Hur ser det ut med LAPL-skolningen?

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av hans_p, 24 Februari 2015.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 10 medlemmar.
  1. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Hej!

    Det närmar ju sig med möjligheten att ta LAPL-cert. Hur ser det ut i landet i flygskolorna, kommer "din" flygskola att börja skola till certet eller håller man kvar sig till PPL? Är det dessutom några klubbar som tänker satsa på att skaffa nya flygplan för att få till en nystart med LAPL?
     
  2. control

    control Välkänd medlem

    Misstänker att alla RF liksom oss på EMFK, väntar på ett förenklat förfarande för att bli en icke komplex ATO eller åtminstone på att få en fast ansökningsavgift från Transportstyrelsen. Vi har revision av skolan i April, ATO frågan kommer säkert att tas upp då.

    Får vi inga vettiga svar/möjligheter kanske vi blir ATO i ett annat EASA land ;)
     
  3. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations


    Men beslutet om krav på ATO har ju skjutits upp till 2018 av EASA, som jag har tolkat det så krävs ju "bara" RF för att utbilda LAPL/PPL? Släpar bestämmelserna från TS så mycket efter?
     
  4. control

    control Välkänd medlem

    Jag har inte läst något om att det ska gå att utbilda till LAPL utan att vara en ATO... vore ju utmärkt om det är så.
     
  5. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Ja, det var minsann inte enkelt att hitta info om detta. Jag har skrivit till "regelexpert" Eisten Nilsson i Umeå och frågat om han har något konkret dokument. Som så ofta annars får man gå till norska FlyNytt för att hitta en läsbar text, så även denna gång;
    http://www.flynytt.no/nyheter_reader/items/privatflyskoler-kan-fortsette-som-for-til-2018.html

    Vad jag har förstått så gäller det att RF har godkänd utbildningshandbok för LAPL, men mer ska inte krävas om man redan skolar PPL.
     
  6. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    Problemet kan vara att ingen vill vara först med att lämna in sin utbildningshandbok för granskning. Lite chicken race kanske?
     
    • Håller med Håller med x 1
  7. control

    control Välkänd medlem

    Vad är det du inte håller med om Babar, att jag inte läst det eller att det vore bra om man slapp vara ATO?
     
  8. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    KSAK har ju delat ut exempelhandböcker till intresserade flygskolor som redan är granskade av TS så det borde inte finnas några större komplikationer, även om man givetvis aldrig ska ta ut segern i förskott! :)
     
  9. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Följande meddelande har gått ut till flygskolor med RF i Sverige, skickat av Magnus Axelsson på TS;

    ...och beslutet klubbades igenom.
     
  10. control

    control Välkänd medlem

    :D Lovar inget men jag ska driva på lite om att få till LAPL i Eskilstuna
     
    • Gillar Gillar x 1
  11. Lasse

    Lasse Ny medlem

    Jag skolar till LAPL på Kalmar FK, och börjar närma mig slutet. EK, teorin, PEXO, medical, radio och språk är avklarade, så nu är det bara långnav och de sista timmarna som återstår.

    Nåt nytt flygplan för LAPL har vi inte skaffat, jag skolar med klubbens DA20. Min avsikt är därefter att flyga in mig på något av klubbens andra flygplan, DA40 och PA28.

    I huvudsak kommer nog mina flygningar mest att ligga i närområdet, med enstaka flygningar i grannländerna vid tillfälle.

    Någon som hört om det finns ytterligare klubbar som erbjuder LAPL ännu?
     
    • Gillar Gillar x 2
  12. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Höganäs FK och Linköpings FK är de 2 som jag på rak arm känner till. Och Kalmar då givetvis. Tror att även Luleå-Boden & Umeå kan vara "up-and-running". Men det känns väldigt trögt ändå bland klubbarna.
     
  13. bobo

    bobo Ny medlem

    Hej,

    Låt oss jämföra PPL med LAPL.

    Givet är att flygklubben kan säga att du får ett certifikat "billigare", ett säljargument.

    Om vi säger att målet är plus mörkerbehörighet (NQ):

    PPL 45 tim
    NQ 5 tim
    Tot 50 tim.

    LAPL 30 tim
    Solo 10 tim innan man får ta passagerare.
    (Visserligen ingen avgift för instruktören, däremot skattad bränsle)
    Instrument 5 tim
    (Innan NQ, ingår i PPL)
    NQ 5 tim
    Tot 50 tim.

    Begränsningar vid LAPL:
    Max 4 pers on board.
    Max TOW 2,000 kg.
    Ingen möjlighet att gå vidare med IR eller ME.

    Begränsningar vid PPL:
    Inga. Du kan flyga en Boeing.

    Alltså har LAPL samma pris som PPL men med begränsningar.

    Är målet utan NQ "slipper" man den instrument utbildning som kan rädda livet om man hamnar i dåligt väder. Dessutom kan utbildningen köras i en simulator, så den är förhållandevis billig.

    Stay Informed,

    Bobo
     
  14. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Ok, såhär då: Som UL-pilot får du tillgodoräkna dig antal timmar i utbildningen till PPL: 0. Till LAPL: upp till 15 timmar efter bedömning. LAPL är inte vad "man" hoppades på men för guds skull, vi behöver greppa varje halmstrå vi kan få så ja, det ÄR värt att satsa på. Kan vi inte sluta utgå från att varje pilot drömmer om att flyga instrument i 2-motorkärra med kommersiell behörighet???
     
    • Gillar Gillar x 1
  15. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Dessa timmar är inte någon del av utbildningen!
     
  16. Lasse

    Lasse Ny medlem

    Hej Bobo,

    Jag förstår att du har stora invändningar mot LAPL, och det är helt i sin ordning, jag respekterar din åsikt. Min avsikt med mitt inlägg var främst att besvara trådskaparens fråga om hur det såg ut i klubbarna, inte att skapa en debatt om LAPL vs PPL.

    Bakgrunden är inte att jag gick på ett säljargument från klubben. Det är en tråkig antydning. Jag vet redan nu att det inte kommer att stå varken IR, ME eller NQ i mina papper, och skulle det senare mot förmodan uppstå en längtan att gå den vägen, så har jag tagit med i beräkningen att jag måste konveretera till PPL först, vilket naturligtvis är möjligt. Min avsikt är dock, baserat på min livssituation, att hålla mig till klubbflygning. Certifikatet tar jag för min egen del, inte för att flyga kompisar. Visst kan det hända framöver, men jag gissar att 9 av tio flygningar för min del kommer att vara solo, inte minst initialt. Därför är de 10 solotimmarna inte något större problem för mig. Däremot uppskattar jag att möjligheten finns att ta passagerare. 3 personer plus pilot och 2000 MTOW ser jag inte som något problem.

    Skulle vara kul om fler klubbar erbjöd LAPL, eftersom jag tror att det finns fler som jag. Dock förstår jag att den klubb (eller skola kanske snarare) du verkar vid inte erbjuder det, och det är ju ert eget val.
     
  17. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    På pappret ne,j men i verkligheten så är du begränsad till typ av EK så nog vill jag hålla med om att den tillhör utbildningen varför annars en begränsning. Vi har samma innim UL och jag resonerar lika där
     
  18. control

    control Välkänd medlem

    Den stora poängen med LAPL jmf UL är ju just att du enkelt kan gå vidare till PPL om viljan och behoven ökar. Om det stämmet att UL piloter får tillgodåräkna sig 15h i utbildningen till LAPL så är väl den självklara vägen för en UL-pilot som vill skaffa PPL, att gå via LAPL...
     
  19. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    Jodå det stämmer att ul får upp till 15 tim rabatt (lärarens bedömning) om man tar lapl. Tidigare hade vi 10 % max 10 tim rabatt på ppl det är möjligt att det är borta i o med lapl inget som jag hört men det kan vara så
     
  20. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Man kan ha NQ med ett LAPL.
     

Dela sidan