Vilket flygcertifikat passar mig?

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av jonasö, 15 Januari 2015.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 14 medlemmar.
  1. Larscho

    Larscho Moderator

    Men nu verkade ju inte engångskostnaden för certet vara en faktor?
     
  2. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    Jag har inte påstått att det är en engångskostnad.
    Behåller du ditt ursprungliga VFR cert oavsett UL, PPL LAPL eller segel och inte uppgraderar med olika behörigheter typ mörker, IR, AVA, ME eller annat så har du bara den årliga certhållningskostnaden. Men så fort du utökar så kostar det mer oavsett vad du utökar med
    Valet för vad man vill ha mer, eller stannar och är nöjd med, är ändå induvidiellt.
     
  3. jonasö

    jonasö Ny medlem

    Nä kostnaden för certet spelar ingen roll så länge man har användning för det.

    T. ex tar man PPL och bara flyger UL så är egentligen PPL utbildningen onödig.
    Tar man sedan bara UL och känner att man blir för begränsad så kanske intresset avtar, då är även den utbildningen bortkastad.
    LAPL känns rätt i dagsläget förutom kanske bristen på utbildningsplatser och att själva flygandet inte blir billigare än med PPL eftersom det är samma plan i dagsläget som man ska flyga, blir kanske annorlunda i framtiden.

    Uppskattat blir väl UL och sen LAPL samma kostnad som ett PPL.
    Fördelen är väl som jekroth säger att man får känna sig fram vad som funkar för just mig.
    Kan ju även bli att ingen vågar åka med en nybliven pilot och då är UL bäst tills man fått rutiner och andra vill åka med.

    Herregud, håller på att analysera sönder allt nu, tror jag vi får bryta alla argument, drabbas ju av beslutångest :).
    Tack än en gång för alla åsikter ska boka in lite provlektioner så får jag se vart det slutar.
    För upp i luften ska jag :)
     
    • Gillar Gillar x 1
  4. Larscho

    Larscho Moderator

    Svårighetsgraden är nog ganska lika när det kommer till själva handhavandet så där behöver man inte välja "lätt" eller "svårt". :)
     
  5. stellann

    stellann Aktiv medlem

    Jag kan egentligen inte tillföra diskussionen särskilt mycket men funderar lite över det där med "svårighetsgraden". Jag antar att ni menar själva den "fysiska" flygningen. Det är nog svårt att tänka sig en mera lättflugen maskin än en "gammal hederlig" PA28:a. Den är väldigt svårt att trassla till landningen med även i rätt kraftig sidvind. Jag har däremot haft vissa problem att få till bra smygarlandningar med UL och upplever dessa maskiner som nervösare i inflygning och landning. Men givetvis varierar det även inom flygplansklasserna. Den knepigaste maskinen jag provat var en (förstås normalklassad) Zlin vid avance-skolning på ett gräsfält i Tjeckien. Vad man upplever som svårfluget beror väl annars mest på vad man flyger mest/minst. Vår C182:a är inte den lättaste att hantera i landningsögonblicket (framtung och lite smala ställ) men efter ordentlig träning så sitter det även med en sån. Jag har som sagt haft svårast att komma överens med UL-en (en Jabiru) men samtidigt är väl en C42 (också UL) väldigt lättflugen och snäll enligt uppgift. Sen beror det ju på vilken typ av flygning det handlar om och vilka preferenser man själv har. PA28-orna (och C172_orna) brukar ju betraktas som oinspirerande höskrindor (dvs alldeles för lättflugna!) av dom som vill ha livligare flygegenskaper. Vår C182-är närmast gudomlig vid IFR-flygning på höjd med höjdhållande autopilot etc, men sånt betraktas ju ö h t inte som flygning av t ex en avance-intresserad.
    Jag håller alltså egentligen inte riktigt med om att svårighetsgraden i den praktiska flygningen är lika mellan grupperna men hur man upplever det kan vara individuellt.
     
  6. control

    control Välkänd medlem

    Jag vill bara inflika att jag ännu inte spakat någon maskin utan att ha haft kul!
     
  7. Larscho

    Larscho Moderator

    Det har jag gjort. :p
     
  8. jonasö

    jonasö Ny medlem

    Jag menade inte att jag trodde UL skulle vara lättare att flyga, bara billigare ifall man blir "tvungen" att flyga själv om ingen vågar åka med en nybliven pilot. Att slippa betala för ett stort plan när man bara åker själv i början. Men det var bara en tanke.

    Control: tack för inlägget hoppas på samma uplevelser.
     
    • Gillar Gillar x 1
  9. jonasö

    jonasö Ny medlem

    Fick kontakt med flygklubben, och de var väldigt välkomnande och erbjöd mig att hoppa på teori utbildningen på en gång.
    Var på första träffen i måndags så nu har man väl officellt påbörjat pilotutbildningen. :)
     
    • Gillar Gillar x 6
  10. Larscho

    Larscho Moderator

    Kul Jonas! Lycka till och kör hårt!
     
  11. litens

    litens Aktiv medlem

    Roligt! Har läst tråden nu i efterhand och du blir nog nöjd av att bra flyga oavsett vad det är:) Eftersom kostnaden inte var så känsligt rekommenderar jag PPL, jag har flera flygkompisar som kombinerar att flyga UL och normalklass. De flyger faktiskt i första hand UL för crosscountry pga att det inte svider så mycket i plånboken och använder sina PPL till att flyga aerobatics och hyra en PA28 om behov av det uppstår.

    När du blir varm i kläderna är det inget besvär att byta mellan 2-3 typer som täcker upp olika behov, tex C182 och Jabiru.
     
    • Gillar Gillar x 1
  12. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Om du har IR så använder du det i princip alltid vid reseflygning (om flygplanet är utrustat för det) eftersom det är mycket enklare att flyga IFR än VFR. Hela luftfartssystemet är konstruerat för IFR.

    När du inte får flyga VFR är i första hand när vädret är för dåligt, men i många länder (dock ej Sverige) finns stora delar av luftrummet där VFR-flygning inte tillåts oavsett väder.
     
  13. control

    control Välkänd medlem

    Inte alltid så populärt när man säger det, men jag ser också min IR-behörighet som något som gör att jag kan flyga på VFR-minima och ändå ha en utväg för det fall det blir än sämre väder.

    Innan jag tog IR så ville jag utöver de legala kraven ha en hälsosam marginal...
     
  14. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Så är det ju oftast i praktiken. Det är också lite en tolkningsfråga när "VFR-minima" är uppfyllda eller ej. Planeringsminima är 5 km och 1000 ft. Om väderprognosen visar att det är huvudvädret, men att det lokalt är sämre, är det tillåtet att flyga då? (Med tanken att man kan flyga runt lokala områden med sämre väder.) Lämpligt? Med IR behöver man inte fundera på sådant.
     
  15. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Håller med Control (och sant om att flyga marginell VFR tills det krisar sig)!

    Tex, jag flög en brandflygslinga förra året. Det var marginell VFR på vissa delar av rutten, men med IR så kändes det skönt att ha andra utvägar än att vända. Det visade sig senare på rutten att jag hade fått krypa ner till lägre än 500 fot eller vända för att fortsätta. Tack vare IR så kändes det ganska odramatiskt att ta kontakt med Sweden kontroll och stiga upp ovan molnen och vänta på ett hål i molnen att dyka ner igenom. Tack vare det så kunde jag avsluta slingan utan problem.
     
  16. jonasö

    jonasö Ny medlem

    Fick hem allt material i slutet på förra veckan och det var en rejäl bunt. :)
    Jag hoppade faktiskt in på metrologi som första ämne, väldigt intressant och jag förstår ni lite bättre vad ni menar med att IR kan vara bra, dock kommer jag att nöja mig med VFR till att börja med sen får vi se helt enkelt. Det är ju en av fördelarna att man kan bygga på sitt cert allt eftersom man känner att det finns behov.
     
    • Gillar Gillar x 2
  17. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Fast så värst bra brandövervakning blev det inte on-top väl? ;)
     
    • Gillar Gillar x 1
  18. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Missa kanske 15-20min av en 2h slinga. Så det gjorde nytta ändå, speciellt om det fanns risk för bränder längs övriga sträckan.
     
  19. jonasö

    jonasö Ny medlem

    Hej,
    Så här nästa 4 år efter trådstart så kanske jag ska sammanfatta mina tankar och erfarenheter av detta. Kanske hjälper det någon. (längesen jag skrev men är en flitig smygläsare här på forumet, man hittar mycket här)

    Kan bli ett långt inlägg.

    Valde mellan PPL och UL, valet blev PPL, varför jag trodde att jag skulle ha mest nytta av det, kommer mer åsikter om det längre ner

    Först och främst till er som funderar: Bara gör det, Det är fruktansvärt kul varenda del av det :) finns inte ett moment som är tråkigt från planering till landning och intaxning till hangaren. Till och med att sitta och skriva i loggböckerna efteråt är kul.

    Nåja här kommer en kort sammanfattning och lite av mina tankar.

    Började teorin i början på 2015, hoppade in mitt i utbildningen men i början på ett nytt kapitel. Blev possitivt överaskad över kvalitén på teorin. Mycket proffsiga lärare och utbildningsmaterial. Är absolut inte felfri så klart men jag hade betydligt lägre förväntningar då det är en "klubbutbildning". Fortsatten sedan på hösten med "början på teorin"
    För mig var teotin inga större bekymmer, men man märker att det är här många faller bort, dels att vissa har lite svårare för teorin och att intresset dör ut lite när man får en lite inblick hur mycket tid som man måste lägga ner för att klara det. Det är inte så svår teori utan det krävs bara tid att lära sig den :)

    Började flyga sommaren 2015, och kommer ihåg första inflygningen och landningen som min lärare gjorde, kommer ihåg att jag tänkte att detta kommer jag aldrig att fixa själv :)
    Sen var det bara att börja beta av uppgifterna i skolboken, den praktiska biten hade jag lite svårare med och fick nog lägga några extra timmar innan allt satt, värt att tillägga är att extra timmar även betyder extra kul (mer tid i luften). Utan att ha boken framför mig och ett kort minne så tror jag att jag landade på ca 53 timmar, (ordvits)
    Flög upp februari 2017, så det tog ca 2 år att slutföra utbildningen.

    På den ständiga frågan vad kostade certet, så började jag så klart att skriva ner allt snyggt och prydligt i ett excel dokument, men när jag gick över från teori till flygning så insåg jag att nu flyger jag och visst, timkostnaden är lite högre och jag bestämmer inte allt själv, men kostnader kommer jag att ha efter att certet är klart också. så jag anser att certet kostade teroriutbildningen och materialet till teori och skolning + alla provavgifter. Alltså väldigt överkomligt i min mening.
    Men jag vet att det ändå finns de som vi ha svar på "totala kostnaden". för mig landade, ordvist igen, den på ca 95000:-

    Efter godkändt flygprov, så började ju som alla vet tiden är man övar själv utan lärare, viktigt att komma ihåg är att man inte är proffs när man klarat uppflygningen utan man har bara bevisat att man kan hantera en flygmaskin på ett säkert sätt. Det kommer nog ta många år innan man kan anse sig som färdig utbildad :)

    Har insett att de största hinderna för att flyga är jag själv, då tid inte växer på träd och att bara för att man skaffar fler intressen får man inte mer tid att utöva dessa, sen att vädret även ställer till det ibland, både när det är för dåligt väder men även när det är för bra, för högt tryck på klubbens maskiner :), det är visserligen ett bra tecken för flyget men sämre för mig.
    Så det blir absolut inte lika mycket flygning som man skulle vilja men varje timme är fortfarande alltid lika roligt.

    Angående UL eller PPL, Ångrar absolut inte att jag tog PPL känns fortfarande rätt, men som nån skrev i inledningen så är ca 98% av flygningarna som jag gjort, själv eller med bara en pass så hade det räck med UL. Men har inte hunnit med några längre turer än men det kommer. Men så länge jag har råd och det finns maskiner kommer jag nog att ha kvar PPL.

    Så har ni några frågor så kan ni ställa dem här så får ni svar, om inte av mig så av någon annan kunnig person här.

    Så för att sammanfatta till er som går i tankarna att börja: Tänk efter hur mycket tid ni tror ni kan tänka lägga på flygning och hur mycket pengar ni vill lägga på flygning efter utbildningen. Det är där ni kommer se era egna hinder. PPL eller UL? jämför utbudet där du bor och se vilket som är störst, är man fler med samma intresse så ökar chanserna att flyga mer då det i regel finns fler maskiner att välja mellan och fler att dela sina upplevelser med.
    Utbildningen kostar men även om jag skulle lägga ner flygningen idag så skulle jag inte ångra utbildningen det är en stor livserfarenhet!


    Slutsats: Sätt igång och flyg! Det är kul! Det tar tid men det är en rolig tid.
     
    • Gillar Gillar x 4
  20. Anders Lidén

    Anders Lidén Aktiv medlem

    Kul att läsa och många bra inputs för de som funderar. Men det jag saknar är att du inte beskriver de val som du INTE gjorde.

    Varför valde du inte UL först för att sen när du samlat erfarenhet (och sparat pengar!) för att sen fortsäta vidare med ett LAPL och sen med ett PPL om du verkligen behöver flyga så tunga flygplan?
    Varför valde du inte LAPL(A) istället? (för att spara lite pengar) för att sen fortsätta med PPL om behovet finns?
    Varför valde du inte TMG på ett segelcert först, för att sen gå över till LAPL(A) och slippa skrivningarna inför TS och sen ta PPL om behovet finns?
    Vilka fördelar ser du med att ta just PPL från början?
     
    • Gillar Gillar x 1
Laddar...

Dela sidan