Utomlandsflygning till Tyskland

Diskussion i '060 Navigation' startad av Takashiii, 1 Maj 2015.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 6 medlemmar.
  1. Takashiii

    Takashiii Ny medlem

    Hej!

    Jag hade tänkt att ge mig ut på en flygtur ner till Tyskland men är ej erfaren utomlands och undrar därför följande...

    Om jag startar i Sverige och avser att flyga inom schengenområdet:

    1. Måste man landa på en internationell flygplats eller kan man också landa direkt på en nationell flygplats?

    2. Ifall ja, kan man då landa på en okontrollerad flygplats eller spelar det ingen roll?

    Om jag har rätt, så finns det inga regler för detta så länge man flyger inom schengenområdet/EU, men skulle man däremot t ex. starta/landa i ett annat land utanför sch/EU så måste man alltid starta/landa på en internationell flygplats. Eller har jag fel?

    3. Kan man lämna in färdplan via aroweb på nätet även om man avser att flyga mellan två länder som ej är Sverige? T ex. Danmark till Tyskland.

    4. Var hittar man AIP för Tyskland? Jag har svårt att hitta den.

    5. Finns det något tips till vad man bör tänka på eller förbereda sig inför en utomlandsflygning?

    Tacksam för svar :)
     
  2. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Lite tips får du här:
    http://www.sjoboflyg.se/reseflyg/
    Jonas
     
  3. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Hej!

    Tyskland är enkelt och bekvämt att flyga i, så det är ett bra ställe att börja på! Som Jonas tipsade om, kolla in Sjöbos guide. Här kommer lite direkta svar på dina frågor.

    1. Ja, sålänge som du flyger inom Schengen så går det bra att landa på vilken flygplats som helst.
    2. Det går fint. Om du flyger vidare till land utanför Schengen (Schweiz, England) och sedan in i Schengen igen så måste du landa på en flygplats som har tull. Det har de flesta flygplatser inom Tyskland, då man tar dit lokal personal från tull eller polis som eventuellt kontrollerar dig.
    3. Ja, du kan lämna in färdplan via Aro var du än är, men om du inte gjort det tidigare så måste du först ringa till FPC och få ditt konto aktiverat för att kunna lämna in färdplaner som går utanför Sverige.
    4. Enklast via EuroControl. Eller via https://secais.dfs.de/pilotservice/home.jsp men då måste du registrera dig först. En bra skrift att ha med sig är Flieger-Taschenkalender som kostar någon hundring.
    5. Förbered dig för att bli försenad! Vädret kan ställa till vad som helst. Ta med dig kontanter! Lägg in telefonnummer till svenska FPC & meteorolog, de kan hjälpa till fastän du är utomlands. Prata med personalen på flygplatserna, de är alltid hjälpsamma. Använd trafikledningen! Ha med dig kartor som täcker ditt tänkta område. Ett färdplaneringsprogram som SkyDemon är värt vartenda öre. Använd sunt förnuft och tänk efter före, före du startar/trycker på sändknappen/landar osv. Och ha kul!
     
    • Gillar Gillar x 2
  4. stellann

    stellann Aktiv medlem

    Håller med om Hans P:s synpunkter.
    Det är ganska välordnat på flygplatserna, även dom mindre, ofta med livlig segelflygverksamhet.
    Vi gjorde en flygning nu i vår från Umeå till Friedrichshafen med mellanlandning vid nerresan på Stendal. (Stendal kan för övrigt rekommenderas, bra restaurang och tillgång till både 100LL och Jet A1).
    Väldigt välordnat nere i Friedrichshafen men det krävdes en del tålamod av trafikledningen för att hantera en del förvirrade själar som kom från alla håll, oftast givetvis tyskar, men dom var heller inte alltid så pålästa. Det fanns kanske anledning till att i ATIS på Friedrichshafen så ingick frasen "...listen carefully..."

    Ibland är språkkunskaperna på småflygplatserna inte så lysande, men serviceviljan finns.
    Jag kanske börjar bli för gammal men jag hade en del svårigheter att uppfatta trafikledningens snabba tysk-engelska med väldigt snabba dragningar av nya frekvenser (Munchen och Bremen radar). Vi gick IFR och möjligen förväntar dom sig att man är väl inläst på alla frekvenser men man kan ju fråga om. Det är inte alltid glasklart vilken frekvens som ska bli den nästa och trafiken är tät. Man kan heller inte förvänta sig att få gå enligt sin godkända färdplan, det kan bli helt andra punkter än dom förväntade.

    Som Hans P säger så är man som sagt serviceinriktad (när man hinner), och det finns otroligt många mindre flygplatser över hela landet. Det är ett bra flygland och man avundas ibland som svensk deras inställning till flyg....
     
    Senast redigerad: 2 Maj 2015
  5. Takashiii

    Takashiii Ny medlem

    Tack för jättebra svar!

    Jag undrar också var man kan hitta den tyska AIP VFR? Hittar endast vanliga AIP på Eurocontrol. Jag hade planerat att flyga och landa på en okontrollerad flygplats med gräsfält, så jag hittar inga flygplatskort på vanliga tyska AIP-AD.
     
  6. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Inte tull, utan passpolis! En flygplats kan mycket väl ha det ena utan att ha det andra. Om man flyger utanför EU måste man använda tullflygplats. EU är en tullunion (bl.a.), Schengen är en passunion.
     
  7. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Tyskarna tar betalt för sin AIP VFR, så du måste köpa den. Förutom att köpa den i pappersform så kan du köpa den som tillägg till SkyDemon, om du använder det verktyget.

    En annan sak du bör tänka på vid flygning i Tyskland är att de kräver mod S-transponder. Om ditt flygplan har en äldre transponder med bara mod A/C så kan du alltså inte flyga i luftrum där du måste ha transponder.
     
  8. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Nja, jag har flugit kors och tvärs över Tyskland i UL-B så sent som 2014 med mode C och ingen har protesterat hittills. Över 5000 fot gäller tydligen mode S (vi installerar en sådan i vårt flygplan nästa vecka) men under det går det iallafall fint. Då har vi förvisso inte landat på de stora flygplatserna utan "bara" i Strausberg, Muhldorf, Koblenz/Winningen, Ganderkesee, Bitburg, Zwickau, St. Peter Ordingen, Wilhelmshaven osv.

    Vi har tidigare även flugit till Texel i Holland med mode C men de har tydligen skärpt sina krav så nu är det mode S som gäller i Holland.
     
  9. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Enligt AIP-Tyskland så är det mod S som gäller. Fast det är ju inte säkert att alla radarstationer har mod S och har de inte det så märker ju inte trafikledningen om man själv saknar det.

    Faran är om man flyger i luft där det krävs transponder men inte klarering. Om radarn där bara har mod S och man själv saknar det så ser inte trafikledningen att man är där...
     
  10. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Det är därför som det är bra med en liten skrift som just Flieger Taschenkalender. Du kan även titta på EDDH.de som har inofficiell information, och sen komplettera med andra dokument.
     
  11. Dahlbäck

    Dahlbäck Aktiv medlem

    Jag väcker liv i den här gamla tråden igen. Har idéer om att flyga till Bornholm och inser att när man väl är där så är Nordtyskland bara ett litet skutt bort.

    Att tyskarna tar betalt för AIP/motsvarande för VFR är jag medveten om men jag kan inte ens hitta IFR-AIP för att t.ex. kunna läsa på om D- och R-områden som kan bli aktuella m.m.

    Jag har skapat en profil och loggat in på secais.dfs.de men hittar bara diverse funktioner för NOTAM, färdplanering m.m. Någon vet var man hittar AIP ENR och AIP AD?
     
  12. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Det smidigaste sättet är om man använder SkyDemon eftersom det programmet automatiskt laddar hem (kostnadsfria delar av) AIP för alla länder i Europa.

    Det näst smidigaste är att använda Eurocontrols AIP-databas på https://www.ead.eurocontrol.int. Det kräver registrering men är gratis.
     
    • Håller med Håller med x 1
  13. Dimme

    Dimme Aktiv medlem

    • Gillar Gillar x 1
  14. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

  15. Dimme

    Dimme Aktiv medlem

    • Gillar Gillar x 1
Laddar...

Dela sidan