Flygplansolycka i franska alperna (Germanwings)

Diskussion i 'Nyhetstips' startad av Fredrik, 24 Mars 2015.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 10 medlemmar.
  1. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

  2. Simon

    Simon Aktiv medlem

    Höjd och fartkurva. Inget uppenbart fel här...
    [​IMG]
     
  3. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    Märkligt att dom inte fick iväg något nödmeddelande under de 8 min de tappade höjd åtminstonde en borde väll hunnit få på sig syrgasmasken om det blev tryckfall. Autopiloten off efter 18 min flygning och nådd marchhöjd ?
    Att flygledarna inte ifrågasatte varför dom inte låg kvar på clarerad höjd. Larmet borde kommit redan få om dom inte svarade på anrop

    Många saker som känns konstiga och ger frågor.
     
  4. cstrom

    cstrom Medlem

    Jag kollade rutten mot hur de flugit tidigare gånger. Lateralt var de exakt där de skulle vara. Autopiloten var sannolikt fortfarande på. Sjunkhastigheten ser väldigt konstant ut också. Kan det ha blivit tryckfall, någon ändrat höjden till 6000 fot (?) och sedan tuppat av?
     
  5. Simon

    Simon Aktiv medlem

    Känns ju så. De följde rutten, sjönk med konstant fart och ATC fick ingen kontakt under tiden de sjönk. Lutar ju åt att piloterna blivit inkapaciterade, troligen tryckfall, och att de som sista åtgärd ställde autopiloten på 6000 eller nått likande och sen flög de in i berget. Mycket likheter med herkuleskrashen vid Kebnekaise.
     
  6. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    Vad hittar du den likheten ? Vid Kebnekaise fick piloterna klart att sjunka utanför kontrollzon i dåligt väder, här var det ett flygplan som avvek från sin uppnådda flyghöjd i bra väder med icke kontakt bara piloter.

    Mycket tyder väl på tryckfall, men varför prioritera omställning av höjd på AP istället för att sätta på syrgasmasken. Och hur kommer det sig i såfall att en yrkespilot som genomgår regelbundna övningar inte hinner sätta på sig masken.
    Något märkligt verkar det vara såvida det inte är ett terrordåd
     
  7. Christoffer

    Christoffer Ny medlem

    Kan det vara så att tryckfallet kom så långsamt att piloterna inte märkte det?

    Kanske någon av piloterna i sista stund märkte tryckfallet och satte autopiloten i emergency descent men sedan "somnade" innan han kunde få på sig en mask och avbryta "dykningen" till lägre höjd?

    Prioriteringen av mask kontra att ta ned planet till lägre höjd är nog inte så enkel att göra i en så pass stressad situation och då hjärnan redan är "dåsig" pga syrebristen.

    Bara en spontan tanke!
     
  8. Simon

    Simon Aktiv medlem

    Planet blev bevisligen inte sprängt i luften utan verkar ha flugit på autopilot in i berget. därav likheten med kebnekaiseolyckan, plan på autopilot flyger in i berg...
     
  9. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    Jag tänkte inte att det blivit sprängt utan isåfall att piloterna blivit hindrade att utföra sitt jobb på ena eller andra sättet.
     
  10. cstrom

    cstrom Medlem

    Nu verkar det som att det är en avsiktlig handling av en av piloterna. NY Times rapporterar att det hörs på ljudupptagningen från CVR. Den teorin stämmer ganska bra. Vad som hänt i så fall:
    1) Stiger till cruse normalt
    2) En av piloterna lämnar cockpit
    3) Den andra sätter dörren till LOCKED så att emergency code inte fungerar.
    4) Autopiloten sätts till att sjunka ner till låg höjd och krocka med alperna.

    Om det skulle visa sig vara så är det problematiskt att man inte kommit tillrätta med psykisk ohälsa bland besättningar. MH370 var ju också sannolikt en avsiktlig krasch från besättningen. Tänker även på Egypt air 990 och SilkAir 185.
     
  11. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Ytterligare en sådan händelse inträffade i Afrika häromåret (minns inte vilket bolag). Kaptenen hittade på en förvändning för styrmannen att lämna cockpit. Därefter låste han dörren och flög flygplanet i marken.

    Även med tanke på Helios Air-haveriet så tycker jag att det väldigt mycket finns anledning att ompröva kravet på låst cockpitdörr. I både det afrikanska fallet och i Helios Air-fallet skulle utgången sannolikt blivit annorlunda om dörren inte varit låst.

    (I fallet med Helios Air blev piloterna inkapaciterade pga tryckfall. En flygutbildad person i kabinbesättningen med portabel syrgasutrustning ägnade en halvtimme åt att bryta sig in i cockpit. När han till slut lyckades fanns för lite bränsle kvar ombord för att undvika ett haveri.)
     
  12. Cry

    Cry Ny medlem

    Ganska konstigt att åklagare kopplade in sig på fallet så tidigt. Och osmakligt att gå ut och säga att det var självmord innan allt är klart. Jag saknar i första hand analys av färdskrivaren, för att se vilka inputs som de facto gjordes under sista delen av flygningen.
     
  13. Erik Lambot

    Erik Lambot Ny medlem

    Kan hålla med Cry om att det är osmakligt att koppla in åklagare, men mycket tyder på självmord eftersom det sägs ha hörts bankningar på cockpit dörren. Det hördes tydligen även skrik från kabinen innan kraschen vilket i princip kan utesluta tryckfall. Speciellt eftersom att personal borde kommit in i cockpit även vid ett tryckfall ifall båda piloterna varit utslagna.
     
  14. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    Dom har med all sannolikhet ordentligt på fötterna, ljud bandet gav säkert belägg för uttalandet, även om allt inte redovisas i media.
     
  15. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Information från flightradar24 visar att ADS-B/Mode S-informationen om inställd höjd på autopiloten ändrades från 38000 till 96 fot. Så det avgör väl saken, tyvärr... Även om jag i princip anser att alla slutsatser man drar innan haverikommisionen är färdig är spekulationer.
     
  16. Simon

    Simon Aktiv medlem

    Nu har ju myndigheterna gått ut och bekräftat "teorin" om självmord, baserat på CVR mm så att kalla det en spekulation blir fel. Det är den officiella förklaringen och nu handlar det mest om att förklara varför.
     
  17. Stjärnan

    Stjärnan Aktiv medlem

    Det är ju fantastiskt snabbt agerat av myndigheterna detta. Jag trodde ett tag att tvprogrammet Aircrasch investigation var övernaturligt ioch med att det går så snabbt för utredarna, men detta bevisar ju att det verkligen läggs resurser på att klargöra tidigt vad som har hänt.
    Men nån som har hört om vad som har framkommit från kraschen i Västerås med Meridianen i vintras? Det är ännu mer intressant för oss privatflygare.
     
  18. Cry

    Cry Ny medlem

    Saxat fr Aftonbladet:
    "Kl 10:38
    Trots öronbedövande buller kan Lubitz andetag höras klart genom syrgasmasken som han har satt på sig. Han andas normalt. Planet är på 4000 meters höjd."

    Denna uppgift har jag inte sett tidigare. Jag tycker fortf det är för tidigt att vara säker på vad som hände. Att FO var ensam är uppenbart, men hur man från befintlig data kan vara så säker att han medvetet krashade, förstår jag faktiskt inte.

    Men om han nu gjorde det - medvetet - VARFÖR TA PÅ SIG SYRGASMASK????
     
  19. Stjärnan

    Stjärnan Aktiv medlem

    Mja, det verkar ju aningen överarbetat måste man säga, men förmodligen krävs det en del jobbig armbrytning mot vissa känslor -oavsett hur kall man är- att göra en sådan fruktansvärd sak att det underlättar med extra syrgas.. Skulle jag tippa på.
    Nästan som att dricka sig berusad eller droga ner sig och göra det hela lite enklare.
     
  20. Cry

    Cry Ny medlem

    Det är också en teori :-(
    Säger bara att jag förvånas hur snabbt folk bestämt sig för ett händelsefölopp, innan någon officiell förklaring (en åklagares bedömning får man väl ändå ta med en nypa salt).
    Har för mig att senaste kommentaren från officiellt håll var att något tekniskt ej uteslutits än...
    Brand i cockpit??
     
Laddar...

Dela sidan