liter till för de extra HK. Glascockpit kanske? Osv osv allt skapar högre trösklar och högre certifikats kostnader för de som behöver ta 20-45 timmars skolning, 200-300 kr extra i timmen * 45 timmar blir en slant. Höga priser har blivit normalt i flygsverige, jag vet att ni är beredda att betala det eftersom ni tycker glascockpit är värt lite extra men faktum är nog att de flesta som ska börja flyga inte bryr sig och nog hellre skulle tagit sitt certifikat ett par tusen lappar billigare. Det är känslan av att flyga som lockar och att göra sin första landning, uppleva sin hemstad från ovan ger en mycket större tillfredställning än det ”lull lull” som dagens flygplan blir utrustade med för de som vill börja flyga.

    Tillgängligheten,

    Vi har inte lika mycket flygplatser som vägar i Sverige, vilket talar för att flera väljer MC eller en Cabbe istället för att ta flygcertifikat. Det är mer tillgängligt och enkelt.

    Tillgängligheten ställer till det för både piloter och personer som vill börja flyga.

    Vi som har turen att bo i närheten av ett flygfält, behöver lite mer tur för att det ska finnas flera tillgängliga fält runt omkring som man kan flyga till, tills tillgängliheten av pengar i plånboken säger stopp, om du hade turen att klubbplanet var tillgängligt dvs! Sen när du väl kommer till den andra tillgängliga flygfältet så brukar det faktiskt inte vara så mycket annat tillgängligt att göra på flygfältet utan det mest tillgängliga är att sätta sig i sitt flygplan och flyga hem igen. Detta funkar ett tag men sen börjar troligen även tillgängligheten på flygintresse även det minska. Sen var det de här med tillgänglighet på arbetsvilja inom idella föreningar oxå.

    Sen har vi då den flygintresserade som ska komma i kontakt med denna otillgängliga hobby som utförs på otillgängliga flygfält.

    Traditioner,

    Flygare är notoriskt kunniga om allt, även sånt de inte har en aning om.

    Detta mynnar ut i att allt från KSAK/TS tycker fallskärm är onödigt och att man tar större risker om man nu skulle monterat en sådan på sin UL maskin och sänkt tillsatsvikten med 10 kg. Självklart skulle flera personer tyckt ett UL flygplan var mer attraktivt om man hade en fallskärm som backup, nu är de flesta tvungna att flyga dyra nya UL kärror istället om man vill ha en fallskärm. Tar du mer risker för du sätter på dig ett säkerhetsbälte i en bil?

    Hur ofta har ni hört kommentarer om PPL om UL, Rotax och allt vad outbildade UL flygare heter?

    Eller träffat UL-B flygare som aldrig har sett eller flugit 2-takt eller kanske Trike men ändå tycker det är högst osäkert?

    Hur många segelflygsklubbar hade kunnats räddas om man kunde kombinerat UL med Segelflygs bogsering? Men ingen vill bli uppdragen av en UL maskin för det funkar inte, UL är för klena osv. Jo men en ingenjör har trots allt räknat på hållfastheten och det görs i Europa men ändå möts det av stor skepsis av flygar kåren.

    Oviljan att förändra sina normer verkar ibland större än att ens göra en seriös värdering av det okända.

    Alla får flyga som de vill men detta tänk genrerar allt större trösklar för dem som vill börja flyga och vi tappar troligen rätt stora antal för vi är skeptiska till det okända och vad som är ”rätt” flygning. Flygningen har ingen go cart eller knatte cross längre, vi går rakt på det tyngre.

    FFK är en räddning för klubbarnas ekonomi, men sänker de verkligen trösklarna för de som vill in i flyget? Piloter som flyger gratis har låga incitament att tänka på den verkliga kostnaden för en flygtimme , de vill ha mer utrustning och traditionella flygplan. Jag tror alla måste ta ett ansvar för att sänka nivån inom flyget, annars kommer vi inte ifrån att endast en bråkdel av befolkningen kommer ha råd att flyga.

    Ni som flyger är beredda att betala 1000-1500 kr/h för en flygtimme, ni vill ha normalklass eller dyra UL maskiner och även om flygandet minskar så kommer just dessa människor ändå söka sig till flyget, de som tycker detta är rimligt. LAPL kommer inte öka antalet piloter eller ge ett ökat intresse till flygningen, alla som idag tar UL eller PPL kommer istället börja söka sig till LAPL. Eftersom upplägget och kostnaderna är väldigt lika så är det exakt samma personer som kommer börja flyga LAPL som idag börjar med PPL/UL. PPL för att det är billigare och UL för det är troligen likvärdigt pris men större möjligheter. Det som kommer gewn möjlig förändring är om klubbarna klarar ställa om sig till LAPL och där med klara sig med en mindre flygplansflotta och kunna flörta med flera antal personer med ett flygplan= bättre ekonomi, men här kommer traditionsbiten in och kommer troligen skapa problem ute i klubbarna på årsmöten där FFK,skolchefen och privatflygarna troligen har delade åsikter vilke troligen slutar i mellanmjölk och att flyget blir lite mer utrustad än först tänkt och som en följd,flygtimmen än en gång blir lite dyrare.

    Om flyget ska växa behöver vi enligt mig flörta med båt och MC folket, erbjuda mer/annorlunda frihet för samma pengar.
    Våga äga flygplan, hantera och mecka med dem själva. MC folket skruvar själva, de umgås och kör i grupp, deras hobby finns lika mycket ute på vägarna som inne i garagen på vintern. Båtfolket är troligen lite svårare att vinna över men flera köper idag vattenskoter och sådana människor är möjliga piloter.

    Som ni kanske har gissat så prioriterar jag enkelhet,priset och flyger runt i något som de flesta av er troligen skulle rynka på näsan åt eller åtminstonde höja ögonbrynen för.Men jag sitter skyddad från vind och väder, motorn är en 2 takt från 2010 och jag fick även med ett BRS system när jag köpte det för 60 000 kr i Tyskland. Mina kostnader är att verkligen jämnföra med att äga en mc och jag flyger för 300 kr/h. I mina ögon är detta mer säkert än ett normalklassat äldra flygplan, jag stallar runt ca 40 km/h, jag har råd att hålla flyget i tiptop då delar och underhåll kostar en bråkdel mot normalklass. Men självklart flyger jag inte lika snabbt och har inte lika många knappar.

    Min vision är att sätta flottörer på flygplanet, köpa en trailer och sedan flyga med säsongerna. Jag är inte där än men jag tippar att inom ett år så har jag ordnat just detta för ca 120 000:-. Flyga från flygfältet, eller från åkern med skidor på vintern för att sedan kunna ha flyget på flottörer under sommar månaderna. Att flyga ut i skärgården och bada, äta på en bra sjökrog eller kanske rent av flyga över till nästa skärgård för en bråkdel av bränslekostnaden mot en båt och 3 gg så snabbt.. Jag kan landa överallt, Sverige fick precis 100 000 nya landningsmöjligheter och ett motorbortfall känns inte alls lika skrämmande längre, traila hem flygplanet till trädgården efter flygningen och förvaringsproblematiken är kanske inte bortblåst men iallafall väldigt reducerad! Jag kan ta med mig flygningen in i garaget och troligen kommer alltid någon granne förbi och säger hej och undrar vad man håller på med, allt detta sänker trösklarna. Kan han kan väl jag?

    Tänk att kunna umgås bland båtfolk och att de ser möjligheterna att flyga riktigt billigt och att skärgården blir 3 gånger större, tänk vad detta skulle göra för rekryteringen inom flyget.Vi landar inte på anonyma flygfält utan syns där en stor skara människor befinner sig och med personer som troligen alla har drömt om att någon gång fått prova på att flyga. Ta med dem på en tio minuters runda för en hundring innan ni tänder grillen ute i ytterskärgården, denna typ av flygning kommer locka folk även om den är enkelt och ljusår från glascockpits. Då knyter vi folk till flygning,all flygning, och ögonblicket som etsar sig fast i deras minne. För vissa blir det bara ett minne som tynar bort, men vissa personer kommer vilja ha mer..och alla kommer inte nöja sig med UL.

    Men när så få piloter inom flygsverige ser detta som en möjlig väg fram eller ens som en attraktiv eller ibland inte ens accepterad typ av flygning, ja då tror jag även vi har svårt att nå ut till de grupper som kunde blivit det nya flygsverige.
     
    • Gillar Gillar x 6
  2. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    BSV, tack för ett mycket läsvärt inlägg med många kloka tankar om vad som kan göras för att göra allmänflyget mer tillgängligt för en större målgrupp (y)
     
  3. aspiranten

    aspiranten Ny medlem

    Jag kan ge mitt perspektiv som någon som har påbörjat en utbildning och sen bestämt mig för att ta ett uppehåll (eller sluta).

    Jag sökte mig till flyget för att jag hade en dröm om vilken frihet det skulle innebära. Att kunna sätta sig i ett flygplan och ta sig ungefär var som helst. Det var inte PPL jag sökte mig till, för jag visste att det var dyrt, utan TMG. Möjligheten att kunna vara uppe i timmar för en låg kostnad, vilket inte erbjuds med till exempel UL.

    Klubben jag sökte hade dock gjort en glädjekalkyl av kostnaderna av sällan skådat slag. I runda slängar skulle slutnotan bli ungefär en faktor 2 mer än vad de hade angivit och egentligen inte så hemskt långt ifrån ett PPL att man inte lika gärna hade kunnat gå den rutten. Dessutom var flygkostnaden rentav högre än för PPL-planet eftersom man körde med motor hela tiden. För min del skapar det här irritation och besvikelse, så jag tycker inte att man har något för att sopa kostnaderna under mattan för att locka medlemmar. Kostnaden var något jag hade återkommande ångest om. Jag kunde inte själv bestämma mig för om det verkligen var värt det, speciellt inte då jag tidigare har levt som student och det känns smått bisarrt att lägga mellan 1000-1500 kr i timmen på något (notera att jag inte var student när jag började med certet).

    En annan sak var avsaknaden av värme och gemenskap. Jag upplevde att det fanns ett fåtal varma personer i klubben, inget ont om dom, men jag tyckte att en övervägande mängd inklusive de jag läste kursen ihop med, inte var föreningsfolk för fem öre. Det kändes mest kallt och egoistiskt, och lite girigt. Att ens be om enkla tjänster av andra ignorerades totalt. Därför hade jag inte någon vidare bra magkänsla för att åka till klubben.

    Ytterligare en sak är tillgängligheten. Jag har en motorcykel, och inom 10 minuter vet jag att jag kan ha stället på mig och vara ute och åka. Flygklubben var inte speciellt lättillgänglig för min del, så vädret skulle kunna ändra sig till det sämre innan man ens är framme. Sen är det allt evinnerligt planerande. För en resa på en timme kan man räkna med minst tre gånger så lång tid i planering innan. Detta är en inskränkning på friheten. Det går inte att vara spontan, utan man måste göra beräkningar, kolla upp väderprognoser, rita ut färdlinjer på kartor och uppskatta hur fort man kommer stiga, sjunka och fan och hans moster. För min del äter det här upp fantasierna om hur flygning ska vara, att kunna var spontan och åka en sväng och sen komma tillbaka och åka hem. Verkligheten ser inte ut som förväntningarna.

    Kursmaterialet från KSAB har lyfts fram i tråden. Jag ångrar innerligt att jag köpte böckerna, men jag lyckades åtminstone sälja dem igen och få tillbaka en hyfsad andel. Materialet är överlag fruktansvärt dåligt skrivet och det är ett överpris på det. Nivån på materialet är av sådan dignitet som man kanske hade kunnat förvänta sig om det hade varit gratis, men man ger över 4 papp för det. Det hade underlättat om materialet hade varit lättillgängligt och betydligt billigare, kanske i den bästa av världar gratis. På så vis minskar man tröskeln att punga ut 5% av certifikatkostnaden (för PPL) bara för att ta reda på om man ens kommer orka läsa böckerna. Som någon skrev tidigare i tråden så är navigation- och planeringsmaterialet under all kritik, och jag vet att det här är en vanlig källa till avhopp. Det måste gå att göra på ett mycket bättre sätt.

    Om jag ska sammanfatta vad jag tror att pudels kärna är, så är det att flyget har för många trösklar. Detta gäller både pengar, tillgänglighet, socialt umgänge osv.
     
    • Gillar Gillar x 3
  4. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Detta var väldigt tråkig läsning... Det är klart att en seriös flygskola inte skall ge några glädjekalkyler.

    Beträffande utbildningsmaterialet så är du inte den första i denna tråd som klagat på det. Nu vet inte jag hur dagens material ser ut -- jag antar att det var ett helt annat material när jag tog certifikat 1984 -- men svårt kan det inte vara att göra ett bra material. Eftersom jag arbetar yrkesmässigt med utbildning (ej flyg) så är det nästan så att jag känner för att prova -- fast tiden skall ju räcka till också...

    En annan sak som jag tänkt på är att lärarna i klubbverksamhet tar betalt för undervisningen. Det känner jag inte är normalt i ideell föreningsverksamhet (och jag har varit med i annan föreningsverksamhet som också övervakats av Transportstyrelsen med allt det innebär...). Speciellt när det gäller teoriutbildningen känns det jättekonstigt. När folk kan ställa upp ideellt i andra föreningssammanhang, varför kan inte teorilärare det?

    När det gäller den praktiska utbildningen har jag större förståelse för att man tar betalt, eftersom lärarens arbetsinsats per elev blir väldigt hög, men det har ändå alltid för mig som "föreningsmänniska" känts lite olustigt.
     
  5. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Motorflygarna Uppsala FK gjorde i fjol en medlemsenkät för att se vilken slags flygning medlemmarna var intresserade av. Detta för att ge underlag till diskussioner om hur flygplansflottan skulle se ut i framtiden. Vi ville göra enkäten enkel och hade fyra alternativ: "stjärtsvängar", avancerad flygning, reseflyg och IFR. Man fick svara på både vilken sorts flygning man mest ägnade sig åt just nu och vilken sorts flygning man skulle vilja göra. Svarsfrekvensen var hög -- 78% av medlemmarna svarade på enkäten.

    55% av medlemmarna ägnade sig mest åt reseflyg (inkl. IFR) och 80% ville göra det. Vi fick också veta att 80% oftast flyger med passagerare och 99% helst flyger med passagerare.
    Nu var det för all del folk som redan var piloter som svarade och inte presumtiva flygare, men det säger ändå en del om vilket slags flygplan som krävs i verksamheten -- alltså rätt välutrustade fyrsitsare -- och då går det inte att få det hur billigt som helst.

    Men det kan förstås vara så att de personer som tar sig över alla "trösklarna" är sådana som har dessa intressen och att vi skulle kunna få in en annan typ av flygare som är nöjda med billigare material ifall trösklarna var mindre. Kanske skulle en enkät hos medlemmarna i t.ex. Swedish Ultraflyers gett helt annat resultat...
     
  6. Låt flygklubbar köra enklare rundflyg för att marknadsföra sig. De flesta som börjar skola har nångång varit upp med någon och provat på.
     
  7. Larscho

    Larscho Moderator

    Tack för alla bra inlägg, fortsätt gärna. Det är oerhört viktigt att ni som vill påbörja att ta flygcert eller just nu håller på ger era kloka tankar om situationen(precis som några av er har gjort). Vi som redan är "inne i gemet" har svårt att se saker och ting från rätt perspektiv.

    Jag hoppas att diskussionen fortsätter!
     
  8. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    Med risk att bli utskälld, borde vi inte börja med att fråga oss varför det är viktigt att rädda allmänflyget? Om vi inte vet det blir det svårt att på allvar veta vilka trösklar som måste bearbetas.

    Vad syftar allmänflyget till mer än att det som för mig, är kul?

    Pilotrekrytering för de kommersiella bolagen? Teoretiskt skulle de kunna hamna i en sits där de får betala piloternas utbildning med högre biljettpriser som följd. Är det enbart negativt med tanke på klimatförändringarna?

    Brandflyg och andra frivilliga insatser? Ja, det är en punkt som har ganska tydliga konsekvenser för det allmännyttiga om det skulle försvinna.

    Vad jag menar är att det inte är självklart för omvärlden varför allmänflyget är viktigt, och jag tror att det kan bli lättare att rekrytera om den frågan är glasklar och lättsåld
     
    • Håller med Håller med x 1
  9. Larscho

    Larscho Moderator


    Många företag kan komma att få väldigt stor nytta av Allmänflyget i framtiden om vi får en chans att göra det attraktivt.
    GPS-inflygning till okontrollerad flygplats är en sådan sak som skulle kunna öka tillgängligheten till landet väldigt mycket.
    Hur många fler flygplatser skulle man kunna nå då?

    Många bra saker är på gång och EASA har börjat förstå att GA är värt att värna om:
    http://easa.europa.eu/easa-and-you/aviation-domain/general-aviation?page=general-aviation-road-map

    Även engelska CAA har gått ut och sagt att man nu ska ta nya tag i GA-sektorn och förenkla betydligt:
    http://www.caa.co.uk/application.aspx?catid=14&pagetype=65&appid=7&newstype=n&mode=detail&nid=2366

    Än så länge har vi inte hunnit se några stora effekter men vi måste vara positiva inför framtiden.
    AOPA Sweden kommer på tisdag och onsdag att representera IAOPA på ett möte hos EASA som handlar om underhåll och hur vi ska göra för att förenkla och sänka kostnaderna för GA i Europa. Ett oerhört viktigt arbete som förhoppningsvis kommer att gagna oss flygare mycket framöver.
     
    • Gillar Gillar x 2
  10. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Larscho, tack för länkarna. Det är roligt att höra att det börjar tas en del initiativ i positiv riktning för GA.

    Tycker det här tråden har varit mycket intressant att följa så här långt. Hoppas att vi kan hålla diskussionen vid liv!
     
  11. speedbird

    speedbird Medlem

    Man skulle behöva minska kostnader framförallt vid skolning.
    Detta skulle fungera utmärkt om man inte vore så "konservativa"
    Nu har tex Pipistrel en elkärra som är både tyst och förhållandevis "billig"
    Perfekt att tyst ligga i varvet och skola med.
    en timme räcker här långt och 30 min reserv.....
    Skulle i mitt tycke vara ett ypperligt sätt att minska både kostnader och buller!
    Hur ska vi annars kunna locka "framtiden" dvs de yngre och normalinkomstagarna?
    Blue Skies & fair winds ☺
     
    • Gillar Gillar x 2
  12. aspiranten

    aspiranten Ny medlem

    Håller med om att elektriska flygplanstyper skulle kunna vara framtiden. Borde gå att få ner kostnaderna avsevärt på sikt.
     
  13. BSV

    BSV Ny medlem

    I mina ögon så tycker jag inte man behöver hitta en nytto funktion och försöka övertyga andra om att vi flyger för att vi vill hjälpa. Jag tror faktiskt inte de flesta som flyger FFK eller brandflyg gör det för att göra en insats, utan just för att det är kul och om jag som pilot tror det så är nog troligen allmänheten av samma uppfattning.

    Jag personligen ser inga problem med personer som väljer att köra banracing, cross, mc eller åka på husvagnssemester så länge det inte påverkar mig, men så fort det påverkar mig på ett negativt sätt, ja då kommer jag ha invändningar!

    Det är detta som hänt i Stockholm där man hellre ser 30 000 bostäder än att låta 500? piloter dels störa omgivningen och även hindra hela stockholm stad från att få 30 000 nyainnvånare/ skattebetalare. Och troligen kan man applicera detta runt de flesta flygplatser men kanske inte i samma utsträckning, och i mina ögon gör nog allmänheten en korrekt bedömning i att sparka ut GA flyget, samhället tjänar mer på att inte ha oss där. Tar vi oss verkligen inte till Stockholm utan små propellerplan, som ofta låter mycket för deras storlek? Självklart gör vi det och förlusten för samhället är inte en förlust, det är en vinst för de fick fler som kunde bo i sin kommun och den lilla positiva effekt som eventuellt fanns där med GA flyget har med råge passerats redan vid första spadtaget till den första bostadsrätten.

    Så vi kanske bara ska acceptera att den stora massan mest gör det för det är just, kul?

    Vilket tydligt syns i statistiken gällande certifikat. UL=Kulflyg är det som ökar och PPL sjunker.

    Och då gäller det att jobba med de andra bitarna så vi får allmänhetens acceptans, tyvärr är nog loppet kört för GA i storstäder om man inte betalar för sig. De flesta i Stockholm har nog gjort sig en bra hacka på sitt boende men tyvärr så åt det upp er hobby, och då kan man fråga er...ville ni hellre haft Barkaby kvar än att gjort ett par miljoner på er bostadsrätt? Men ni har väldigt mycket vatten runt omkring er och konstigt att inte fler uttnyttjar detta.

    GAs överlevnad handlar inte om att förklara nyttan utan hur man klarar av att anpassa sig till dagens och morgondagens samhälle. Minska vårt avtryck genom bränsleförbrukning, buller och göra flygningen mer tillgänglig för större del av befolkningen vilket betyder lägre kostnader. Förändring är ordet som många missar.

    Så ett par förslag,

    Vilka av er har öppnat ert teoripaket efter ni fick certifikat? Inte jag iallafall... Varför inte skänka detta till er klubb, klubben lånar ut kurslitteraturen och där blev genast certifikatet 4000 kr billigare för de som vill in i flyget värld.

    Inför arbetsplikt på 10 timmar och inkludera att hålla Teorikurs som arbetsplikt, vem kör hellre en teorikurs på vintern två kvällar än att stå på sommarn och tvätta flygplan..? Billigare ännu en gång.

    Klubbarnas ekonomi går rätt ofta på knäna då den sköts efter bästa förmåga...glädjekalkyler har nämts innan. Men ofta är det inte omsättningen det är fel på utan budgeten, FFK överskott går till att täcka upp andra oförutsedda utgifter som inte tog med i kalkylen. Men när ett flygplan flygs mycket i FFK så är det väldigt svårt att gå back! Men ändå klarar inte klubbarna av att köpa nya flygplan då räkneskaperna inte innehåller tillräckligt med marginaler,även att föreningar har notoriskt svårt att få lån även om de kanske sitter på 50% av inköpsumman gör nyinköp för klubbarna svårare och ibland omöjligt.

    Vad kan man göra åt detta då?

    Har leverantörerna hört talas om leasing i Sverige?

    Erbjud att hyra ut flygplan till fastkostnad inkl service, försäkring och det ända klubben behöver gör är att betala soppan utöver den fasta avgiften som man antingen kan fördela på medlemmar eller ta ett avvägt beslut om gällande flygtidsuttag. Ingen mer missar i klubbekonomin eller glädjekalkyler, nu lämnar vi över räkningen till proffs som då även tar risken för haveri,försäljning,fel i kalkylen eller att lämna glädjekalkyler till klubbarna om möjliga timpris.

    Normalklass kan utan problem flyga nya fina flygplan, imorgon!

    Tänk UL klubben som slipper ta KASKO kostnaden på 8% av försäkringsvärdet, detta kan leverantören ta på inköpspris, innan moms! En ny UL idag ligger på mellan 800 tusen till 1 miljon, detta gör under för kalkylen och skulle troligen spara klubben 30-40% på försäkringskostnaderna.

    Men än har ingen en vågat ta steget till denna typ av finasiering i Sverige(Vad jag vet? om ni vet så säg gärna till)och den som gör det, ja de kommer troligen öka sin försäljning markant. Låt klubbarna flyga av sin skuld till er, ni kommer tjäna pengar på det.

    Vill flygningen leva kvar så gäller det att anpassa sig.
     
    • Gillar Gillar x 2
  14. BSV

    BSV Ny medlem

    Dubbelpost.
     
  15. Mimoid

    Mimoid Ny medlem

    @aspiranten - jag tycker att det var en tråkig läsning om din flygelevupplevelse. Hade jag råkat ut för detta, hade jag säkert också funderat på att sluta. För ett tiotal år sedan påbörjade jag en fallskärmsutbildning som jag avbröt just på grund av denna känsla av utanförskap och inbördes klubbsegregation mellan "blåbär" och "skygods". Det var inte roligt och det kändes dessutom rent kontraproduktivt vad gäller den personliga säkerheten.

    Jag vill verkligen slå ett slag för hur oerhört viktig lärarens engagemang är för en klubbens överlevnad. I min UL-klubb har jag haft turen att ha en skicklig och entusiastisk lärare, samt en likaså engagerad skolchef som även har kunnat inta en roll som mentor. Utan dessa personers hjälp hade det garanterat varit betydligt svårare att genomföra min praktiska flygutbildning och att få en känsla av att vara hemma på flygfältet.

    En glädjekalkyl har jag personligen aldrig fått, men däremot sett ett flertal exempel på, inte minst på olika klubbars webbsidor. Det är inte billigt att lära sig flyga, oavsett om man flyger normalklass eller ultralätt. Om man räknar med cirka 35 timmar för UL (vilket jag tror är ganska realistiskt) och multiplicerar detta med timkostnaden för flygplanet, så tillkommer det ungefär lika mycket till som man kanske inte från början har tänkt på - startavgifter på större flygplatser i närheten, arvode till lärare, skolningstillägg på flygplanen, deposition för nyckel till hangaren, utfärdande av elevtillstånd, läkarundersökning, teorimaterial, medlemskap i klubben och KSAK... För att inte tala om den eventuella kostnaden att köra till och från flygfältet. Det plockar på rätt fort och det gäller att man har kalkylerat med detta i förväg.

    Jag har däremot lite svårare att förstå spontanitetsproblematiken. Jag gillar faktiskt att planera min flygning med att kolla väder och prognoser, skapa en planering, göra en driftskalkyl och lämna in en färdplan. Det kanske bara är jag, men jag tycker att det faktiskt är rätt kul. Det känns inte som ett hinder, snarare som en positiv mental förberedelse, nästan lite meditativt. Jag offrar gärna lite grann av friheten om det innebär att jag slipper hamna i en situation som jag inte behärskar, exempelvis hamnar i IMC med en UL-kärra.

    //Thomas
     
  16. Kalle Johan

    Kalle Johan Ny medlem

    Jag har alltid varit intresserad av flygning men trodde att det var för dyrt, därför reflekterade jag inte mer över det. Jag såg en annons om Spaka själv dag i Höganäs. Jag bokade tid, fick min flygtur, den gick över Hallandsåsen dvs skumpigt som bara den. Jag kom ner och tänkte det här var inget för mig. Bokade ändå ytterligare en flygtur och tur var det, en fantastisk flygning! Jag var såld. Jag fick reda på att det fanns UL och PPL och kostnaderna för de olika certen. Jag valde UL. Kostnaden var inte högre än att ta MC körkort.
    Jag tror att ska vi få fler intresserade för flygning, så tror jag att vi ska försöka fånga upp dem i UL flygning. Ett billigare alternativ, billigare att flyga, hörs mindre, miljövänligare, kan landa var som "helst" behöver inte långa asfalt banor, vi får säkrare piloter eftersom kostnaden är lägre, till samma kostnad som en gammal PA28 kommer du dubbelt så långt.
    Billigare cert, fler piloter, fler personer på flygklubbarna. Bygg små miniflygplan till barnen att köra runt med, finns i Siljansnäs, oj vad barnen har roligt. Aktivera hela familjen se fruarna (ursäkt köns diskriminering) som en fantastisk tillgång. Få med dem i flyglivet!
    När min son var ung fanns det flygpojkarna i Ängelholm, kanske vi kan få kommunerna att satsa på ungdomsaktiviteter inom flyget , både för flickor och pojkar så klart!
     
    • Gillar Gillar x 1
  17. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Kan man få med folk i flygverksamheten utan att de är piloter? Med en enklare utbildning som inte behöver ge någon formell behörighet och därför inte heller behöver vara godkänd av TS skulle de kunna bidra både i marken och i luften (t.ex. som navigatör). Kostnaden och "trösklarna" blir mindre.

    FFK har har ju gjort något liknande i sin Young Pilots-program och vad jag förstår har det blivit en succé. Det finns nu ungdomar som är behöriga att vara spanare i skarp FFK-verksamhet utan att vara piloter.
     
  18. JohanP

    JohanP Ny medlem

    Jag tror det viktigaste är att synas. Tidigare generationer GA piloter har vi nog flygvapnet att tacka mycket för. Så var det för mig och många jag känner. Man såg dem dagligdags, det var mängder med uppvisnigsdagar m.m det var helt enkelt jäkligt tufft med flyg. Denna marknadsföring för flyget får vi inte gratis längre. Klubbarna måste marknadsföra sig mer än tidigare vilket inte görs på särskilt många håll.

    Ett ide är att skapa en gemensam organisation eller om den nu heter KSAK eller AOPA. Där man samlar krafterna för att marknadsföra GA flyg i sin helhet. En enhet dit klubbarna donerar/skänker/sponsrar pengar för att gemensamt få ut budskapet hur kul och underbart det är att flyga och även få ut information om provapå, flygdagar m.m till allmänheten.

    Jag vet inte om jag är blind med jag har nog aldrig sett eller hört en annons i något annat forum, tidning eller annat medieslag som inte redan är riktat till folk som redan flyger.

    Hur detta ska gå till vet jag inte men tror mycket av utmaningen ligger här.

    När det kommer till varianter och digitala lösningar för teorin m.m som har nämnts tidigare i denna tråd så finns det eldsjälar som jobbar hårt för detta, ett exempel har ni här www.flygcert.com

    Sen till det viktigaste av allt, se till att göra något själv. Ta med kollegor, kompisar, kompisars kompisar med på en kortare tur. Som ni vet så älskar nästan alla upplevelsen. Flyg är det bästa som finns, vi måste bara få fler att förstår detta och att det är möjligt och tillgängligt för alla.

    Kostnader är bara en enkel förklaring för de som söker en sådan. För håll i dig va pengar svenska folket bränner på fritidssysselsättning kolla bara vår fritidsbåtsflotta med kringmarknad. Så förstår ni att det inte handlar om pengar utan om prioriteringar.
     
    • Gillar Gillar x 2
  19. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    @JohanP: Tack för ett mycket bra inlägg i diskussionen. Det svåra är inte att locka de som redan är frälsta, utan det svåra är att nå ut till helt nya målgrupper som skulle kunna vara intresserade av att lära sig att flyga. Som med all marknadsföring så handlar det om att paketera "produkten/tjänsten/upplevelsen" på ett för mottagaren inbjudande och tilltalande sätt. Gör vi det idag?
     
  20. BSV

    BSV Ny medlem

    Jag håller med att det är väldigt viktigt att synas, men priorteringar får jag nog passa på.

    Vi gjorde ett antal annonser,blocket osv för att nå ut till flera möjliga elever på vår klubb. Resultatet var att vi fick in 10 nya elever, vilket i vår klubb är väldigt mycket. Av dem här tio gick 1 till PLL och 9 till UL och då kanske man ska fråga sig varför? Jag tror priset.

    Nu kommer dock ytterligare en tvist i historien, vi köpte sedan efter några månader en ny UL maskin med följden att vi fick höja priset. Och tyvärr så föll väldigt många bort under denna perioden, nu är detta bara ett exempel men jag tror faktiskt många värderar kostnads bilden mycket högt då höjningen i princip innebar att kostnaden för ett cert skulle öka med ca 5000:-. De som hittar till klubben själv är troligen betydligt mer "trogna" än de som slösurfar på blocket en söndag och får en fix ide! Flygklubbarna behöver nog försöka sätta en hulling på kroken så de med en fix ide inte släpper taget när flygklubben väl fått napp och kostnadskontroll är troligen otroligt viktigt.

    Nyttovärdet är tyvärr inte så pass stort så man kan jämnföra båtliv med flyg, i mina ögon haltar jämnförelsen. MC utnyttjas troligen i större utsträckning mer likt ett flygplan. Men att ett körkort kostar lika mycket som ett flygcert, 35 000 kr för ett mc kort låter dyrt?

    Mitt båtliv,

    Jag köpte en segelbåt hade denna under 3 säsonger, förvarade den på trailer hemma på tomten under vintern. Fasta kostnader för mig var ca 5 000 kr årligen, sålde sedan båten för samma pris. Jag och min flickvän kunde använda denna när vi ville och hur mycket vi ville, och hur ser tillgängligheten ut för att låna ett flygplan i en vecka i Juli ut på er klubb? Så för 5000 kr kunde jag säkert spendera 30 dagar på havet a 8 timmar, utan att planera och eller spendera 30-100 k på ett flygcert, och för dem 5000:- kunde jag fått 5-7 timmar max på en UL klubb troligen mindre än 5 timmar på en normalklass. Jag kunde köpt en mycket dyrare båt och fått flera gg högre kostnad för mitt båtägande men ändå skulle jag kunnat utnyttja båten mer.

    Med några få undantag i min flygklubb så sitter oftast fruarna hemma när mannen spakar plan vilket självklart gör att mannen inte kan prioritera att lägga stora delar av familjekassan på flygningen. Och det är väldigt svårt att ändra på detta då jag personligen inte skulle tycka det var särskilt givande att sitta och titta på hela tiden men kanske ställt upp på någon grillkväll. Om man då jämnför med båtlivet ,där hela familjen kan vara med under hela juli, så är det nog mycket lättare att både övertala sitt egna samvete som frun gällande den ekonomiska biten.
     
    • Gillar Gillar x 2
Laddar...

Dela sidan